Bemutatta a Boeing vadonatúj winglet koncepcióját, amelyet az új generációs 737 MAX típuscsaládra szán. A továbbfejlesztett technológiának köszönhetően a típus további 1.5%-kal kevesebb üzemanyag fogyasztást lesz képes felmutatni.

A Boeing április elején a 737 MAX típuscsalád műszaki paramétereinek ismertetésekor utalást tett rá, hogy a jelenleg zajló szélcsatorna tesztek alapján lehetséges, hogy a még nagyobb költséghatékonyság érdekében egy egészen új szárnyvégtechnológiával állnak elő. Szakmai körökben a legtöbben a 737-es katonai változatán, a Boeing P-8-ason már bevezetett hajlított (raked wingtip) technológia alkalmazását emlegették, de a Boeing mai bejelentése egyértelműsítette, hogy a gyáriak egy vadonatúj kivitelben gondolkodnak.

Az új winglet formája lényegében azonos az eddig alkalmazottal, változás viszont, hogy a szárny alsó felülete irányába is megjelent egy szárnyvég, amely igen jótékonyan, a gyáriak mérései szerint további 1.5%-kal csökkenti az üzemanyag fogyasztást. A hagyományos winglettel átlagosan 4%-os megtakarítást lehetett elérni, így az új technológiával már 5.5%-os hatékonyságot tud felmutatni a típus. Szüksége is lesz rá mert a 737 MAX-programot számos kritika érte az elmúlt időben, a legélesebbek szerint az új típuscsalád egy elnagyolt válasz az európai konkurens megfelelő típuscsaládjára mindenféle műszaki alátámasztottság nélkül, de a Boeing most bizonyította, hogy milyen innovációs képességei vannak. A MAX típuscsaládnak egészen egyedi, eddig egyik típuson sem alkalmazott wingletjei lesznek.


Boeing 737 MAX With New Winglets (Forrás: airlinereporter’s YouTube Channel)

Michael Teal, a 737 MAX programvezető mérnöke nyilatkozatában kifejtette, hogy az új koncepció minden eddigi a keskenytörzsű típusokon alkalmazott szárnyvégtechnológiánál hatékonyabb. A kettős tollazatú szárnyvégek előnye, hogy teljességgel illeszkedik a meglévő repülőtéri infrastruktúrák, illetőleg eljárásrendek rendszerébe miközben nagyobb költséghatékonysághoz segítik hozzá a típust. A számítógépes, valamint a fizikai szélcsatorna tesztek eredményei alapján a Boeing végül elhatározta magát az Advanced Technology wingletek mellett.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A konkurens Airbus múlt héten jelentette be, hogy elkészült az első felhajló szárnyvégekkel szerelt A320 típusú tesztrepülőgépe. Az európai repülőgépgyárnál újonnan bevezetett technológiát Sharkletnek nevezték el. A gyár sajtóközleménye szerint a “cápauszonyoknak” köszönhetően a típus 3.5%-os üzemanyagmegtakarítást tud felmutatni, amely – alapul véve az amerikai gyártó legfrissebb közleményét 2%-kal kevesebb, mint a Boeing új szárnyvégéi révén felmutatható költséghatékonyság. Ezt egyelőre nem firtatta a Boeing, de az Advanced Technology wingletek programját vezető mérnök arra kitért, hogy az új szárnyvégeknek köszönhetően a 737 MAX-ek 18%-kal lesznek üzemanyag takarékosabbak a jelenleg üzemelő Airbus A320-as típusoknál. A Boeing retorikájától igencsak szokatlan, hogy hivatalos sajtóközleményükben a konkurens típust nevesítsék, de a jelek szerint az elmúlt hónapok éles kritikái és a kiélezett verseny megtették hatásukat.

A 737 MAX típusokra jelenleg 16 ügyféltől több, mint 1000 megrendelést jegyez az amerikai repülőgépgyár.

Az új 737 MAX típuscsaládnak a jelenleg érvényés programterv szerint három tagja lesz: a 737 MAX 7, 737 MAX 8 és a leghosszabb törzsű 737 MAX 9. A műszaki paraméterek véglegesítését 2013-ra ígérik az amerikaiak. Az első felszállást 2016-ban teljesítheti a prototípus, hogy 2017-ben megkezdődhessenek a szállítások az első megrendelők számára.

Az új és a korábbi szárnyvég koncepció egymás mellett (Fotó: Boeing)

Ajánlott link: Success to the 737 MAX (Boeing weblap)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!