Az iráni balesetvizsgálók végleges jelentése alapján a C szintű nagyjavítás során elkövetett hiba okozta a Qeshm Air 1202-es járatát teljesítő Fokker 100-as balesetét. A meghibásodott futóművel végrehajtott leszálláskor, bár a repülőgép a futópálya mellett állt meg, személyi sérülés nem történt.

Illusztráció (Fotó: Qeshm Air)

A Qeshm Air EP-FQF lajstromjelű Fokker 100-asa 2018. február 16-án Teheránból tartott Meshedbe 97 utassal és 7 fős személyzettel. A célállomáshoz közeledve a pilóták kiengedték a futóműveket, azonban a bal oldali főfutó helyzetét jelző lámpa piros maradt.

A személyzet többször is sikertelenül próbálta meg kiereszteni a futóművet az ellenőrző lista alapján, ezért végül kényszerhelyzetet jelentettek és az üzemanyag elégetése után megkezdték a leszállást.

A 31R futópályára tették le gépüket, de az a hibás főfutó miatt balra kitört és végül a két futópálya közötti füves részen állt meg. A balesetben szerencsére senki nem sérült meg, de a repülőgép súlyosan megrongálódott.

A vizsgálat megállapította, hogy a 28 nappal korábban befejezett nagyjavítás, a C-check során szennyeződés került a hidraulikarendszerbe, eltömítve a bal oldali főfutó kiengedésére szolgáló vezeték egyik szelepét.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülőgépet később megpróbálták elvinni a baleset helyszínéről, azonban ekkor további súlyos szerkezeti károsodást okoztak a bal szárnyon. A művelethez használt daru és kötélzet ugyanis nem bírta el a repülőgépet, amely így visszaesett egy hidraulikus emelőre.

Az iráni balesetvizsgálók számos ajánlást tettek. A légitársaság karbantartásával kapcsolatban a minőségellenőrzési és képzési hiányosságok javítását írták elő, míg a légikikötő esetében a mozgásképtelen repülőgépek mentéséhez használt eszközök és eljárások hiányát nehezményezték. Emellett a Fokker 100-as üzemeltetésének és a hidraulikarendszerének felülvizsgálatát is kezdeményezték az EASA-nál.