Közel két hónapja nincs új vezérigazgatója az Air France-KLM csoportnak, miután Jean-Marc Janaillac májusban beadta lemondását a dolgozókkal folytatott sikertelen bérrendezési tárgyalások miatt.
Jean-Marc Janaillac azután mondott le, hogy a francia-holland holding sem a szakszervezetekkel folytatott egyeztetések útján, sem közvetlenül a dolgozókkal tárgyalva nem tudott a munkavállalók többsége által elfogadott bérrendezési tervvel előállni.
A francia közlekedési miniszter ugyanakkor még a múlt hónapban kijelentette, júliusban szeretné ha bejelentenék az új vezér szamélyét, akinek a légiközlekedésben jártas szakembernek kell lennie.
A lehetséges jelöltek viszont sorban hullanak ki, az első felmerült név Philippe Capron, a Veolia víz-és hulladékgazdálkodási csoport gazdasági vezetőéjé volt, azonban iparági tapasztalatlansága miatt kis esélye van a holding élére kerülni.
A Le Figaro francia lap szerint Catherine Guillouard, a RATP közlekedési csoport igazgatója lehet esélyes a vezérigazgatói székére, mert korábban tíz évig dolgozott az Air France-nál különböző pozíciókban, így van elegendő tapasztalata.
Két esélyes jelölt ugyanakkor házon belülről is pályázhat, a holding kisebbik szárnyát, a holland KLM-et megbízott helyettes-vezérigazgatóként vezető Pieter Elbers, és az Air France-nál hasonló pozíciót betöltő Franck Terner is jó eséllyel indulhat a legfelső vezetői székért – írja az ATW Online.
Mindeközben a KLM részéről egyre erősödnek azok a hangok, miszerint nem előnyös a holland légitársaság számára a franciákkal kötött házasság és szoros együttélés.
Az új vezetőnek várhatóan nem lesz könnyű dolga, mindenekelőtt sikeres tárgyalásokat kell folytatnia a dolgozókkal, akár a szakszervezeteken keresztül, akár azok megkerülésével is.
Ebbe tört bele Janaillac bicskája is, utódja azonban nem húzhatja már túl sokáig a megállapodást, mivel az Air France-KLM-nek csak az első negyedévben 75 millió eurós lyukat ütött a pénzügyi eredményében a sztrájkhelyzet, az egész éves hatás pedig elérheti a 300 milliót is.
A csoport nagyobbik vállalata, az Air France pedig már így is 121 millió euróval rosszabb, 178 milliós mínusszal zárta első féléves üzemi eredményét, így hiába duplázta meg 60 millió euróra üzemi nyereségét a KLM, a csoport még mindig mínuszban van.
A társaságot jelenleg átmeneti igazgatóság vezeti Anne-Marie Couderac és Franck Terner vezetésével. Ők kijelentették: addig nincs fizetésemelés, amíg nincs állandó cégvezetés.
A francia-holland páros 2017-ben 272 millió eurós adózott mínusszal zárt, akkor a holland pilóták által kicsikart, 1,4 milliárd euróba kerülő nyugdíj-megállapodás billentette lefelé a mérleget.