A Liszt Ferenc repülőtéren működő repülőgép-karbantartó vállalat saját karrierprogramja számos szakmai díjban részesült az utóbbi időszakban – Blaskovics Eszter emberi erőforrás és kommunikációs igazgató adott interjút az AIRportal.hu-nak.
Milyen okok vezettek a saját repülőgép-szerelő karrierprogram létrehozásához?
A légiközlekedési ágazat világszerte szakemberhiánnyal küzd, és ez fokozottan érinti a repülőgép-karbantartó, javító és nagyjavító (MRO) vállalatokat, köztük a Lufthansa Technik Budapestet is. Bár Magyarországon működik középiskolai szintű repülőgép-technikus képzés, az onnan kikerülő fiatalokból nem maradnak elegen a szakmában ahhoz, hogy biztosított legyen az utánpótlás.
A szakmai utánpótlás biztosítása és cégünk sikeres működése érdekében 2019-ben hoztuk létre a saját karrierprogramunkat, ahol évente egy vagy akár két alkalommal is indítunk repülőgép-szerelő tanfolyamokat, illetve kétévente tartunk képzést a repülőgépek sárkányszerkezetének javítását végző szakemberek számára.
Mindkét terület esetében speciális, a valós ipari környezethez igazodó, gyakorlatorientált, egyedi tematikájú programot alakítottunk ki, amelyet folyamatosan fejlesztünk. Ez a kiképzett szakemberek megtartási stratégiáját és karrierprogramját is magába foglalja.
A program működését egy dedikált szakterület támogatja, az oktatók mellett mentorok nyújtanak segítséget a résztvevőknek és a gyakornokoknak, illetve HR és kommunikációs területen is külön kollégák foglalkoznak a programmal.
Hogyan választják ki a program résztvevőit, és hogyan biztosítják a megtartásukat?
Megújítottuk a résztvevők kiválasztási folyamatát is, annak érdekében, hogy a magas minőségi elvárások mellett is gyors fejlődésre képes, a szakma iránt elkötelezett résztvevőket találjunk.
Ezt segítik a kézügyesség és a műszaki gondolkodás felmérésére fókuszáló gyakorlati tesztek, a csapatmunkát, a problémamegoldást és a stresszkezelést is vizsgáló értékelő központ (assessment center – AC), illetve az új, strukturált szempontrendszer szerint folytatott személyes interjú is.

A kiválasztottakat a cég tanulmányi szerződés révén már a tanfolyam kezdetétől munkavállalóként foglalkoztatja, azaz nemcsak egy szakmát kapnak a mintegy 16 hónap alatt, hanem munkabért is. A cég már a program alatt integrálja a résztvevőket a szervezetbe, sőt a kiválasztás folyamata során is igyekszünk hangárlátogatásokkal bemutatni a jelentkezőknek ezt a hivatást, minimálisra csökkentve a lemorzsolódás esélyét.
A karrierprogramba olyan jelölteket várunk, akik műszaki érdeklődéssel rendelkeznek, precízek, felelősségteljesek, és szívesen dolgoznak csapatban. Elvárás az érettségi vagy technikumi végzettség, valamint az aktív angol nyelvtudás, mivel az oktatás és a vizsgák angol nyelven zajlanak.
A jelentkezőknek jó kézügyességgel, műszaki gondolkodásmóddal és alapvető szerszámismerettel kell rendelkezniük. A fontos a sikerhez a kitartás, a tanulási hajlandóság és a szabályok szigorú betartása, hiszen a repülőgép-karbantartás rendkívül felelősségteljes munka.
A legfontosabbnak mégis azt említeném, hogy érdekelje a repülés világa és a repülőgépek működése, mert tapasztalatink szerint ez jelenti a legnagyobb motivációt a sikeres előmenetelhez.
A repülőgépek folyamatos technológiai fejlődésen mennek keresztül, ezért a repülőgép szerelők is folyamatos képzési programban vesznek részt karrierjük során, tehát a folyamatos fejlődés lehetősége biztosított a szakmánkban. A repülőgép-karbantartás olyan terület, amelyet az AI csak az adminisztrációban tud támogatni, így stabil és jövőbiztos karriert jelent.
Hogyan épül fel a program?
Körülbelül 18 hónapig tart, és három fő szakaszból áll. Az első mintegy három és fél hónapban 11 modulból álló elméleti oktatás zajlik, amely magában foglalja a EASA által előírt tantárgyakat, például repülőgép-szerkezettant, aerodinamikát, különböző rendszerek ismeretét, biztonsági előírásokat.
Ezt követi a nagyjából három és fél hónap gyakorlati képzés részben cégünk saját tanműhelyében és részben hangárjaiban, ahol a résztvevők fémipari alapismereteket szereznek és megismerkednek az alapvető szerszámokkal, eszközökkel és szerelési folyamatokkal.
Az utolsó, közel kilenc hónapos szakasz a hangárban történő típusorientált gyakorlatszerzési időszakot jelenti (on-the-job training – OJT), ahol a résztvevők már igazi repülőgépeken végeznek karbantartási alapfeladatokat tapasztalt szerelők irányítása és felügyelete mellett.
Az időszak végére a résztvevők általános elméleti és gyakorlati tudást szereznek, melynek birtokában önálló munkavégzésre válnak alkalmassá természetesen megfelelő ellenőrzés mellett és a szükséges záróvizsga sikeres letétele után.
További gyakorlati idő és típuspecifikus képzési program teljesítését követően magasabb jogosítási szintet érhetnek el, ezzel szabályzási és rendszerellenőrzési feladatok elvégzésére is alkalmassá válnak.
Milyen további karrierútra számíthatnak a programot sikeresen elvégző résztvevők?
Az azonnali munkába állás mellett stabil céges környezetben egy kiszámítható karrierútra számíthatnak, a Lufthansa Technik saját jogosítási rendszerében haladhatnak előre.
A szaktudás megszerzését a mentorok mellett személyre szabott fejlődési tervek támogatják, a kollégáink arra is figyelnek, hogy a gyakornokok mozogjanak az egyes szakterületek között, mindenhol elegendő időt eltöltve azok megismeréséhez, elsajátításához.
A különböző jogosítások megszerzése a szakmai előrelépés mellett érzékelhető béremelkedést jelent. Ennek adminisztrációját szintén a HR terület végzi.
A sikeres CAT B vizsgákat és a legalább öt év munkatapasztalatot követően a résztvevők megszerezhetik a hatóság által kiadott nemzetközi szakszolgálati engedélyt az EU-s szabályoknak megfelelően, amellyel egy globális hiányszakmai területen rendkívül keresett képesítésre tesznek szert.
A Lufthansa Technik nagy előnye a nemzetközi háttér, Hamburgban, Máltán, Münchenben és Szófiában is vannak hasonló telephelyeink, ahová önkéntes alapon egy-egy projektre, vagy kereslet alapján időszakosan ki lehet utazni munkát végezni Így azok is szerezhetnek nemzetközi tapasztalatot, akik nem akarják feladni a stabil vállalati hátteret és egyéni vállalkozóként elhelyezkedni. Utóbbi a piacon elfogadott foglalkoztatási forma, és adott életkorban és élethelyzetben vannak akik ezt választják, ugyanakkor mi nagyon örülünk azoknak, akik ezt követően – például családalapításkor – visszatérnek Magyarországra, és a külföldön megszerzett tapasztalataikat a Lufthansa Technik Budapestnél kamatoztatják.
Természetesen a B1-es jogosítás megszerzését követően is vannak előrelépési lehetőségek a vállalaton belül is, a csapatvezetői munkaköröktől az egyes repülőgépek karbantartását (layovert) menedzselő vezetői szintekig.
Milyen szerepe van ebben az oktatói és mentori csapatnak?
A program és az infrastruktúra mellett a sikerben kulcsfontosságú az oktatók, valamint a mentorok kiválasztása és képzése annak érdekében, hogy a vállalatnál meglévő szaktudást minél hatékonyabban át tudjuk adni a fiataloknak.
Fontos, hogy a szakmai fejlesztés mellett példát mutassunk és motiváljuk a gyakornokokat, ezeken a területeken is elengedhetetlen a folyamatos támogatás HR oldalról.
Emellett vezetőfejlesztő programot is elindítottunk, és különös figyelmet fordítunk arra, hogy segítsük a különböző generációk közötti együttműködést a hangárakban.
Milyen további fejlesztések valósultak meg a vállalatnál az elmúlt időszakban a HR területet érintően?
A Lufthansa Technik Budapest a juttatások és az úgynevezett dolgozói élmény fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektet.
Kollégáink egészség- és életbiztosítással rendelkeznek, házasságkötésre, gyermekszületésre külön támogatást nyújtunk, emellett nyáron gyümölcsnapokat, fagylaltozást tartunk. Támogatjuk a sporteseményeket, a házi focibajnokságtól a sárkányhajózásig, valamint közösségi eseményeket és csapatépítőket is szervezünk.
Melegétel támogatást nyújtunk és megújítottuk a kantinunkat, ahol új ételszállító gondoskodik az ellátásról, az utóbbi időszakban a forgalom ennek köszönhetően megháromszorozódott. Létrehoztunk egy egészség-munkacsoportot is, amely a dolgozóink egészségtudatosabbá tételéért tevékenykedik.
Milyen visszajelzések érkeztek a karrierprogramjukra, és milyen tapasztalatokat szűrnek le ebből a vállalat számára?
A repülőgép-szerelő karrierprogram elindításába és fejlesztésébe nagyon sok ötletet és energiát tettünk az elmúlt években, 2019 óta 74 új kollégát vettünk fel, a fluktuációt pedig fokozatosan sikerült 20 százalékról 6 százalék alá szorítani. Azt gondoltuk, hogy eljött a pillanat, hogy érdemes példát mutatni ezekkel az eredményekkel a szakmában.
Emellett ahhoz, hogy népszerűsítsük a repülőgép-szerelői szakmát, illetve mindezeket a fejlesztéseket meg tudjuk mutatni a külvilág és a szakma számára is, fontos a marketing és az úgynevezett employer branding. Ezért indultunk el a pályázatokon, a megnyert díjak pedig visszaigazolják eredményeinket.

A HRBEST-nél a SkillMaster kategória Arany díját kaptuk meg, mert egész életre szóló hosszú távú lehetőséget adunk az embereknek, Behaviour HR Magazin FutureSkills Ezüst fokozata pedig kifejezetten a karrierprogramunkat és a jövő szakembereinek képzését ismerte el.
Büszkék vagyunk arra is, hogy a legjobbak közé sorolták a Lufthansa Technik Budapestet a Gondoskodó Munkahely pályázaton, valamint az Év HR vezetője szakmai díj 3. helyezését ítélték oda számomra a középvállalati kategóriában, amely, azt gondolom, a teljes HR csapat és a vállalatunk menedzsmentjének ezen a területen végzett munkáját is elismeri.




















