Budapestről egyetlen hagyományos légitársaság, a Finnair kínál közvetlen járatokat a finn fővárosba. Finnország nemzeti légicége nem csak a Helsinkibe tartó, pont-pont utasok körében kedvelt választás, hanem a Távol-Keletre utazók részére remek átszállási lehetőségeket és optimális transzfer időket is nyújt. A Finnair és a Helsinki repülőteret üzemeltető Finavia meghívásának köszönhetően Helsinkibe utaztunk és kipróbáltuk a légitársaság turista és business osztályait és az üzleti utasoknak, a Helsinki repülőterén fenntartott exkluzív váró szolgáltatásait is.
Európában az első: íme a Finnair A350XWB fedélzete
A oneworld légiszövetség tagjai közé tartozó finn nemzeti légitársaság járata a magyar utazóközönség körében leginkább az ázsiai átszállási lehetőségek miatt népszerű, hiszen Thaiföld, Kína, Japán valamint többek közt India is elérhető kevesebb, mint 10 óra repülési idő alatt.
A Finnair délelőtti és esti Budapest – Helsinki járatainak köszönhetően gyors csatlakozás várja az átszálló utasokat, hiszen számos ázsiai célpontra kora délután, vagy éjfél körül indul útnak a hosszú távú járatok.
A Helsinkibe érkező budapesti járatot követően éppen optimális, bő 1-1,5 óra áll rendelkezésre, hogy a 2-es terminál non-Schengen részén belül megtaláljuk a következő indulási kaput. A légitársaság Budapestre induló járatai szintén az átszálló utasok igényeihez igazodnak.
Két és fél óra alatt a Mikulás földjén: Repülés a Finnair turista osztályán
A Finnair esti járata 18:30-kor érkezik meg Budapestre, majd egy 50 perces fordulóidő után, 19:20-kor indul vissza a finn fővárosba. A Budapestről Helsinkibe tartó útvonal 1400 kilométeres légvonalbeli távolságát 2 óra 20 perc alatt teljesítik a légitársaság gépei.
A budapesti járatokat általában az Airbus A320-család különböző törzshosszú és utas-befogadóképességű változatai teljesítik, a legrövidebb törzsű 138 utas szállítására székezett A319-estől a 209 fős A321-esig.
Egyes budapesti járatokon találkozhatunk a légitársaság Embraer 190-es 100 utas szállítására alkalmas regionális jetjeivel is. Az Airbus-oknál ugyan kisebb és keskenyebb törzsű regionális repülőgépeket az utasok körében sokan kedvelik a 2×2-es ülés-elrendezésnek és a keskeny törzsű Airbus-oknál picivel nagyobb lábtérnek köszönhetően.
Az Airbus-ok berendezése teljesen átlagos, az európai hagyományos légitársaságok körében megszokott sztenderdeket követi. Az általunk kipróbált, Airbus A320-as repülőgép már az új generációjú, vékonyított változatú ülésekkel került felszerelésre. A lábtér akár egy 190 centiméter magas utas számára is megfelelő ezen a rövidebb úton, habár 3-4 óra után már kényelmetlenebb lenne a 144 turista osztályú szék egyikén történő utazás.
A felszállást megelőző biztonsági bemutató oroszlánrészét a poggyásztartók alá felszerelt kijelzőkön keresztül láthatjuk, amelyet a légiutas kísérők egészítenek ki a vészkijáratok bemutatásával.
Az utazómagasság elérését követően ezeken a kijelzőkön keresztül követhetjük a repülési útvonalat, valamint az aktuális magasság, sebesség és a külső hőmérséklet értékeket. Ezt egészíti ki a járat kapitányának üdvözlése, mely során az időjárási körülményekről is információt ad az utasoknak.
A turista osztályra szóló repülőjegy fedélzeti ellátása a kávé, tea, ásványvíz, valamint az áfonyalé ingyenes fogyasztását foglalja magában.
Hagyományos légitársaság lévén az ital mellé egy éhségűző snack-et is jogosan várnának az utasok, de ezt sajnos a mai trendeknek megfelelően csak díj ellenében kérhetjük a személyzettől.
A leszállást megelőzően a légitársaság a képernyőkön keresztül tájékoztatja az átszálló utasokat a Helsinkiből induló járatokról, az indulási kapukról és indulási időpontokról.
Helsinkiből a légitársaság Airbus A340-es vagy A330-as szélestörzsű gépeinek fedélzetén repülhetnek tovább az interkontinentális járatokra átszálló utasok.
Várhatóan még idén ősszel szolgálatba állnak majd az Airbus legújabb generációs kompozit repülőgépei, az A350-900-asok is. Az A350-esek elsőként a légitársaság négyhajtóműves A340-eseit váltják le, melyek utolsó példánya a tervek szerint 2017-ben búcsúzik a flottától.
Az A350 XWB első európai üzemeltetője a Finnair lesz, várhatóan összesen 19 új generációs repülőgép fog repülni a légitársaság flottájában, mivel korábbi megrendelését 2014. decemberében további 8 A350-esre leadott opcióval toldotta meg a finn légitársaság.
Az átszálló vagy Helsinkiből induló business utasok ki ne hagyják: Finnair Business Lounge


A business osztályon utazó, vagy a oneworld légiszövetségi hűségprogramban megfelelő szintű jogosultsággal rendelkező, átszálló, vagy Helsinkiből induló utasoknak érdemes betérni a légitársaság üzleti várójába is.
A prémium váróban a napszaktól függő ételválaszték várja az utasokat, ízlés szerint hideg- és meleg étel közül is választhatunk, melyet minőségi alkoholos és alkoholmentes italok széles kínálata egészít ki.
Az étkezés mellett a kényelmes pihenés, kikapcsolódás és a munka feltételei is adottak a Business Lounge-ban. Az aktuális napilapok, valamint internetböngészésre alkalmas iMac számítógépek is várják a vendégeket. Az ülőalkalmatosságok nagy része hálózati és USB töltővel is rendelkezik, így a saját készülékeinket még a repülés előtt feltölthetjük.

A lounge-ba történő belépés Business Class-ra szóló beszállókártyával, vagy Finnair Plus Silver, Gold és Platinum, valamint oneworld Emerald és Sapphire szintű törzsutas-program tagsággal lehetséges. Díj ellenében azonban bármely utas kipróbálhatja a Lounge-élményt.
Finnair Business Class: Prémium kiszolgálás a felhők felett
A Finnair prémium szolgáltatása már a check-in-nél elkezdődik, hiszen az üzleti jeggyel rendelkező induló utasok természetesen külön pultnál, sorban állás nélkül jelentkezhetnek be a járatokra és adhatják fel csomagjaikat.
Az Európán belül közlekedő business utasok akár két darab, az interkontinentális járatokon pedig már 3 darab 23 kg-os csomagot is feladhatnak, továbbá a járatok fedélzetére két kézicsomagot plusz egy kisebb kézitáskát vagy laptopot vihetnek magukkal.
Az üzleti várók vendégszeretete után az induló járatokra felszálló business jeggyel rendelkező utasok az elsőbbségi beszállítás révén először léphetnek a repülőgép fedélzetére.
A 138 fő befogadására képes Airbus A319 tizennégy székkel várja a Business utasokat. Az ülésekből – amelyek teljesen megegyeznek a turistaosztály üléseivel – 3+3 került egy sorba.
Az üzleti osztályon utazók kényelmének növelése érdekében azonban a középső székekre nem kínál jegyeket a Finnair, így nagyobb helyen élvezhetjük az utazást.
Az üzleti utasokat a személyzet a boarding befejezését követően napilapokkal és magazinokkal valamint welcome-drink-kel kínálja.
A vezető légiutas-kísérő a felszállást és a repülési magasság elérését követően először a Business Class utasok kiszolgálását kezdi meg. A reggeli meleg ételt, croissant-t és gyümölcsválogatást is tartalmaz, amelyhez italok széles kínálata áll az üzleti osztály utazóközönségének rendelkezésére.
Az étkezés befejeztével is több alkalommal kínál italt a légiutas-kísérő, ez is megerősíti, hogy a prémium utasoknak különleges odafigyelésben és kiszolgálásban van része. A pihenésre vágyók kényelméhez párnát és plédet is biztosítanak.
A prémium osztályra jegyet váltott utasok a pilótafülke mögötti mosdók használatánál szintén privilégiumot élveznek, valamint a repülés teljes ideje alatt a turistaosztálytól függönnyel elválasztva utazhatnak.
További figyelmesség, hogy a személyzet külön tároló-szekrényt tart fenn a Business Class vendégeinek, így nem szükséges a felső poggyásztartókba gyűrni a zakókat és kabátokat.
Az étkezés befejeztét és a fedélzeten kapott sajtó elolvasását követően az időt saját mobileszközeink segítségével üthetjük el, hiszen a Finnair az európai légitársaságokhoz hasonlóan nem kínál fedélzeti szórakoztató rendszert (IFE – in-flight entertainment) a kontinensen belüli járatokat tejesítő gépeinek fedélzetén még a business osztályon sem.
Az általunk kipróbált mindkét járat pontosan indult és érkezett meg.
Az utashídhoz való beállást követően az utasok a SkyCourt terminálon keresztül egy hosszabb sétával juthattak el a 2A terminál poggyászkiadó területére. A Business Class utasok poggyászai elsőbbségi címkével, valóban az elsők között érkeztek meg.
Cikksorozatunk további részeiben bemutatjuk Helsinki légikikötőjét, valamint azt is, hogy egy hosszú hétvégi városlátogatás, vagy 1-2 napos stopover keretében mit nem szabad kihagyni Finnország fővárosában.
Fotók: Tóth Máté – AIRportal.hu (Kivétel, ahol külön jelölve.)