India, a világ második legnagyobb lakosságszámú országának polgári légiközlekedése az elkövetkező húsz évben mintegy 1290 új repülőgép felvevő piaca lehet az Airbus előrejelzése szerint. Az igény hatalmas, és amennyiben realizálódik összességében 190 milliárd dolláros bevételt hozhat.

A héten zajlik az India Aviation légi szalon Haidárábádban, amelyen természetesen az európai Airbus repülőgépgyár is képviselteti magát. India hatalmas piac, minden gyártó, így az Airbus is szeretne minél nagyobb részesedést hasítani magának az ide irányuló szállításokból.

Arra persze, hogy mit is lehet várni egy-egy térség, vagy ország igényeitől tervezni kell, méghozzá rövid és hosszú távon egyaránt, ezért az Airbus most közzétette a következő 20 évre szóló előrejelzéseit Indiával kapcsolatban, amely nemcsak népessége, hanem már csak földrajzi méreteinél fogva is komoly jelentőséggel bír, nem véletlen szokás szubkontinensként is emlegetni.

Az 1.2 milliárd lakosú India légi utasforgalma évente 8.6%-os fejlődést produkál, amely az Ázsiai-Óceániai térség 6.1%-os növekedésén is túlmutat, az egészében vett 4.7%-os világátlagról nem is beszélve. A potencia tehát egyértelmű, kérdés mely gyártóknak sikerül a legtöbb gépet eladni, s vele minél nagyobb üzletekre szert tenni.

Az Airbus úgy látja, Indiának az elkövetkező két évtizedben mintegy 1290 darab új gyártású kereskedelmi célú repülőgépre lesz igénye, amelynek túlnyomó többsége (73%) a flották bővítéséhez, és csak kisebb része (27%) a megújításához, a kiöregedett gépek cseréjéhez szükséges. Az európai gyártó típuscsaládokra bontva is részletezte jövőbe látását, amely alapján olyan keskenytörzsű gépre 913 darab lehet szükség, mint amilyen az ő kínálatukban szereplő A320ceo, ill. A320neo gépcsalád, a két-hajtóműves szélestörzsűekből, mint amilyen az A330, vagy A350XWB 322 darab, míg az extra nagy kategóriában, mint amilyen az A380-as 56 gép fogyhat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Megháromszorozódik az indiai flotta, több nagygép kell

A 2030-as évek elejére a mai, összességében 343 gépes indiai flotta több mint háromszorosára, 1233 gépre fog növekedni, és a géppark 36%-át fogja kitenni szélestörzsű repülőgéptípus, megduplázva a jelenlegi felállást, ami annak lesz köszönhető, hogy a nemzetközi mellett egyre növekszik a nagy gépeket kívánó belföldi forgalom is, ami az Airbus szempontjából kellemes felvevő piacot teremthet a bevezetés előtt álló A330/A350 Regional változatoknak.

Az Airbus teljes nagygép kínálata, A330, A350 és A380. A gyártó szerint mindhárom gépcsaládra lesz igény Indiában a következő 20 évben. (Fotó: Airbus)


Különösen figyelemre méltó India belföldi légiközlekedésének fejlődése, amely csaknem 10%-kal növekszik évente, és 20 év múlva várhatóan a harmadik legnagyobb lesz a világon. Napjainkban minden húszadik indiai vesz igénybe valamilyen légi járatot, de a ’30-as évekre ez ötszörösére fog emelkedni, ami azt jelenti, hogy a lakosság negyede lesz légi utas. Ebben a léptékben Kínával együtt, amely hasonlóan jelentős piac, többen fognak szembesülni a légiközlekedés előnyeivel, mint bárhol máshol a világon.

A milliót minden hónapban meghaladó utasforgalmú indiai városok száma tizenháromra fog növekedni a jelenlegi kettőhöz képest, ami az Airbus szerint egyértelmű igényt kovácsol olyan nagy gépek számára, mint az A380-800-as. Mivel az indiaiak egyre többet repülnek és az első repülők száma is folyamatosan növekszik a legújabb generációs gépek iránti igénye Indiát a világ egyik legnagyobb és legdinamikusabban fejlődő piacává teszi – Dr. Kiran Rao, az Airbus felelős marketing vezetője szerint.

Szép tervek, kegyetlen valóság: egyelőre egyetlen indiai A380-as sincs

India légiközlekedési hatósága idén januárban oldotta fel a világ jelenlegi legnagyobb utasszállítójára, az A380-800-asra érvényes tilalmát. Azt megelőzően a hazai légitársaságok forgalmát védő, protekcionista politika okán a típussal nem lehetett járatokat üzemeltetni az országba. Immáron azonban adott a lehetőség, de az indiai légitársaságok közül egyelőre egyetlennek sincs érvényes rendelése A380-asra.

A Kingfisher Airlines volt, amely szeretett volna Superjumbo üzemeltető lenni, de csődje után az Airbus kénytelen volt törölni az eredetileg 5+5 gépre szólt rendelést. A nemzeti légitársaság, Air India, sem pedig a második legnagyobb Jet Airways még nem mutatott érdeklődést a kétszintes óriásgép iránt.

A tilalom feloldása óta adott viszont a lehetőség külföldi légitársaságoknak, hogy A380-assal teljesítsék indiai járataikat. A rendkívüli méretekkel megáldott típus azonban külön előkészületeket, infrastruktúrát igényel a reptereken, amelyre jelenleg a delhi, mumbai, a haidárábádi és a bengalurui légikikötő van felkészülve.

Az 56 gépes extra nagy szélestörzsű értékesítése, amit az Airbus jósol tehát igen optimista, igaz ebbe nemcsak az A380-as, hanem a Boeing 747-8-as is beletartozik, sőt az új B-777-X család legnagyobbja, a 9X is széria is ide sorolandó lévén, hogy utaskapacitása 400 fős kategóriában játszik.

Az Airbus Indiában
India azon országok egyike, ahol az Airbus saját leányvállalatot tart fenn. Az Airbus India felelős azért, hogy az ország légiközlekedési iparágát, a légitársaságokat, az üzemeltetőket, továbbá a gyártás oldaláról a beszállítókat és egyéb partnereket közelebb hozza az európai repülőgépgyárhoz.

Az Airbus 1988-ban állapodott meg először indiai céggel, a Hindustan Aeronautics Limited-del (HAL), amelyre az A320-as gépek kabinajtóinak gyártását bízta. A HAL napjainkban már a gyártásban lévő A320-asok feléhez szállít ajtókat, de 2011 februárja óta Bengaluruban működik az Airbus Training India kiképzőbázis is, amely két repülőgép szimulátorral is rendelkezik.

Ezt megelőzően 2007-ben jött létre az Airbus Engineering Centre India, amely modellező és szimulációs eljárásokkal segíti az Airbus fejlesztéseit. Az Airbus egyébként 1976-ban szállított először gépet Indiába, egy A300-ast az Indian Airlines számára.
Az európai repülőgépgyár 2005 óta őrzi vezető pozícióját, amivel 60%-os a piaci részesedése az országba irányuló új gépértékesítések tekintetében.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!