Egyre égetőbb kérdéssé válik az indiai Il-76 és Il-78 flotta élettartam-hosszabbítása és esetleges modernizálása, amelyről az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) jelenleg is tárgyal az országgal. Emellett az Il-114-300-as regionális utasszállító gyártását is kiszerveznék a szubkontinensre.

Jelenleg több mint húsz Iljusin Il-76-os nehézszállító és a típuson alapuló Il-78-as légi utántöltő, valamint izraeli eredetű Phalcon AWACS légtérellenőrző rendszerrel felszerelt repülőgép áll rendszerben az indiai légierőnél, a gépek azonban élettartamuk végéhez közelednek.

Bár jelentős problémák nincsenek velük, köszönhetően a folyamatos orosz háttértámogatásnak,
még a legfiatalabb példányok is öt éven belül elérik maximális naptári üzemidejük végét.

Indiai Il-76-os (Forrás: aeronef.net)

Vlagyimir Szemenov, az Iljusin iroda külkereskedelmi vezetője az Aero India szakkiállításon elmondta: a nagyjavítás és élettartam-hosszabbítás mellett felajánlották Indiának a modernizálás lehetőségét is, a szerződés részleteiről már tárgyalnak.

Azt ugyanakkor nem tudni, hogy milyen mértékű modernizálásról lehet szó, és hogy ha megkötik a szerződést, mikor láthat neki a munkának az UAC kijelölt leányvállalata.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Hasonló szerződést utoljára 2015-ben kötött a dél-ázsiai ország, akkor 650 millió USA-dollár értékben a teljes flottát modernizálták, és a gépek élettartamát is meghosszabbították.

Kihelyezett gyártás a potenciális piacra

Mint arról beszámoltunk, az 1990-es években kifejlesztett, de mostanra jelentősen átszabott Il-114-es gyártása hamarosan megkezdődhet Oroszországban. De a legnagyobb akadály, hogy egyetlen darabra sincs érvényes szerződése az UAC-nak.

Az egyetlen komoly érdeklődő eddig a Yakutia Airlines volt, amely kiöregedő Antonov An-24-eseit szeretné leváltani az új típussal. Ennek feltétele azonban, hogy sikerüljön alkalmassá tenni a típust a sarkvidéki körülmények közötti üzemelésre.

Az Iljusin marketingese, Tamara Kakushadze elmondta: a vállalat szerepet kíván vállalni az indiai regionális légiközlekedés fejlesztésében. Ennek érdekében sor kerülhet arra, hogy az Il-114-esek gyártását részlegesen kiszervezzék Indiába.

Ezzel jelentős piaci előnyhöz jutna az orosz regionális típus nyugati versenytársaihoz képest, az indiai vevők számára ugyanis akár jelentősen olcsóbban, gyorsabban is le tudnák szállítani a gépeket.

Emellett az Il-103M ötszemélyes, alapszintű kiképző és futárgép gyártásának kiszervezését is felvetette az orosz fél, Kakushadze nyilatkozata szerint.