A szárazföldi közlekedéssel nehezebben megközelíthető, a nagy közlekedési csomópontoktól távol eső területek kiszolgálására nyújtana alternatívát a drága és zajos típusokkal szemben a norvég Equator Aircraft terve, a cég egész típuscsaládot hozna létre elektromos meghajtású, kétéltű (amfíbia) repülőgépekből.

A kísérleti repülőgép (Forrás: Equator Aircraft)

A cég jarlesbergi székhelyén, Oslótól 100 kilométerre délre már 2018-ban megkezdték egy kétüléses, teljes egészében kompozit anyagokból felépített, elektromos meghajtású, két fő szállítására képes tanulmányrepülőgép tesztelését – írta meg a Flightlobal.

E kísérleti amfíbiával szerzett tapasztalatokat emelik be a már sorozatgyártásra szánt gépek megtervezésébe.

Közülük az első, az X4 kódnevű típus fejlesztése már előrehaladott szakaszban van, mert gyakorlatilag a tanulmánygép megnövelt változata, négy fő szállítására kialakítva.

Az elektromos meghajtás legjelentősebb hátránya még mindig a hatótávolság, e téren még tervek szintjén sem tudják felvenni a versenyt a hagyományos gépekkel az Equator elképzelései.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az akkumulátorokat a repülések során végig cipelni kell, súlyuk az energia fogyásával nem csökken úgy, ahogy az üzemanyag tűnik el a belső égésű motorral szerelt repülőgépek tartályaiból, ellenben a belőlük nyerhető maximális feszültség folyamatosan csökken, még ha csak kis mértékben is.

Fantáziarajz az X4-ről (Forrás: Equator Aircraft)

A 120 kWh kapacitású akkumulátorokkal az X4 maximális hatótávolságát 185 kilométerre, illetve 90 perc folyamatos repülésre tervezik, amivel sétarepülésre, vagy elzártabb területek kiszolgálására használható lesz. A prototípus legyártásához, és a repülési tesztprogram megkezdéséhez az Equatornak 5 millió euróra lenne szüksége. Még ezzel együtt is 18 hónap múlva megvalósítanák az első repülést, de a Norvégián kívüli vevők csupán 2025 körül juthatnának hozzá a gépeikhez.

A nagyobb, kereskedelmi utasszállításra is ideális, 8 fő szállítására alkalmas amfíbiára ennél többet kellene várni, jó esetben az évtized végére kerülhet piacra. A gyártó szerint azonban megéri a várakozást, mert végeredményben sokkal alacsonyabb karbantartási és üzemeltetési költségekkel kiválthatóak lesznek a normál repülőgépekből átalakított, elavult kétéltű repülőgépek.

Videó az Equator Aircraft kísérleti gépéről