Március 19-én az Európai Parlament (EP) közlekedési szakbizottsága jóváhagyta a repülőtéri földi kiszolgáló vállalatok működését szabályozó új rendeletet, amitől a döntéshozók azt várják, hogy nagyobb versenyt és munkavállalói védelmet biztosít majd az iparágban – írja legfrissebb számában a TTG hírlevél.

Az uniós „repülőtéri jogszabálycsomag” utolsó eleme egységes eljárásokat és szabályokat, valamint további piacnyitást tesz lehetővé. A jogszabály tervezetét ezt követően még az EP plenáris ülésén is meg fogják vitatni. Bár a testület már tavaly decemberben elfogadta a „repülőtéri csomag” másik két elemét, a képviselők a földi kiszolgálókra vonatkozó rendeletet átdolgozásra visszaküldték a közlekedési szakbizottságnak.

Az új jogszabállyal az EU azt szeretné elérni, hogy a nagyobb repülőtereken az eddiginél nagyobb verseny alakuljon ki a földi kiszolgálók között, ami csökkenthetné a szolgáltatások árát, miközben növelhetné azok színvonalát. A járatkésések 70%-áért ugyanis a földi kiszolgálás – pontosabban annak hiányos volta – a felelős. Az átdolgozott javaslat szerint a nagyobb uniós repülőtereken az eddigi minimális kettőről, háromra kellene emelni a földi kiszolgálást végző vállalkozások számát.

Az EP azt szeretné, ha csak a legalább évi 15 milliós utast indító és fogadó, valamint a 200 ezer tonna áruforgalom feletti légikikötők kerülnének be ebbe a körbe, miközben az Európai Bizottság (EB) már ennél jóval kevesebb, 5 millió utas, illetve 100 ezer tonna áru esetében is előírná a három kiszolgálót. Mivel a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér tavaly 8,5 millió utast kezelt (és mintegy 82 ezer tonna áruforgalmat bonyolított le), az EB eredeti javaslata alapján tehát szintén kötelezve lenne arra, hogy a további piacnyitás jegyében legalább három földi kiszolgáló céggel kössön szerződést.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Fotó: Samu Ádám / AIRportal.hu


Az EP képviselői megosztottak ebben a kérdésben. Van, aki négyre növelné a kötelező kvótát, míg mások azért nem támogatják a nagyobb verseny „mesterséges” kialakítását, mert szerintük A földi kiszolgálói piac további liberalizációja kockázatot jelentene a repülőtéri dolgozókra. Az EP többsége által támogatott javaslat alapján a földi kiszolgálók munkavállalóinak alkalmazásakor figyelembe kell venni az adott tagország szociális jogszabályait, és a szektorban érvényben lévő kollektív szerződéseket.

Meghatároztak olyan részletszabályokat is, amelyeket mind a 27 uniós tagállam területén be kell tartaniuk a földi kiszolgálóknak, s így megszűnhetnek a most még helyenként egymástól rendkívül eltérő szolgáltatási színvonalbéli különbségek. A döntéshozók pozitív változást remélnek az egységes uniós engedélyezési eljárások bevezetésétől is, mert ezáltal egy több tagországban működő cégnek elég lenne csak egyszer „elismertetnie” magát földi kiszolgálóként, s ezt követően szabadon szolgáltathatna minden EU-tagországban. Emellett egyértelműbb és érthetőbb lenne a kiszolgáló cégek pályáztatása is.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!