A Qatar Airways vezetősége tárgyalásokat kezdeményezett az Airbus repülőgépgyárral egy nagyobb mértékű A330-as flotta beszerzéséről. Mindezekre a Boeing 787-es gépek első átadásának nem elhanyagolható elhúzódása miatt került sor a csalódott öböl-menti légitársaságnálírja a Flightglobal repülési hírportál.

A légitársaság vezérigazgatója, Akbar Al-Baker beszélt a Boeing gyár kudarcáról, mely a Qatar számára átadásra váró 787-es gépeket illeti. Az eredeti tervek szerint idén augusztusban megkezdődtek volna az első Dreamliner repülőgépek szállítása a légitársaság számára, ám meghatározatlan technikai problémák miatt erre eddig nem került sor.

A Qatar Airways 30 Boeing 787-8-as repülőgépre adott le megrendelést, melyek közül még idén 5 db gép forgalomba állításában reménykedtek a vállalat vezetői. A 787 flotta tovább bővülne a következő 2 évben, ám a mostani késések miatt egyelőre bizonytalan, hogy mikor kezdődhet el a Dreamliner rendelések első teljesítései. Éppen ennek köszönhető, hogy a légitársaság komolyan fontolgatja a repülőgépgyártó európai konkurensével való tárgyalást egy 24 db-os A330-as típusbeszerzésről. A légitársaság elvárása 2013 közepén történő első szállítás lenne.

“Minden lehetőséget megvizsgálunk ezzel kapcsolatban, de ezt nem kívánom itt megosztani.” – nyilatkozta Al Baker.

Jelenleg 3 db Boeing 787-es állomásozik a gyártó everetti bázisán a Qatar megrendelésére. Az A7-BCB lajstromú 787-8-ast már láthatta a közönség az idei Farnborough Air Show-n. Az A7-BCL szeptember 27-én szállt fel első repülésére. Az A7-BCA az első felszállás előtti teszteken vesz részt.

A nyc787.blogspot.com információi szerint a késedelem oka mögött több indok is állhat. A fő problémát a hajtómű meghajtó tengelyen talált repedések okozták. Legutóbb szeptember közepén adódott probléma a General Electric GEnx-1B hajtóművel. A GE már dolgozik a hibajelenség elhárításán, ám ennek köszönhetően a kivizsgálások az NTSB, FAA, GE és a Boeing részéről szintén a késést növelő tényezőként sorolható ide. Ezen felül a Dreamliner-rel foglalkozó blog több egyéb tényezőt is említ a késések hátterében. Elsőként a Qatar ragaszkodott a belső tér átalakításához, miután azt szemügyre vehették az idei Farnborough kiállításon. Másodsorban a belső térben történő munkálatokhoz a gépet Kaliforniába kellene telepíteni, hiszen ezt nem a Boeing végzi el. Harmadrészt a légitársaság által megrendelt fedélzeti vezeték nélküli internet szolgáltatással is problémák adódtak, melyet a Thales Air System telepített a repülőgépekbe.

Hirdetés

Ezeket olvasva nem meglepő a légitársaság elmúlt napokban kiadott közleménye, miszerint az új géptípust nem kívánják addig forgalomba állítani, míg meg nem bizonyosodtak a hajtóművek körüli problémák teljes mértékű elhárításáról.

“A 787-es hajtóművei új technológián alapulnak. Azonban olyan lényeges hibák adódtak velük kapcsolatban, amelyek cserére szorulnak és ellenőrzést igényelnek.” – szögezte le Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója.


Az A7-BCB lajstromú Boeing 787-8-as már bemutatkozott a nagyközönség előtt, méghozzá az idei Farborough Air Show-n. (Fotó: Boeing Company)

Címlapfotó: Boeing Company

Hirdetés
Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!