Iránban talált vevőt az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium a nyugati alkatrészektől megszabadított Szuhoj Superjet 100-as típusának.

Negyven darabos szándéknyilatkozatot írt alá iráni vevőkkel az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) a Szuhoj nehezen fogyó regionális típusára, a Superjetre.

Két iráni légitársaság, az Iran Aseman Airlines és az Iran Airtour húsz-húsz darabos feltételes megrendelést adott le az Eurasia Air Shown, a törökországi Antalyában. Amennyiben az üzletet véglegesítik a gépek leszállítását 2020-ban kezdi majd meg a gyártó.

SSJ-100 az egyetlen európai üzemeltető, a Cityjet színeiben (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A két légitársaság azonban nem a jelenleg is gyártott SSJ-100-95 jelzésű típusból, hanem egy még csak tervezőasztalon levő variánsból, az SSJ-100-95R-ből rendelt, amelyben tíz százalék alá csökkenti az amerikai részegységek arányát a gyártó és helyettük orosz rendszereket helyez el.

Az UAC nem csak a Közel-Keleten, hanem a világ más tájain is próbál vevőt találni a regionális típusra, nemrég Afrikában vitték kisebb turnéra annak üzleti változatát, hogy cégeket és gazdag üzletembereket próbáljanak meg bevonni a vevőkörbe.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Kevesebb tengerentúli alkatrész, több lehetséges vevő

Mint arról beszámoltunk, a Szuhoj februárban bejelentette, hogy elkészíti az SSJ-100-as egy olyan változatát, amelyben az amerikai részegységek aránya tíz százalék alatti.

A döntést akkor éppen az Iránnal való lehetséges üzletkötéssel indokolta a gyártó, mivel az ország ellen bevezetett amerikai gazdasági szankciók miatt a jelenlegi változatot csak az USA kormányának engedélyével tudná Oroszország iráni cégeknek eladni.

A Trump-kormány az Iránnal szembeni szankciók feloldása ellenére akadályozza a korábban megkötött üzletek végrehajtását, mivel a kabineten belül egyesek véleménye szerint nem kizárt, hogy a polgári utasszállítókat is katonai célokra használja az ország.

Amennyiben azonban az új, SSJ-100-95R elnevezéssel készülő változatban sikerül a kérdéses tíz százalék alá vinni az amerikai alkatrészek arányát, úgy már nem lenne beleszólása az USA-nak az üzletkötésbe.

A gyártó a jelenleg az USA-ból vásárolt alkatrészek döntő többségét orosz gyártásúakkal kívánja helyettesíteni, de vásárolna alkatrészeket Kínából is. A jelenlegi tervek szerint egyéb fontos berendezések mellett a Superjet amerikai Honeywell által gyártott fedélzeti segédhajtóművét is lecserélnék, azt azonban nem tudni, hogy ehhez találtak-e már megfelelő orosz vagy kínai alternatívát.