A Helsinki-Vantaa repülőtér 1952-ben, a helsinki nyári olimpia előtt nem sokkal nyitotta meg kapuit az utazók előtt, amely azóta Észak-Európa negyedik legforgalmasabb légikikötőjévé nőtte ki magát. A fejlődés az elmúlt több mint 15 év alatt is töretlen, mind az utas-, mind pedig az áruforgalmat tekintve.

Az AIRportal bemutatja: Finnair és a Helsinki repülőtér

A Finnair és a Helsinki repülőteret üzemeltető Finavia meghívásának köszönhetően Helsinkibe utaztunk és látogatást tettünk a fővárost kiszolgáló légikikötőben.

Cikksorozatunk első részében a finn nemzeti légitársaság a magyar utazóközönség számára kínált szolgáltatásait mutattuk be, akár Helsinki a célállomás, akár mint átszálló utas vesszük igénybe a légitársaságot.

A Helsinki-Vantaa repülőtér. | © AIRportal.hu

A Helsinki-Vantaa repülőtér.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A finn fővárost kiszolgáló repülőtér 1952. július 10-én nyitotta meg kapuit, nem sokkal a Helsinkiben megrendezett nyári olimpiai játékok előtt.

A nemzetközi sportesemény alatt csupán ideiglenesen üzemelt, így a legtöbb légitársaság a régebbi, Malmi légikikötőt használta, míg a charter járatok már az újonnan üzembe állított létesítményre érkeztek.

Az állandó utasforgalom 1959-ben indult meg, amikor már egy 2000, illetve egy 1800 méteres futópályával rendelkezett a létesítmény.

Az első állandó terminál 1969-ben épült meg, amelyet 1983-ban bővítettek ki, elsősorban a nemzetközi részleget érintve. 1993-ban készült el az új belföldi utasforgalmi épület, majd pedig három évvel később került átalakításra a két épületegyüttes, mely során a két utasforgalmi csarnok is eggyé vált. 2002-ben került átadásra a harmadik futópálya, amelynek köszönhetően a téli, havas időjárás során sem jelent gondot a folyamatos üzemelés, hiszen a pályák tisztítása hatékonyan végezhető anélkül, hogy az a forgalmat jelentős mértékben feltartaná.

1999 óta több mint hat millióval nőtt az éves utasforgalmi számadat, amely 2014-re már megközelítette a 16 milliót. A statisztikákból látható, hogy a belföldi járatokat igénybe vevők száma igencsak ingadozó, és a 16 évvel ezelőtti eredményekhez képest nem hozott számottevő javulást.

A Helsinki Airport üzemeltetője, a Finavia kifejezetten büszke az elmúlt 18 évben sorozatosan elnyert nemzetközi elismerésekre, melyek között az IATA 1997-ben a legjobb európai, a következő évben pedig a globális szinten a legjobb repülőtérnek nyilvánította az észak-európai légikaput. Legutóbb 2014-ben díjazták a létesítményt, ezúttal a SleepingInAirports.com ítélte oda a harmadik legjobb alvási lehetőségeket kínáló légikikötő díját Helsinkinek.

Jelen és jövő – jellemzők és a jövőbeni tervek

A 2-es terminál indulási szintje. | © AIRportal.hu

A 2-es terminál indulási szintje.

Az idén hatvankettedik születésnapját ünneplő légikikötő 17 kilométerre helyezkedik el Helsinki, valamint 5 kilométerre Vantaa városától. A fővárosba való bejutás autóval, taxival, valamint busszal lehetséges. A városi tömegközlekedési vállalat, valamint a Finnair is üzemeltet buszjáratokat a központi vasútállomásra, amely körülbelül 30 perces utat jelent.

Jelenleg közvetlen vasúti összeköttetés nincsen a főváros és a repülőtér között, ez azonban a nyár folyamán megváltozik, ugyanis átadásra kész lesz az újonnan kialakított vonat-állomás a 2-es terminál mellett, amely rövidebb menetidővel szállíthatja majd az utasokat.

A légikikötő két utasforgalmi épülettel rendelkezik, amelyek 250 méterre helyezkednek el egymástól, így rövid gyaloglással megközelíthető a tranzit részen kívül és belül is. Napjainkban az 1-es terminál többek közt a Star Alliance légiszövetség járatait szolgálja ki, míg a 2-es terminál egyebek mellett a hosszútávú járatok utasait kezeli. Ez a két létesítmény közötti eloszlás korábban a belföldi és nemzetközi légi összeköttetések ellátására terjedt ki.

A Helsinki-Vantaa repülőtér utasforgalmi eredménye az elmúlt években, amelynek további, folyamatos növekedésével számol a Finavia is. A légikikötő üzemeltetője optimistán tekint a 2020-ig tartó időszakra és egyik legfontosabb céljául tűzte ki az évi 20 millió utas fogadását, amelyhez viszont szükséges a meglévő kapacitás bővítése. Ennek érdekében a tavalyi év során megkezdődtek a bővítési munkálatok mindkét terminálon, melynek keretében új utashidak és állóhelyek kerülnek kialakításra.

A 2-es terminál non-Schengen oldala a forgalmi előtérről. | © AIRportal.hu

A 2-es terminál non-Schengen oldala a forgalmi előtérről.
Az épületegyüttes külső szemszögből. | © AIRportal.hu

Az épületegyüttes külső szemszögből.

A művészet különös figyelmet kapott az idei évben Helsinki repülőterén. Jean Sibelius finn zeneszerző születésének 150. évfordulóját ünneplik Finnországban, melynek tiszteletére létre hoztak egy “Sibelius-sarkot” a 2-es terminál utolsó kapuinál, ahol a zeneszerző munkásságáról tájékozódhatnak az érdeklődők. Az idei évben merült fel a légikikötő átnevezése Sibelius Airport-ra, amelyet a legfrissebb hírek szerint a kormányzat is pozitívan értékelt.

Közelebb a Távol-Kelethez – kedvező átszállási lehetőségek

Látogatásunk a Finavia sajtókapcsolatokért felelős munkatársa vezetett minket körbe a terminálokon, valamint megtekinthettük a létesítmény légi és földi oldali előtereit is. Sajnálatos módon a repülőtér forgalmát éppen a visszafogottabb napszakában, délelőtt tapasztalhattuk meg, így a Finnair szélestörzsű gépeinek érkezését nem volt lehetőségünk megtekinteni, bár az USA-beli hóviharok miatt törölt New York-i járatot kiszolgáló Airbus A330-as a hangárok előtt várta az újabb feladatot.

Helsinki-Vantaa két legforgalmasabb napszaka 7 és 9 óra, valamint 14 és 17 óra közé tehető. Az Ázsiába tartó járatok egy része éjfél körül hagyja el Finnországot, majd pedig másnap délután érkezik vissza. A Finavia illetékesétől megtudtuk, a repülőtér – és természetesen a Finnair is – arra törekszik, hogy az utas a lehető legkevesebb időt töltse az átszállással, így a délután visszaérkező interkontinentális járatokról számos európai desztináció elérhető pár órán belül.

A Schengen-zónán kívül eső Finnair Business Lounge bejárata | © AIRportal.hu

A Schengen-zónán kívül eső Finnair Business Lounge bejárata
Ülőalkalmatosságban nem szenved hiányt a Lounge. | © AIRportal.hu

Ülőalkalmatosságban nem szenved hiányt a Lounge.

Az Almost@Home prémium várója | © AIRportal.hu

Az Almost@Home prémium várója
Hasonló szolgáltatások, de otthonosabb közeg. | © AIRportal.hu

Hasonló szolgáltatások, de otthonosabb közeg.

Mindezek ellenére természetesen előfordulhatnak hosszabb csatlakozások, amelyek eltöltésére számos lehetőséget kínál a légikikötő. Amennyiben rendelkezünk megfelelő szintű törzsutaskártyával, a Finnair, az Aspire vagy a Scandinavian Airlines prémium váróját is igénybe vehetjük. A finn nemzeti légitársaság két várót is az utasok rendelkezésére bocsát a non-Schengeni indulási oldalon, valamint a schengeni járatokat kiszolgáló kapukhoz közel is.

Díjnyertes alvási lehetőségek és világméretű szállodaláncok

A 2014-es évben a harmadik legjobb repülőtér címét nyerte el Helsinki-Vantaa, már ami a reptéri pihenési és alvási lehetőségeket illeti. Ezt büszkén hirdeti az üzemeltető is, hiszen a 2-es terminál területén, de legfőképp a non-schengeni oldalon, számos helyiség várja a pihenni vágyó utasokat, melyek közül az egyik legnépszerűbb a Book Swap, ahol az olvasást kedvelők nem csupán az ott megtalálható könyveket forgathatják, de akár a saját olvasmányaikat is megoszthatják másokkal, melyért cserébe egy-egy szimpatikus könyvet magukkal is vihetnek a következő utazásra.

A Book Swap szoba bejárata... | © AIRportal.hu

A Book Swap szoba bejárata…
...és a mini-könyvtár. | © AIRportal.hu

…és a mini-könyvtár.

Elsősorban az üzleti utasok jelentik a Hilton és a GLO Hotel célközönségét, amelyek a tranzit területén kívül kínálnak szállodai szobákat. Az utóbbi közvetlenül az érkezési szinten található, míg a világszintű Hilton szállodalánc a terminál közvetlen környezetében, többszintes épületben várja a vendégeket.

Két évvel ezelőtt jelentek meg Helsinki-Vantaa-n a finn fejlesztésű, úgynevezett Go Sleep kabinok, amelyek azóta a világ számos pontján bevezetésre kerültek, többek közt Abu-Dzabiban is. A sci-fi filmekbe illő, buborékszerű, zárt fotelek teljes egyedüllétet kínálnak, miközben a kézipoggyász is biztonságba helyezhető. A használati díja napszaktól függően 10-15 euró, jelen azonban átalakítás miatt ezen kabinok nem üzemelnek.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!