Egy kanadai nyugdíjalaphoz kerül a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, pontosabban az azt tulajdonló cég 49 százaléka – adta hírül cikkében a Népszabadság.
Kanadai lesz a budapesti nemzetközi repülőtér üzemeltetője, gyakorolni kell a kifejezést, ezentúl ugyanis azt kell használni a korábbi német üzemeltető helyett. Az új tulajdonos Kanada egyik legnagyobb, állami nyugdíjalapja, a PSP Investments, amely több mint 64 milliárd dollárnyi eszközt kezel.
A ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. részvényeinek fennmaradó részén – közvetve – több befektető, a szintén kanadai Caisse de depot et placement du Québec alapkezelő, a Goldman Sachshoz kötődő Aero Investment, a szingapúri, állami tulajdonú GIC Special Investments és a német KfW IPEX-Bank.
– Olyan vállalat kezébe kerülnek a repülőterek, amely elkötelezett azok felelősségteljes üzemeltetésében. Mi elértük a célunkat, ők pedig továbbra is perspektívát kínálnak a munkavállalóinknak – kommentálta a változást Peter Sassenfeld, az igazgatóság tagja.
A változás nem a semmiből jött, és nem is csak a budapesti repteret érinti: a tulajdonos Hochtief Airport anyavállalata, a spanyol kézben lévő Hochtief ugyanis kompletten eladta a hat repülőtérből álló csomagot. Budapesten a repülőtér, mint ingatlan, állami tulajdon. A repülőtér üzemeltetési joga még 68 évig azé a cégé, amelyet most eladtak.
1,1 milliárd euró bevételt jelent a Hochtief Airport a tulajdonosának, amely a Liszt Ferenc repülőtéren kívül további öt légikikötőben bír tulajdonrésszel, így az athéni, a düsseldorfi, hamburgi, sydney-i és tiranai létesítményekben. A legnagyobb tulajdonrész ezek közül a budapesti reptérben van.
A Hochtief több mint két éve próbálja eladni a reptérüzemeltetőt, legutóbb 2011 nyarán nézett ki úgy, hogy nyélbe ütik az üzletet, de a vevőként emlegetett kínai HNA Group – a Hainan Airlines tulajdonosa – az európai válságra hivatkozva végül olyan alacsony árat ajánlott, hogy a német-spanyol cég menedzsmentje úgy döntött, nem adja el a repteres leányvállalatot. A Hochtief egy 2011-ben zárult tranzakcióval került a spanyol ACS-hez, ezért a német-spanyol jelző.