Beigazolódott az amerikai online kereskedelmi óriás saját légitársaságról alkotott koncepciójának működőképessége, de a vevők közvetlen kiszolgálásához továbbra is szükség van a külsős szállítócégekre.
Az Amazon online kereskedelmi vállalat saját, Prime Air nevű légitársaságának működése rövid távon biztosan nem tud keresztbe tenni az olyan hagyományos expressz fuvarozóknak, mint amilyen a Fed Ex vagy a United Parcell Service (UPS).
A cég saját légitársasága inkább a belső hálózatban, a szükséges raktárkészletek fuvarozásában, logisztikai feladatainak ellátásában működik közre, a megrendelőknek történő közvetlen kézbesítés helyett.
Bár van kismértékű átfedés az üzemeltetett kapacitásokban, a menetrendek már eltérnek egymástól, összehasonlítva a Prime Airt a UPS-szel vagy más kézbesítőcég légitársaságával.
Az Amazon cégének ugyanakkor nincs meg a hálózata a klasszikusnak mondható, egy éjszakás kézbesítésre, amikor a rendszerbe bekerült küldeményeket egy napon belül már át is adják a megrendelőknek.
Fred Smith, a Fed Ex vezérigazgatója szerint cége egyik legjobb ügyfele az Amazon, a Prime Airben pedig egyelőre semmilyen konkurenciát nem látnak, az együttműködés feltételei változatlanok maradnak 2019-ben.
A cég tavalyi teljesítményadatai is hasonló képet festenek, az európai és interkontinentális forgalom csak 3,7%-kal, míg az amerikai kontinensen belüli szállított árumennyiség 4,9%-kal növekedett a november 30-ig tartó hat hónapban, 2017 azonos időszakához képest.
A UPS hasonló időszaki kimutatást nem, csak az első kilenc hónapra vonatkozó statisztikákat közölt, összesítve 3,4, míg a kontinensen belüli 24 órás kézbesítések mennyisége 4,9%-kal növekedett az első három negyedévben.
Ez a bővülési ütem leköveti az online kereskedelmi forgalom bővülését.
Egyes elemzők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, ha a nagy online kereskedő légitársasága ebben az ütemben fejlődik tovább, akkor elkerülhetetlen lesz a Fed Ex és a UPS forgalomnövekedésének lassulása, és nem kizárható a szállított árumennyiségük visszaesése sem.
Az ATW Online által idézett elemzés szerint azonban az Amazon inkább a jövőben is saját kapacitásai kiegészítésére használja majd fel a UPS-t és a FedExet ahelyett, hogy versenytársat állítana számukra.
Emellett az útvonalhálózat kiterjedtségében és kiszolgáltságában is nagy differenciák vannak, a memphisi központú postacég több mint százharminc repülőteret szolgál ki, nagy részét napi több járattal, míg a Prime-nak csak húsz összeköttetése van az ohioi Wilmingtonban található bázisáról, a járatüzemeltetés pedig bizonyos repterekre nem is mindennapos.
A teljes átszervezés ugyanakkor jelenleg is folyamatban van, a fő központot Cincinnatibe, a Northern Kentucky Repülőtérre költöztetik, és másodlagos, regionális bázist hoznak létre a texasi Dallas-Fort Worth repterén, az áruszállítás hatékonyságának növelésére.
Mindent figyelembe véve a szakemberek szerint a közeljövőben nem várható, hogy a Prime Air a helyébe lépjen a hagyományos kézbesítővállalatoknak, azokkal szemben ugyanis egyszerűen nem életképes a jelenlegi működési modell.