A brazil Embraer repülőgépgyártó legújabb generációs üzleti repülőgépe, a Praetor 600-as alapjain fejleszt izraeli közreműködéssel olcsónak kikiáltott, kisebb országok számára is megfizethető légtérellenőrző és korai előrejelző (AEW) gépet.
A gyártó az IAI ELTA vállalattal szerződött le a fejlesztés megkezdésére, amellyel le szeretné fedni az ilyen típusú gépek kategóriájában a legkisebb szegmenst, vetélytársat állítva más gyártók már korábban rendszerbe állt konstrukcióinak.
A Praetor 600-as törzsének tetejére, közvetlenül a függőleges vezérsík elé a tervek szerint az IAI ELTA ELM-2096, aktív elektronikus szkennelést alkalmazó (AESA) rendszerű, többfunkciós radarja kerül.
A rendszer amellett, hogy a hatékonyság növelése érdekében a legújabb fejlesztésű speciális összetételű anyagokat tartalmazza, 240 fokos látószöget biztosít nemcsak légijárművek, hanem tengeri őrjáratok lebonyolításához és vízi célok detektálásához is.
Ezen felül a géptörzsben helyet foglaló három operátor munkáját segíti, csökkenti a terhelésüket a gépi tanulásra is képes, mesterséges intelligenciával rendelkező szoftver, amelyet teljes egészében integrálnak a vezérlő rendszerbe.
A gyártók várakozási szerint a P600 AEW ugyanolyan teljesítményre lesz képes mint előző generációs, de jóval nagyobb méretű radart, és ezáltal nagyobb és drágább platformot (hordozó repülőgépet) igénylő társai, amelyekben nagyobb létszámú személyzetnek is kellett dolgoznia.
Az ELM-2096 alkalmazni tervezett változatának pontos képességit ugyanakkor nem hozták nyilvánosságra.
Az izraeli technológiáknak ugyanakkor nem először lesz lehetőségük bizonyítani, hogy kompakt méretben is létrehozható jó képességű légtérellenőrző: az ELTA áll szerződésben az Airbus C295 AEW és a Gulfstream G550-esen alapuló, radartányér nélküli AEW rendszereinek szállítására is.
Jackson Shneider, az Embraer Defense vezérigazgatója elmondta, olyan vevőknek szánják a gépet, akik az adófizetők által támasztott korlátok tiszteletben tartása, és a gazdaságossági szempontok figyelembe vétele mellett szeretnének kiépíteni speciális képességeket a haderőik számára.
A brazil gyártónak ilyen téren van már tapasztalata, a KC-390 többfunkciós szállító- és tankergép mellett kifejezetten honi légierő számára már készített járőrgépet is az E145-ös regionális típus alapjain, R-99 jelzéssel.
Az IAI ELTA részéről pedig Yoav Tourgeman elmondta, a mostani fejlesztés mellett is tervezik szélesíteni az Embraerrel való együttműködést további speciális feladatú típusok kifejlesztése terén.