A holland olajipari vállalat megtízszerezné a világ fenntartható kerozingyártását 2025-re, ehhez új gyárat épít Rotterdamban.
A cég közleménye szerint a holland kikötővárosban egy 820 ezer tonna éves kapacitású üzemet létesít, amely Európában az egyik legnagyobb, fenntartható repülőgép-üzemanyagot is előállító egység lesz.
Várhatóan 2024-ben indulhat be a gyártás, amelynek felét az alternatív kerozin köti le, és míg a teljes globális igény alig 0,1 százalékát teszi most ki ez a termék, a fejlesztéssel a Shell megtízszerezi az éves kínálatot.
Az üzemanyagok előállítása során keletkező szén-dioxidot a gyártó a tervek szerint összegyűjti, és egy üres, Északi-tenger alatti gázmezőben tárolja majd, 2024-től évente 2,5 millió tonna szén-dioxidot vezethetnek így a föld alá.
A fejlesztés nemcsak az európai országoknak segít majd a környezetvédelmi vállalásokat betartani, de a Shell is elérheti 2050-re a karbonsemleges működést.
A vállalat 2030-ra 55 százalékkal akarja csökkenteni a hagyományos üzemanyagok, köztük a kerozin gyártását is, és növelné a megújuló, karbonsemleges, fenntartható változatok kínálatát.
A fejlesztés részeként a Shell Rotterdamban egy 200 megawattos hidrogénelektrolizálót is épít, amelyet egy 759 megawattos, új telepítésű szélerőműpark táplál majd 2023-tól.
Eközben a hongkongi Cathay Pacific bejelentette, hogy 2030-ra 10 százalékra növeli a fenntartható kerozin felhasználásának arányát. A vállalat még 2014-ben jelentette be évi 2 millió tonna beszerzését a Fulcrum cégen keresztül, ez a járvány előtti kerozinszükséglet 2 százaléka volt.