Két amerikai légitársaság, a Silver és a Frontier leállítja kubai járatait, mert a költségek magasabbak, mint várták, utas pedig nincs.

A Silver Airways Saab 340-es gépe. (Fotó: Silver Airways Facebook) | © AIRportal.hu

A Silver Airways Saab 340-es gépe. (Fotó: Silver Airways Facebook)

A Bloomberg gazdasági hírügynökség értesülései szerint a 300 százalékos kapacitásbővítés volt a fő ok, ami miatt meghátrálásra kényszerült a két cég. A Silver tájékoztatása szerint április 22-től, a Frontier június 4-től szünteti be járatait a szigetországba.

Misty Pinson, a Fort Lauderdale-i Silver Airways szóvivője a hírügynökségnek azt mondta, a légitársaságnak semmilyen érdeke nem fűződik ahhoz, hogy olyan irracionálisan viselkedjen, mint a többiek, ezért törlik kilenc járatukat. Ugyanakkor továbbra is rajta tartják a szemüket a kubai piacon és visszatérnek, amint megváltozik a kereskedelmi környezet.

A Silver Airways döntése mögött az is meghúzódik, hogy a kilenc járat mellé nem tudtak Havannába járatot indítani, mivel arra nem kaptak engedélyt a hatóságoktól. Ugyanakkor az is hozzájárult a lépéshez, hogy az ülőhelyeket még a nagy turisztikai foglaló rendszereken keresztül sem tudták eladni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Nem egyik napról a másikra változtatta meg álláspontját a kubai járatokkal kapcsolatban a Silver, ahogy sokan mások, úgy ők is először járatritkításokkal kezdték, és a felszabaduló gépeket a Bahamákra csoportosították át.

A diszkont formában működő denveri Frontier Airlines viszont pont azt a járatot dobja, amit a Silver nem kapott meg: a Miamiból Havannába közlekedő járatot szüntetik meg június 4-ével, a hivatalos tájékoztatás szerint a költségszint miatt. A Frontier ugyanis azt állítja, hogy a járatok üzemeltetése jóval többe kerül, mint azzal korábban számoltak.

Fotó: Airbus | © AIRportal.hu

Fotó: Airbus


A világ legnagyobb diszkont légitársasága, a Southwest vezetője, Gery Kelly nyugalomra inti a piaci szereplőket a kubai járatokkal kapcsolatban. Ezzel azt is kifejezte, hogy sokakkal ellentétben ők egyelőre megtartják a napi hat járatot Havannába és egyéb városokba. Mint magyarázta, minimális befektetést hajtottak végre, ezért van még idejük kivárni, hogy a piac fejlődjön.

Az Egyesült Államok és Kuba között 55 év után tavaly augusztus 31.-én indult újra a légiközlekedés, amelyet még az Obama-adminisztráció tett lehetővé, pontosabban az, hogy a kubai enyhülés részeként feltételekkel, de lehetővé tették kereskedelmi járatok teljesítését.

Az első körben hat légitársaság kapott engedélyt járatok üzemeltetésére, az első járatot a jetBlue diszkont cég üzemeltette Fort Lauderdale és Santa Clara között. Idővel azonban kiderült, hogy az igény sokkal kisebb, mint azt előzetesen kalkulálták és ebben vélhetően a szigorú feltételek is közre játszanak.

Bár az erre engedélyt kapó légitársaságok folyamatosan nyitották az újabb járatokat, azokra utast egyre nehezebb volt szerezni. Az American Airlines egyes járatain például 50 százalék alatt volt a kihasználtság, emiatt a cég 25 százalékkal visszavágta kubai kapacitásait.