A nagojai Chubu Centrair nemzetközi repülőtéren lesz kiállítási darab a Boeing legelső Dreamliner prototípusa és tesztrepülőgépe. A Rolls-Royce Trent hajtóművekkel szerelt 787-8-as az utolsó járatát teljesítve június 22-én érkezett meg a japán város légikikötőjébe, ahol ünnepélyes fogadtatásban részesült.
Múzeumba került a Dreamliner prototípus
Boeing 787-es kormánygépet szeretne Mexikó
Olyan lesz, mint újkorában! Felújítják a legelső Jumbót
Vízsugaras köszöntés, virágcsokrok, népes sajtóküldöttség – akárcsak egy járatnyitó, vagy típusváltó repülőtéri ünnepségen, csakhogy június 22-én most nem ennek voltak a kellékei mindezek, amikor az N787BA lajstromú Boeing 787-8-as egyenesen a gyártói bázisról érkezve földet ért Nagojában.
Árulkodóbb jel, hogy egyszerre két légitársaság, az All Nippon Airways (ANA) és a Japan Airlines (JAL), valamint japán gyártó cégek képviselői is ott sorakoztak a betonon fogadva a gépet, merthogy nem egy egyszerű 787-es volt ez, hanem a legelső, amelyet a Boeing megépített és, amely 2009. december 15-én az első felszállásával új korszakot nyitott a polgári légiközlekedésben. Az első, kompozit anyagokból készülő szélestörzsű Boeing a szűzrepülésekor rögtön három órát töltött a levegőben.
A ZA001-es Dreamliner prototípus a 787-8-as tanúsító eljárásának lefolytatása mellett, amely 2011 augusztusában a két legfontosabb légügyi hatóság, az amerikai FAA és az európai EASA engedélyeinek megszerzésében tetőzött megannyi egyéb tesztben is részt vett, és segítette a Boeinget a típus fejlesztésében, rendszereinek ellenőrzésében. A gép ugyan még csak 6 éves, de egy prototípus esetében ez jóval többnek hat, mivel a berepülések során olyan terheléseknek és próbáknak vetik alá, amelyeket egy sorozatgyártott gép jobb esetben egész pályafutása alatt nem él meg, olyan koncentrált adagban legalábbis biztos nem, mint egy tesztgép. Ezért érett meg a nyugdíjazásra az első 787-es, amely adminisztratíve valójában 2011-ben végbe is ment, most csupán a végleges elhelyezés történt meg.
A legdrágább Dreamliner került Japánba
A gép azonban nemcsak fontos, hanem igen költséges szereplője is a 787-es programnak. Becsült költsége ugyanis – vállalati források szerint – meghaladja a 4 milliárd dollárt, amely a polgári repülés történetében az eddigi legdrágább tesztrepülőgép címet jutattja a ZA001-esnek.
A Boeing azért döntött úgy, hogy Japánnak ajándékozza a gépet, mert a távol-keleti ország jelentős támogatója és résztvevője a Dreamliner programnak, továbbá a típus indító légitársasága, az ANA is innen származik, és a nemzeti légitársaságként funkcionáló JAL is az első megrendelők egyike, ezért a Boeing ezzel a két japán légitársasággal szorosan együttműködve, bevonva őket a fejlesztésbe dolgozott a 787-es tervein. Az ANA a világon elsőként 2011 szeptemberében, a JAL nem sokkal később, 2012 áprilisában vette át az első Dreamlinerét.
Nagojába pedig szinte hazatért az első 787-8-as, mivel a Boeing itteni partnerei és beszállítói, a Mitsubishi, a Kawasaki, és a Fuji Heavy Industries, amelyek részt vesznek a típus gyártásában mintegy 35% részben biztosítják a típus alkatrészeit a gyártási láncban, beleértve egy olyan kiemelten fontos alkotóelemet is, mint a szárnyközép dobozszerkezete, amelyet a Boeing gyár a története során először bízott külhoni fejlesztőre.
A Boeing összesen hat darab repképes 787-8-as prototípust épített, amelyből a kettes számút (ZA002) idén márciusban a tucsoni Pima Air and Space Museum, a hármas számút (ZA003) tavaly novemberben a seattle-i Museum of Flight, és az elsőt (ZA001) június 22-én Nagoja repülőtere kapta meg. A flottából egyedül a hatos számú gépet értékesítették, amely a Mexikói Légierő kötelekébe került, VIP szállítógépként.