Legyen szó hosszú távú repülésről vagy csak rövidebb útról, első alkalommal repülni felejthetetlen élmény. Ha a következő teendőkre figyelsz utasfelvételkor, nem érhet majd kellemetlen meglepetés.
A check-in, azaz utasfelvétel az a folyamat, amikor egy repülés előtt megadjuk a személyes adatainkat annak érdekében, hogy megkapjuk a beszállókártyát és feladjuk a poggyászunkat. Ezt ma már szinte minden légitársaságnál el lehet végezni online is (weboldal vagy mobilalkalmazás), a hagyományos megoldás pedig a reptéri check-in pultok használata.
Nevezhetjük egyfajta bejelentkezésnek is, amellyel visszaigazoljuk, hogy valóban ott leszünk azon a járaton, amelyre megvásároltuk a repülőjegyet. Ha tehát az utasfelvételt nem végezzük el, akkor nem szállhatunk fel az adott járatra és az utasbiztonsági ellenőrzésen sem engednek át beszállókártya nélkül.
A legtöbb hagyományos légitársaságnál ingyenes a repülőtéri utasfelvétel, csupán annyi a teendő, hogy a járatunkkal megjelölt check-in pulthoz a megadott időintervallumban megjelenünk (ez légitársaságonként és repterenként eltérő lehet), átadjuk a jegykezelőnek a személyi igazolványunkat vagy útlevelünket, ő pedig kinyomtatja számunkra a beszállókártyát.
A hagyományos légitársaságoknál azért érdemes előre, online elvégezni az utasfelvételt, mert így még jó eséllyel több szabad ülőhely közül választhatunk (már ha a légitársaság, vagy a repülőjegyünk kategóriája ezt lehetővé teszi), mint a közvetlenül járatindulás előtti reptéri becsekkolásnál.
A feladandó poggyászt is az utasfelvétel során tudjuk leadni. Egyes repülőtereken önkiszolgáló csomagfeladó pultok is vannak, azonban ezeket csak akkor tudjuk igénybe venni, ha az interneten már elvégeztük az utasfelvételt, és már rendelkezünk beszállókártyával.
Fapados légitársaságoknál érdemes interneten elvégezni az utasfelvételt, mert a repülőtéri check-inért vaskos pótdíjakat számolnak fel. Természetesen a fapadosok között is akad néhány kivétel, mint például a Norwegian, amelynél ingyenes a reptéri check-in, ezenkívül vannak olyan légikikötők, amelyek esetében a légitársaság csak ott, a helyszínen veszi fel az utast.
A Ferihegyen meghatározó két fapados légitársaságnál (Wizz Air és Ryanair) a járat indulása előtt 48 órával nyílik meg az utasfelvétel abban az esetben, ha nem vásároltunk ülőhelyet.
Retúrjegy vásárlása esetén a Wizz Airnél a visszaútra is be lehet csekkolni az odaúttal együtt, viszont a Ryanairnél meg kell várni a visszaút előtti 48. órát.
Ezt érdemes észben tartani, mert gondot okozhat azokon a repülőtereken, ahol nem fogadnak el telefonos beszállókártyát – ebben az esetben keresni kell egy olyan helyet a városban, ahol ki tudjuk nyomtatni az okmányt.
A Wizz Airnél a járat indulása előtt legkésőbb 3, a Ryanairnél pedig 2 órával lehet elvégezni az utasfelvételt ingyenesen online, ezen belül pedig már csak a repülőtéren kerülhet sor rá, persze plusz költségért.
Légitársaságtól függ az is, hogy a schengeni övezeten belüli utazás esetén szükséges-e megadni a személyazonosító adatainkat, vagy sem: a Wizz Airnél például nem kell, a Ryanairnél viszont igen.
Az utasfelvételt sokan túlbonyolítják, pedig igazán egyszerű folyamat, azonban kiemelt figyelmet kell fordítanunk az adataink pontosságára, mert utólag sokba kerülhet a módosítás. A legfontosabb az, hogy utazás előtt ellenőrizzük az adott légitársaság honlapján, hogy milyen lehetőségeink vannak utasfelvételre.