Rövidesen egy újabb klasszikus típussal, a három-hajtóműves McDonnell Douglas MD-11-esével lesz kevesebb az utasszállító légiforgalomban, miután az utolsó üzemeltető, a KLM is kivonja flottájából még megmaradt gépeit. Az utolsó menetrendszerű járat október 25-én egy transzatlanti útvonalon indul a kanadai Montréalból vissza Amszterdamba, ahová másnap, október 26-án érkezik meg. Ezt követően a típus, a flottában még megmaradt három géppel november 11-én egy-egy órás búcsúrepülésekkel köszön el végleg. Az AIRportal.hu Kicsiben a nagygép modellbemutató rovata ennek a jelentőségteljes repüléstörténeti eseménynek a közeledtével és apropóján közöl most összeállítást a KLM MD-11-eséről.

A PPC Holland 2008-ban készítette el a KLM Royal Dutch Airlines McDonnell Douglas MD-11-es típusának 1:200 méretarányú modelljét, amely azóta több kiadást is megélt. Különbözőséget csupán az éppen aktuális trendnek megfelelő állvány-formákban lehet találni. Jelen modellel a legújabb, áttetsző kivitellel mutatjuk be. A műanyagból készült modell a holland légitársaság PH-KCD lajstromú, Florence Nightingale, a modern nővérképzés úttörőjének nevére keresztelt gépét örökíti meg. Érdekesség, hogy a légitársaság mindegyik MD-11 gépét a történelem valamely híres női szereplőjéről nevezte el. | © AIRportal.hu

A PPC Holland 2008-ban készítette el a KLM Royal Dutch Airlines McDonnell Douglas MD-11-es típusának 1:200 méretarányú modelljét, amely azóta több kiadást is megélt. Különbözőséget csupán az éppen aktuális trendnek megfelelő állvány-formákban lehet találni. Jelen modellel a legújabb, áttetsző kivitellel mutatjuk be.
A műanyagból készült modell a holland légitársaság PH-KCD lajstromú, Florence Nightingale, a modern nővérképzés úttörőjének nevére keresztelt gépét örökíti meg. Érdekesség, hogy a légitársaság mindegyik MD-11 gépét a történelem valamely híres női szereplőjéről nevezte el.


A PH-KCD lajstromú MD-11-es 1994. szeptember 17-t érkezett újonnan, közvetlenül a McDonnell Douglas gyártól a KLM-hez. Idén töltötte be húszadik évét, és azon gépek közé tartozik, amelyek a típus kivonásának menetrendjében az utolsókig teljesítenek szolgálatot. "Florence Nightingale" lesz a teljesítője a három közül az egyik november 11-i búcsúrepülésnek is. | © AIRportal.hu

A PH-KCD lajstromú MD-11-es 1994. szeptember 17-t érkezett újonnan, közvetlenül a McDonnell Douglas gyártól a KLM-hez. Idén töltötte be húszadik évét, és azon gépek közé tartozik, amelyek a típus kivonásának menetrendjében az utolsókig teljesítenek szolgálatot. “Florence Nightingale” lesz a teljesítője a három közül az egyik november 11-i búcsúrepülésnek is.


A modell méretei tekintve, hogy a valóságban is egy szép nagy, szélestörzsű géptípusról van szó, 1:200 méretarányban is impozáns. A törzshossz 30.75 centiméter, a szárnyfesztáv 25.98 centiméter, míg a legmagasabb pontján az állvány nélkül mérve 8.8 centis (az állvánnyal együtt kb. 16 cm). | © AIRportal.hu

A modell méretei tekintve, hogy a valóságban is egy szép nagy, szélestörzsű géptípusról van szó, 1:200 méretarányban is impozáns. A törzshossz 30.75 centiméter, a szárnyfesztáv 25.98 centiméter, míg a legmagasabb pontján az állvány nélkül mérve 8.8 centis (az állvánnyal együtt kb. 16 cm).


A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A modellt kibocsátó PPC Holland 1978 óta működik, és az egyik legjelentősebb légitársasági ajándék-, illetőleg emléktárgyakat gyártó vállalat, amely a legtöbb nagy repülőgépgyárral és légitársasággal is közvetlen kapcsolatban áll. Kínálatukban a gyerekeknek szánt repülős játékoktól a komolyabb, gyűjtőknek való snap-fit, vagy éppen maguknak a légitársaságoknak készülő prémium repülőgépmodellekig csaknem minden szerepel. | © AIRportal.hu

A modellt kibocsátó PPC Holland 1978 óta működik, és az egyik legjelentősebb légitársasági ajándék-, illetőleg emléktárgyakat gyártó vállalat, amely a legtöbb nagy repülőgépgyárral és légitársasággal is közvetlen kapcsolatban áll. Kínálatukban a gyerekeknek szánt repülős játékoktól a komolyabb, gyűjtőknek való snap-fit, vagy éppen maguknak a légitársaságoknak készülő prémium repülőgépmodellekig csaknem minden szerepel.


A snap-fit modellek, mint amilyen az itt látható MD-11-es is sajátossága, hogy a gép legfőbb alkotóelemeit, mint a szárnyakat és vezérsíkokat szükséges csak a kész törzshöz illeszteni a dobozba csomagolt állvánnyal együtt. Kedvező ár/érték arányuknál fogva igen népszerű termék. Az ilyen kivitelek ára kb. 15-20 euró között mozog. | © AIRportal.hu

A snap-fit modellek, mint amilyen az itt látható MD-11-es is sajátossága, hogy a gép legfőbb alkotóelemeit, mint a szárnyakat és vezérsíkokat szükséges csak a kész törzshöz illeszteni a dobozba csomagolt állvánnyal együtt. Kedvező ár/érték arányuknál fogva igen népszerű termék. Az ilyen kivitelek ára kb. 15-20 euró között mozog.


A KLM az utolsó légitársaság, amely menetrendszerű utasszállító forgalomban üzemelteti a McDonnell Douglas MD-11-est. A flotta története során összesen 10 géppel rendelkezett. A típus kivonását költséghatékonysági okokból 2012 júliusában kezdték meg. Elsőként az Anna Pavlova, híres prímabalerina nevére keresztelt, PH-KCH lajstromú MD-11-es távozott. Utolsó kereskedelmi járatát Delhi és Amszterdam között repülte 2012. július 2-án. Utána az Amerikai Egyesült Államokba, Victorville-be repülték ki, ahol szétbontották. | © AIRportal.hu

A KLM az utolsó légitársaság, amely menetrendszerű utasszállító forgalomban üzemelteti a McDonnell Douglas MD-11-est. A flotta története során összesen 10 géppel rendelkezett. A típus kivonását költséghatékonysági okokból 2012 júliusában kezdték meg. Elsőként az Anna Pavlova, híres prímabalerina nevére keresztelt, PH-KCH lajstromú MD-11-es távozott. Utolsó kereskedelmi járatát Delhi és Amszterdam között repülte 2012. július 2-án. Utána az Amerikai Egyesült Államokba, Victorville-be repülték ki, ahol szétbontották.


Az MD-11-es a McDonnell Douglas gyár 1971-ben bevezetett DC-10-esének korszerűsített, továbbfejlesztett utóda, amely gazdaságosabb üzemű hajtóművekkel, digitalizált pilótafülkével és nagyobb hatótáv teljesítménnyel szállt be a vevők kegyeiért folytatott piaci küzdelembe. A legújabb technikai megoldásoknak és a computerizált rendszereknek köszönhetően elődjével szemben az MD-11-es repülésére három helyett már két fős pilóta személyzet is elegendő volt. | © AIRportal.hu

Az MD-11-es a McDonnell Douglas gyár 1971-ben bevezetett DC-10-esének korszerűsített, továbbfejlesztett utóda, amely gazdaságosabb üzemű hajtóművekkel, digitalizált pilótafülkével és nagyobb hatótáv teljesítménnyel szállt be a vevők kegyeiért folytatott piaci küzdelembe. A legújabb technikai megoldásoknak és a computerizált rendszereknek köszönhetően elődjével szemben az MD-11-es repülésére három helyett már két fős pilóta személyzet is elegendő volt.


A McDonnell Douglas 1986-ban indította útjára az MD-11-es programját, amelynek a domináns Boeing és az egyre erősödő Airbus diktálta versenyben kellett helytállnia. A prototípus építése 1988 márciusában vette kezdetét, amely az eredeti tervek szerint egy évvel később már is fel is szállt volna, de a szűzrepülésre a gyártásban keletkezett késedelmek miatt végül csak 1990. január 10-én került sor. | © AIRportal.hu

A McDonnell Douglas 1986-ban indította útjára az MD-11-es programját, amelynek a domináns Boeing és az egyre erősödő Airbus diktálta versenyben kellett helytállnia. A prototípus építése 1988 márciusában vette kezdetét, amely az eredeti tervek szerint egy évvel később már is fel is szállt volna, de a szűzrepülésre a gyártásban keletkezett késedelmek miatt végül csak 1990. január 10-én került sor.


A típus első üzemeltetője, a Finnair 1990 decemberében vehette át gépét. A KLM csaknem három évvel később, 1993 novemberében kapta meg az első, PH-KCA lajstromú MD-11-est. A holland légitársaság 1972-1995 között üzemeltetője volt a DC-10-esnek, így az utód típus bevezetése ésszerű választás volt. 1997-re felállt a flotta, a McDonnell Douglas mind a tíz gépet leszállította a KLM számára. | © AIRportal.hu

A típus első üzemeltetője, a Finnair 1990 decemberében vehette át gépét. A KLM csaknem három évvel később, 1993 novemberében kapta meg az első, PH-KCA lajstromú MD-11-est. A holland légitársaság 1972-1995 között üzemeltetője volt a DC-10-esnek, így az utód típus bevezetése ésszerű választás volt. 1997-re felállt a flotta, a McDonnell Douglas mind a tíz gépet leszállította a KLM számára.


A KLM McDonnell Douglas MD-11-eseinek meghajtásáról három darab General Electric CF6-80C2 sugárhajtómű gondoskodik. A GE ugyanezt a hajtóművet kínálta többek közt a Boeing 747-400-as gépcsalád megrendelőinek is. A három-hajtóműves üzem azonban mára már gazdaságtalanná vált, a légitársaságok sorra cserélik le gépeiket az ezen a téren kedvezőbb mutatókkal büszkélkedő két-hajtóműves típusokra. A gyártó Long Beach-i (USA, Kalifornia) üzemében összesen 200 darab MD-11-es épült. | © AIRportal.hu

A KLM McDonnell Douglas MD-11-eseinek meghajtásáról három darab General Electric CF6-80C2 sugárhajtómű gondoskodik. A GE ugyanezt a hajtóművet kínálta többek közt a Boeing 747-400-as gépcsalád megrendelőinek is. A három-hajtóműves üzem azonban mára már gazdaságtalanná vált, a légitársaságok sorra cserélik le gépeiket az ezen a téren kedvezőbb mutatókkal büszkélkedő két-hajtóműves típusokra.
A gyártó Long Beach-i (USA, Kalifornia) üzemében összesen 200 darab MD-11-es épült.


A típust a holland légitársaság három-osztályos fedélzeti elrendezésben üzemelteti, az aktuális konfiguráció szerint összesen 285 utasnak férőhelyet biztosítva, akik választhatnak, hogy a World Business, az Economy Comfort, vagy az Economy Class szolgáltatásait veszik igénybe. 2006-ban a KLM az összes MD-11-esének fedélzetét egy átfogó felújítási programnak vetette alá. Ennek eredményeképp új üléseket és burkolati elemeket telepítettek, valamint a szórakoztató rendszer is korszerűsödött. | © AIRportal.hu

A típust a holland légitársaság három-osztályos fedélzeti elrendezésben üzemelteti, az aktuális konfiguráció szerint összesen 285 utasnak férőhelyet biztosítva, akik választhatnak, hogy a World Business, az Economy Comfort, vagy az Economy Class szolgáltatásait veszik igénybe. 2006-ban a KLM az összes MD-11-esének fedélzetét egy átfogó felújítási programnak vetette alá. Ennek eredményeképp új üléseket és burkolati elemeket telepítettek, valamint a szórakoztató rendszer is korszerűsödött.


"Előttem az utódom": A KLM az MD-11-es utódtípusának a kompozit építésű Boeing 787-9-es Dreamlinert nevezte meg, amely várhatóan 2015 októberétől jelenik meg a flottában. Az Air France-KLM 2011-ben adott le közös rendelést a Boeingnek összesen 50 darab 787-9-esre, amely fele-fele arányban tartalmaz fix és opciós lekötést. A légitársaság a legújabb szélestörzsű utasgép generációt képviselő 787-eseihez ugyancsak a General Electric termékét, a GEnx-1B hajtóművet választotta. (A fényképen egy 1:200 méretarányú PPC Holland Boeing 787-9 modell látható). | © AIRportal.hu

“Előttem az utódom”: A KLM az MD-11-es utódtípusának a kompozit építésű Boeing 787-9-es Dreamlinert nevezte meg, amely várhatóan 2015 októberétől jelenik meg a flottában. Az Air France-KLM 2011-ben adott le közös rendelést a Boeingnek összesen 50 darab 787-9-esre, amely fele-fele arányban tartalmaz fix és opciós lekötést. A légitársaság a legújabb szélestörzsű utasgép generációt képviselő 787-eseihez ugyancsak a General Electric termékét, a GEnx-1B hajtóművet választotta. (A fényképen egy 1:200 méretarányú PPC Holland Boeing 787-9 modell látható).

 Az MD-11 repülőgépmodell bemutatását a KLM Royal Dutch Airlines Magyarországi Képviselete tette lehetővé. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!