Az első szélestörzsű, és egyben az első nyugati gyártmányú, nagy hatótávú utasszállító típus a flottában. A magyar légitársaság valaha volt legnagyobb gépe – ez a Boeing 767-300ER, amelynek kicsinyített mását, 1:400 méretarányú kivitelben elsőként és egyelőre egyedüliként a Phoenix Model készítette el. Bemutatjuk a Malév-flotta egykori zászlóshajóját.

A Phoenix Model 2012-ben, a Malév leállásának évében adta ki a magyar nemzeti légitársaság HA-LHC lajstromú Boeing 767-306(ER) típusú repülőgépének 1:400 méretarányú, fémből készült modelljét, amely 13.73 centiméter hosszú, szárnyfesztávja 11.89 centiméteres. A legmagasabb pontján a függőleges vezérsík 3.96 centiméterre ér fel. | © AIRportal.hu

A Phoenix Model 2012-ben, a Malév leállásának évében adta ki a magyar nemzeti légitársaság HA-LHC lajstromú Boeing 767-306(ER) típusú repülőgépének 1:400 méretarányú, fémből készült modelljét, amely 13.73 centiméter hosszú, szárnyfesztávja 11.89 centiméteres. A legmagasabb pontján a függőleges vezérsík 3.96 centiméterre ér fel.


A Phoenix Model a Malév Boeing 767-300-asával először gyártott a légitársaság 1989-ben bevezetett arculata szerinti modellt, de a kiadás nemcsak ebben volt első. A Phoenix először készített magyar lajstromú, de nyugati gyártmányú repülőgépet, valamint ezzel a modellel jelent meg először szélestörzsű Malév repülőgép 1:400 méretarányban, illetőleg a Phoenix az első, amely a nemzeti légitársaság valaha volt legnagyobb típusát fém kivitelben a gyűjtők rendelkezésére bocsátotta. | © AIRportal.hu

A Phoenix Model a Malév Boeing 767-300-asával először gyártott a légitársaság 1989-ben bevezetett arculata szerinti modellt, de a kiadás nemcsak ebben volt első. A Phoenix először készített magyar lajstromú, de nyugati gyártmányú repülőgépet, valamint ezzel a modellel jelent meg először szélestörzsű Malév repülőgép 1:400 méretarányban, illetőleg a Phoenix az első, amely a nemzeti légitársaság valaha volt legnagyobb típusát fém kivitelben a gyűjtők rendelkezésére bocsátotta.


Az amerikai gyártmányú Boeing 767-es a Malév flottatörténetében 1992 és 2008 között volt jelen. Két közvetlen rendelésre készült B-767-200ER és három bérelt B-767-300ER teljesített különböző időbeli megosztásban szolgálatot. Olyanra, hogy egyszerre két, vagy több hosszított törzsű 767-es működött volna a Malévnél nem volt példa. | © AIRportal.hu

Az amerikai gyártmányú Boeing 767-es a Malév flottatörténetében 1992 és 2008 között volt jelen. Két közvetlen rendelésre készült B-767-200ER és három bérelt B-767-300ER teljesített különböző időbeli megosztásban szolgálatot. Olyanra, hogy egyszerre két, vagy több hosszított törzsű 767-es működött volna a Malévnél nem volt példa.


A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Phoenix két évvel ezelőtt kiadott modellje a Malév második HA-LHC lajstromú Boeing 767-300ER típusát örökíti meg. Az első HA-LHC még a két Boeing 767-200ER megérkezése előtt, 1992. április 26-án landolt Ferihegyen, ahonnan 1992 októberéig teljesített szolgálatot, miután a hónap végén átadták új üzemeltetőjének, a China Southern Airlinesnak. Az eredetileg a Canadian Airlines számára készült vadonatúj, B-767-375(ER) gépet a GPA lízingcég ajánlotta fel a Malévnek, amíg a China Southern gondoskodni tudott az átvételről. | © AIRportal.hu

A Phoenix két évvel ezelőtt kiadott modellje a Malév második HA-LHC lajstromú Boeing 767-300ER típusát örökíti meg. Az első HA-LHC még a két Boeing 767-200ER megérkezése előtt, 1992. április 26-án landolt Ferihegyen, ahonnan 1992 októberéig teljesített szolgálatot, miután a hónap végén átadták új üzemeltetőjének, a China Southern Airlinesnak. Az eredetileg a Canadian Airlines számára készült vadonatúj, B-767-375(ER) gépet a GPA lízingcég ajánlotta fel a Malévnek, amíg a China Southern gondoskodni tudott az átvételről.


A második HA-LHC lajstromba vett Boeing 767-es története csak tizenöt évvel később vette kezdetét, amikor a Malév úgy döntött, a hosszú távú járathálózatát kiszolgáló repülőgépeinek kapacitását fejlesztve, a meglévő két B-767-200ER mellé egy még nagyobb utasbefogadó képességű, B-767-300ER-t bérel. A Malévnek ez már a harmadik 300-as szériájú 767-ese volt, a HA-LHD lajstrommal 2000 augusztusa és 2002 januárja között üzemeltetett B-767-3P6(ER) után. | © AIRportal.hu

A második HA-LHC lajstromba vett Boeing 767-es története csak tizenöt évvel később vette kezdetét, amikor a Malév úgy döntött, a hosszú távú járathálózatát kiszolgáló repülőgépeinek kapacitását fejlesztve, a meglévő két B-767-200ER mellé egy még nagyobb utasbefogadó képességű, B-767-300ER-t bérel. A Malévnek ez már a harmadik 300-as szériájú 767-ese volt, a HA-LHD lajstrommal 2000 augusztusa és 2002 januárja között üzemeltetett B-767-3P6(ER) után.


A legújabb Boeing 767-300ER a KLM Royal Dutch Airlines flottájából, teljes Malév festésben érkezett Amszterdamból Budapestre, 2007. március 28-án. A Malévnél ez a hosszított törzsű 767-es volt az első, amely törzsén már a oneworld légiszövetség emblémáját is magán viselte. A Malév 2007. április 1-jén vált a oneworld teljes jogú tagjává. | © AIRportal.hu

A legújabb Boeing 767-300ER a KLM Royal Dutch Airlines flottájából, teljes Malév festésben érkezett Amszterdamból Budapestre, 2007. március 28-án. A Malévnél ez a hosszított törzsű 767-es volt az első, amely törzsén már a oneworld légiszövetség emblémáját is magán viselte. A Malév 2007. április 1-jén vált a oneworld teljes jogú tagjává.


A General Electric CF6-80C2 hajtóművekkel szerelt, 1999-es évjáratú gépre a Malév öt éves bérleti szerződést kötött az International Lease Finance Corporation (ILFC) lízingcéggel, amely a teljes, 18 gépből álló Next Generation 737-es flottát is biztosította a társaság számára. A KLM-nél PH-BZM lajstromot viselő 767-es újonnan állt forgalomba a holland légitársaságnál, így a Malév második üzemeltetőként vette át a gépet. | © AIRportal.hu

A General Electric CF6-80C2 hajtóművekkel szerelt, 1999-es évjáratú gépre a Malév öt éves bérleti szerződést kötött az International Lease Finance Corporation (ILFC) lízingcéggel, amely a teljes, 18 gépből álló Next Generation 737-es flottát is biztosította a társaság számára. A KLM-nél PH-BZM lajstromot viselő 767-es újonnan állt forgalomba a holland légitársaságnál, így a Malév második üzemeltetőként vette át a gépet.


A Malév új nagygépe a hatósági engedélyek megszerzéséhez szükséges berepülését 2007. április 13-án teljesítette magyar légtérben, amelyet követően április 15-én állt menetrendszerű forgalomba Budapest-Bangkok útvonalon. A gép fedélzete 229 utas szállítására volt alkalmas, amely 24%-os többlet kapacitást hozott a meglévő két B-767-200ER egyenként összesen 185 fős utas-férőhelyéhez képest. | © AIRportal.hu

A Malév új nagygépe a hatósági engedélyek megszerzéséhez szükséges berepülését 2007. április 13-án teljesítette magyar légtérben, amelyet követően április 15-én állt menetrendszerű forgalomba Budapest-Bangkok útvonalon. A gép fedélzete 229 utas szállítására volt alkalmas, amely 24%-os többlet kapacitást hozott a meglévő két B-767-200ER egyenként összesen 185 fős utas-férőhelyéhez képest.


A fedélzeten a Malév megtartotta a két-osztályos elrendezést: Az üzleti SkyClub osztályon 2-2-2 kiosztásban 16, míg a turista osztály 3-3-3 kiosztású ülésein 213 utasnak volt férőhely. A típus hatótávolsága viszont elmaradt a B-767-200ER 12500 kilométeres teljesítményétől. A 6.4 méterrel hosszabb törzsű B-767-300ER csak 10200 kilométeres távok megtételére volt képes. A Malév 2007-es nyári menetrendjében három Boeing 767-es (HA-LHA, -LHB, -LHC) repülte a New York-i, torontói és bangkoki járatokat, valamint továbbra is közlekedtek charter járatok Japánba. | © AIRportal.hu

A fedélzeten a Malév megtartotta a két-osztályos elrendezést: Az üzleti SkyClub osztályon 2-2-2 kiosztásban 16, míg a turista osztály 3-3-3 kiosztású ülésein 213 utasnak volt férőhely. A típus hatótávolsága viszont elmaradt a B-767-200ER 12500 kilométeres teljesítményétől. A 6.4 méterrel hosszabb törzsű B-767-300ER csak 10200 kilométeres távok megtételére volt képes. A Malév 2007-es nyári menetrendjében három Boeing 767-es (HA-LHA, -LHB, -LHC) repülte a New York-i, torontói és bangkoki járatokat, valamint továbbra is közlekedtek charter járatok Japánba.


A Malév 2008. október 26-án végleg leállította hosszú távú járatait. Az utolsó, New York-i járat ezen a napon tért vissza Ferihegyre a Kennedy repülőtérről. A téli menetrend bevezetésével megszűntek a hosszú távú járatok, és velük a Boeing 767-esek üzemeltetése. HA-LHC-t már tíz nappal korábban, október 16-án át is festették az új üzemeltetője, az S7 Siberia Airlines színeire. Az orosz légitársaság azonban végül nem vette át a gépet, így az a Seychelles Airlines flottájába került, ahol S7-FCS lajstrommal repült tovább, egészen 2012 májusáig. Ezt követően rövid tárolás után, június 16-tól az Ethiopian Airlines vette kötelekébe. ET-AQG lajstromjel alatt napjainkban is járatokat teljesít az etióp nemzeti légitársaság számára. | © AIRportal.hu

A Malév 2008. október 26-án végleg leállította hosszú távú járatait. Az utolsó, New York-i járat ezen a napon tért vissza Ferihegyre a Kennedy repülőtérről. A téli menetrend bevezetésével megszűntek a hosszú távú járatok, és velük a Boeing 767-esek üzemeltetése. HA-LHC-t már tíz nappal korábban, október 16-án át is festették az új üzemeltetője, az S7 Siberia Airlines színeire. Az orosz légitársaság azonban végül nem vette át a gépet, így az a Seychelles Airlines flottájába került, ahol S7-FCS lajstrommal repült tovább, egészen 2012 májusáig. Ezt követően rövid tárolás után, június 16-tól az Ethiopian Airlines vette kötelekébe. ET-AQG lajstromjel alatt napjainkban is járatokat teljesít az etióp nemzeti légitársaság számára.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!