A szerb nemzeti légitársaság, a JAT Airways előrehaladott tárgyalásokat folytat az abu dhabi-i székhelyű Etihad Airways-szel. Az arab légitársaság a héten fejezte be a JAT pénzügyi felülvizsgálatát, így várhatóan 2 héten belül aláírásra kerülhet a két cég között egy együttműködési megállapodás, mely megalapozza egy későbbi privatizáció és stratégiai partnerség jövőjét, mely a tervek szerint akár már májusban létrejöhet.

Az öböl menti légitársaság 4 db Airbus repülőgépet lízingelne a szerb légitársaság részére, hogy ezzel a JAT-nak lehetősége nyíljon júniustól egy napi Belgrád-Abu Dhabi járta beindítására. A hírek nem szólnak arról, hogy ezek keskenytörzsű, vagy szélestörzsű repülőgépek lennének, de korábbi hírek szerint a szerb kormány A319 és A320 gépek jövőbeni üzemeltetését tűzte ki célul.

A partnerség következő lépése, hogy a JAT a részben Etihad tulajdonában lévő Air Berlinnel code-share megállapodás keretében, berlini átszállással járatokat indítana a chicagoi O’Hare repülőtérre. Amennyiben az Amerikai Légyügyi Hatóság (FAA) jóváhagyja a szerb társaság úgynevezett CAT1 minősítését, lehetőségük nyílik közvetlen, már saját üzemeltetésű járatokat is indítani az Egyesült Államokban. Etihad segítséggel még az idén szeretnék nonstop járatokkal összekötni Belgrádot Chicago-val, és a New York-kal, feltehetően szintén – Etihad flottájához igazodó – lízingelt, A330-200-as gépekkel.

JAT elődje révén 1927-ben kezdte az üzemelést. Fénykorát a ’80-as évek közepén élte, amikor 5 millió utasforgalmával Európa 10. legnagyobb légitársaságának számított, és olyan ikonikus géptípusokat üzemeltettet mint a DC-10, B-727, vagy DC-9, a kontinensen pedig bevezető légitársasága volt a 737-300 Classic típusnak. Jelenleg 10 db B-737-300-ast, és 4 db ATR-42-es gép alkotja a flottát.

A szerb kormány elkötelezett a 100% állami tulajdonban lévő nemzeti légitársaságuk megmentésében. A közlekedési minisztérium korábban bejelentette, hogy átvállalja a mintegy 170 millió euró adósságot, ezért rendkívül fontos számukra, hogy megfelelő, szakmai befektetőt találjanak, aki a nehéz helyzetben lévő JAT számára biztosítani tudja a szükséges további anyagi forrásokat, illetve végre tudja hajtani a gazdaságos üzemeléshez elengedhetetlen átalakításokat.

Elodázhatatlanná vált a géppark modernizációja is, mert az 1985-ben, Európában elsőként beszerzett, flotta gerincét alkotó Boeing-ok jelenleg a kontinens legöregebb 737-esei, de a regionális forgalomra optimalizált ATR-72-es gépek is több mint 23 évesek. Tervek szerint 21 gépes, modern, és gazdaságosan üzemeltethető, alapvetően az Airbus típusaira alapozó flottát hoznának létre, melyben jelentős szerepet vállalna az Etihad Airways, és ezért cserébe a részvények 49%-át kapná meg. Elképzelések szerint az állam a belgrádi repülőtér cargo központjának fejlesztésében is együttműködne az arab céggel.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az jelentős változásokon átmenő európai légiközlekedésben rendkívül nehéz helyzetbe kerültek kelet-európai kis nemzeti légitársaságok. A verseny első vesztese éppen a Malév volt, melynek csődje felhívta a figyelmet ezen légitársaságok és az őket tulajdonló kormányok számára, hogy sürgősen lépniük kell, mert könnyen a magyar fuvarozó sorsára juthatnak.

A cseh CSA úgy tűnik, hogy Korean felé történő sikeres privatizációval, a román Tarom és a lengyel LOT állami segítségnyújtással, és jelentős átalakítással, karcsúsítással, az osztrák Austrian pedig a leányvállalatába történő értékek átmentésével próbál talpon maradni. Amennyiben a szerb kormány sikeresen értékesíti a légitársaságot, és létrejön a JAT-Etihad együttműködés, úgy egy időre stabilizálódhat a cég helyzete.

Etihad Airways az Egyesült Arab Emirátusok nemzeti fuvarozója, 100%-os állami tulajdonban van. A két másik öböl menti légitársasághoz (Emirates, Qatar) hasonlóan rendkívül dinamikusan fejlődik. 2012-ben a bevétele 14%-kal, 4,8 mrd $-ra növekedett, a nyeresége pedig 200%-kal, 42 m $-ra nőtt. Elmúlt években jelentős szövetségi megállapodást kötött a Virgin Australia-val, és tulajdonrészt szerzett az Airberlin, AerLingus, Air Seychelles társaságokban. Jelenleg 72 repülőgépet üzemeltetnek.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!