A Lufthansa-csoport kedden jelentette be újrahangolt kereskedelmi stratégiáját, amely foglalásonként 16 euróval sarcolja meg azokat az utasokat, aki nem a légitársaságok saját weboldalán vagy saját jegyeladó irodáikban vásárolják meg jegyüket. Az utazási irodák és a nagy repülőjegy értékesítéssel foglalkozó internetes portálok tiltakoznak a Lufthansa-csoport lépése ellen.
A légitársaság azzal indokolta a lépését, hogy a GDS (global distribution systems) rendszerek használatakor – melyeket az utazási irodák és az online repülőjegy kereső portálok is használnak a repülőjegyek kereséséhez, az ajánlatok összehasonlításához és a foglalásokhoz, a költségek jelenleg jóval magasabbak, mint például a társaság saját online portálja esetében.
Ezek a költségek a Lufthansa Csoport egészére vetítve éves szinten elérik a százmillió eurós nagyságrendet. Ugyanakkor a GDS-szolgáltatásokat elsősorban az értékláncban működő egyéb partnerek veszik igénybe. Jelenleg számos szolgáltatást a Lufthansa Csoport légitársaságai fizetnek, de csupán részben veszik őket igénybe.
2015. szeptember 1-től a Lufthansa Csoport légitársaságai (Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels Airlines) ezért foglalásonként 16 euró „disztribúciós díjat” számítanak fel a globális disztribúciós rendszer igénybevételével kibocsátott repülőjegyek után. Ezt a díjat nem kell kifizetni a GDS-költségektől mentes foglalási módszerekkel vásárolt repülőjegyek után – így a légitársaságok webhelyeinek, telefonos ügyfélszolgálatainak és reptéri jegyárusító pultjainak használata esetén.
Csökken a repülőjegy árak összehasonlíthatósága, ugyanazért a szolgáltatásért többet kell majd fizetnie az utasnak
Az Amadeus, amely világ szinten vezető foglalási rendszert üzemelteti nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy az utasok manapság a konzisztens és átlátható megoldásokat keresik a repülőjegy vásárlásaiknál, valamint fontos számukra a választás lehetősége. A Lufthansa-csoport ezzel a lépésével ettől eltérő irányba indult el, azzal, hogy bünteti azon utasokat, akik nem a légitársaság saját értékesítési csatornáit használják.
A Lufthansa szeptembertől bevezetésre kerülő extra díja megnehezíti az utasoknak, hogy összehasonlítsák az ajánlatokat és megtalálják a legjobb árú repülőjegyeket.
Végső soron az utasok többet fognak fizetni ugyanazért a szolgáltatásért, mert az utazási irodák és a repülőjegy értékesítő weboldalak pluszban felmerülő informatikai fejlesztésének költségeit, amelynek segítségével azok a GDS rendszereket kikerülve, közvetlenül a Lufthansa-csoport saját rendszerében keresnek, valakinek ki kell majd fizetni.
Az utazási irodák szervezete rejtett áremeléssel vádolja a Lufthansa-t
Az Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Egyesülete, az ECTAA, mely nyolcvanezer céget tömörít egy újabb rejtett áremelésnek nevezte a Lufthansa által bevezetendő pótdíjat, amelyet a légitársaság az utasokra terhel. Kijelentették: ez egy kísérlet arra a Lufthansa részéről, hogy átláthatatlanabbá tegyék a díjstruktúrát, valamint megnehezítsék az árak összehasonlítását.
Az ECTAA vezetője, Lars Thykier nyilatkozatát idézte a Yahoo News, aki azt mondta, hogy „ez az új költség átlagosan több, mint 5 százalékkal emeli meg a Lufthansa-csoport árait”.