Volt egyszer egy magyar légitársaság: nagyszerű névvel és megnyerő, igazán látványos arculattal. Egygépes üzemeltető volt, mindössze két éven át tudott fennmaradni, Pannon Airlinesnak hívták, amelynek Tupoljev gépét most szabályos, méretarányos kivitelben mutatjuk be. Terítéken a Phoenix Model limitált kiadású Pannon Tu-154M modellje.

A Phoenix Model 2006-ban adta ki limitált, összesen 600 példányszámban az egykori magyar magán légitársaság, a Pannon Airlines Tu-154M típusú repülőgépének modelljét. | © AIRportal.hu

A Phoenix Model 2006-ban adta ki limitált, összesen 600 példányszámban az egykori magyar magán légitársaság, a Pannon Airlines Tu-154M típusú repülőgépének modelljét.


Az 1:400 méretarányú, fémből készült Tu-154M modell a légitársaság HA-LCX lajstromú repülőgépének állít emléket. Méreteit tekintve ebben a kivitelben a törzshossz 11.97 centiméter, a szárnyfesztáv 9.39, míg a gép a legmagasabb pontján 2.85 centiméter magas. | © AIRportal.hu

Az 1:400 méretarányú, fémből készült Tu-154M modell a légitársaság HA-LCX lajstromú repülőgépének állít emléket. Méreteit tekintve ebben a kivitelben a törzshossz 11.97 centiméter, a szárnyfesztáv 9.39, míg a gép a legmagasabb pontján 2.85 centiméter magas.


Pannon Airlines repülőgépmodellt eddig egyetlen más gyártó sem bocsátott ki, a Phoenix az egyedüli, amely a magyar repülésrajongók, valamint a Tu-154-es típus kedvelőinek örömére kiadta ezt a modellt. A limitált példányszámból, valamint abból fakadóan, hogy csaknem tíz éve jelent meg, újonnan, bontatlan csomagolásban igen nehéz beszerezni. A komoly gyűjtők az eredeti ár két-háromszorosát is hajlandók megadni egy hibátlan példányért. | © AIRportal.hu

Pannon Airlines repülőgépmodellt eddig egyetlen más gyártó sem bocsátott ki, a Phoenix az egyedüli, amely a magyar repülésrajongók, valamint a Tu-154-es típus kedvelőinek örömére kiadta ezt a modellt. A limitált példányszámból, valamint abból fakadóan, hogy csaknem tíz éve jelent meg, újonnan, bontatlan csomagolásban igen nehéz beszerezni. A komoly gyűjtők az eredeti ár két-háromszorosát is hajlandók megadni egy hibátlan példányért.


A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Phoenix Model 1:400 repülőgépmodelljei saját futóikon, valamint külön megvásárolható állványon is kiállíthatók. A törzsön elhelyezett foglalat kompatibilitásának köszönhetően a Tu-154-es többféle állvánnyal is kiállítható, így a tulajdonos szabadon dönthet, hogy melyik gyártó, melyik stílusú állványával párosítja a gépet. Jelen bemutatóban a Gemini Jets fa talpazatú fém állványával fotózva látható. | © AIRportal.hu

A Phoenix Model 1:400 repülőgépmodelljei saját futóikon, valamint külön megvásárolható állványon is kiállíthatók. A törzsön elhelyezett foglalat kompatibilitásának köszönhetően a Tu-154-es többféle állvánnyal is kiállítható, így a tulajdonos szabadon dönthet, hogy melyik gyártó, melyik stílusú állványával párosítja a gépet. Jelen bemutatóban a Gemini Jets fa talpazatú fém állványával fotózva látható.


Az 1999-ben alapított Pannon Airlines 2000 májusában jelentette be, hogy birtokában van a működéséhez szükséges légügyi hatósági engedélyeknek, amelyek a légitársaságot kizárólag charter járatok üzemeltetésére jogosították fel. Ezzel új szereplő jelent meg a magyarországi charter piacon, amelyet akkoriban szinte kizárólagosan a Malév uralt. A nemzeti légitársaság ekkor még többnyire ugyancsak Tu-154-esekkel repítette utasait a különféle nyaraló desztinációkra. | © AIRportal.hu

Az 1999-ben alapított Pannon Airlines 2000 májusában jelentette be, hogy birtokában van a működéséhez szükséges légügyi hatósági engedélyeknek, amelyek a légitársaságot kizárólag charter járatok üzemeltetésére jogosították fel. Ezzel új szereplő jelent meg a magyarországi charter piacon, amelyet akkoriban szinte kizárólagosan a Malév uralt. A nemzeti légitársaság ekkor még többnyire ugyancsak Tu-154-esekkel repítette utasait a különféle nyaraló desztinációkra.


A Pannon Airlines egyetlen bérelt géppel, a HA-LCX lajstromú Tu-154-essel indult, amely a magyar polgári repüléstörténet első M-változatú '54-ese volt. A Malévnél ugyanis a korábbi, B2-szériás gépek üzemeltek. | © AIRportal.hu

A Pannon Airlines egyetlen bérelt géppel, a HA-LCX lajstromú Tu-154-essel indult, amely a magyar polgári repüléstörténet első M-változatú ’54-ese volt. A Malévnél ugyanis a korábbi, B2-szériás gépek üzemeltek.


Az 1988-ban gyártott, 88A788 gyári számú Tu-154M első üzemeltetője az Aeroflot volt. Ferihegyre 2000. május 11-én érkezett. Törzsének oldalára, az ablaksor alá Jorgos Travel felirat került, amelyet később eltávolítottak. Magyar lajstromban az első charter járatát 2000. május 16-án teljesítette a gép. | © AIRportal.hu

Az 1988-ban gyártott, 88A788 gyári számú Tu-154M első üzemeltetője az Aeroflot volt. Ferihegyre 2000. május 11-én érkezett. Törzsének oldalára, az ablaksor alá Jorgos Travel felirat került, amelyet később eltávolítottak. Magyar lajstromban az első charter járatát 2000. május 16-án teljesítette a gép.


A Malév charter-monopóliumának megtörése egyetlen géppel vakmerő vállalkozás volt. A Pannon Airlines ezért már a kezdetekben jelezte flottabővítési szándékát. A tervek között szerepelt további Tu-154M, valamint Boeing 737 típusok beszerzése, de végül egyik sem tudott a megvalósítás fázisába jutni. | © AIRportal.hu

A Malév charter-monopóliumának megtörése egyetlen géppel vakmerő vállalkozás volt. A Pannon Airlines ezért már a kezdetekben jelezte flottabővítési szándékát. A tervek között szerepelt további Tu-154M, valamint Boeing 737 típusok beszerzése, de végül egyik sem tudott a megvalósítás fázisába jutni.


A Pannon Airlines charter járatai legfőképpen Görögországba, Törökországba és Spanyolországba közlekedtek, de voltak izraeli járataik is. Működésük első négy hónapja alatt összesen negyvenezer utast szállítottak. Az egyetlen Tu-154-esük ez idő alatt havi szinten átlagosan 120 órát töltött a levegőben. A légitársaság működése során nemcsak ki-, hanem beutaztatással is foglalkozott, valamint voltak ún. különjárataik is: előfordult, hogy a Magyar Állami Operaház spanyolországi útját is a Pannon bonyolította. | © AIRportal.hu

A Pannon Airlines charter járatai legfőképpen Görögországba, Törökországba és Spanyolországba közlekedtek, de voltak izraeli járataik is. Működésük első négy hónapja alatt összesen negyvenezer utast szállítottak. Az egyetlen Tu-154-esük ez idő alatt havi szinten átlagosan 120 órát töltött a levegőben. A légitársaság működése során nemcsak ki-, hanem beutaztatással is foglalkozott, valamint voltak ún. különjárataik is: előfordult, hogy a Magyar Állami Operaház spanyolországi útját is a Pannon bonyolította.


A Pannon Airlines M-szériás Tu-154-ese három darab Szolovjov D-30 hajtóművel üzemelt. Ezek kicsivel kevesebbet fogyasztottak és valamivel csendesebbek is voltak a B2 szériában működtetett Kuznyecov NK-8-as erőforrásokkal szemben, amelyek a Malév gépeit is hajtották. | © AIRportal.hu

A Pannon Airlines M-szériás Tu-154-ese három darab Szolovjov D-30 hajtóművel üzemelt. Ezek kicsivel kevesebbet fogyasztottak és valamivel csendesebbek is voltak a B2 szériában működtetett Kuznyecov NK-8-as erőforrásokkal szemben, amelyek a Malév gépeit is hajtották.


Noha igazán jelentős piacvesztést nem szenvedett a Malév a Pannon Airlines színrelépésével, a két vállalat közötti viszony mégis inkább volt ellenséges, mintsem baráti: A nemzeti légitársaság nehezen viselte, hogy egy másik magyar légitársaság konkurálni kezd vele, kiváltképp, hogy annak jövőbeni terveiben nagyobb flotta és menetrendszerű üzem is szerepelt. | © AIRportal.hu

Noha igazán jelentős piacvesztést nem szenvedett a Malév a Pannon Airlines színrelépésével, a két vállalat közötti viszony mégis inkább volt ellenséges, mintsem baráti: A nemzeti légitársaság nehezen viselte, hogy egy másik magyar légitársaság konkurálni kezd vele, kiváltképp, hogy annak jövőbeni terveiben nagyobb flotta és menetrendszerű üzem is szerepelt.


A kedvezőtlen piaci körülmények következtében a Pannon Airlines két évi működés után, 2002 májusában felszámolta magát. Akkori közlésük szerint az előző év szeptemberi amerikai terrortámadások során kialakult helyzet nagyon kedvezőtlenül érte a társaságot, több előre lefoglalt járatukat az utazásszervezők visszamondták. A hárommillió forintos alaptőkével bejegyzett, magyar tulajdonban lévő Pannon Airlines 2002. május 27-én megszűnt. | © AIRportal.hu

A kedvezőtlen piaci körülmények következtében a Pannon Airlines két évi működés után, 2002 májusában felszámolta magát. Akkori közlésük szerint az előző év szeptemberi amerikai terrortámadások során kialakult helyzet nagyon kedvezőtlenül érte a társaságot, több előre lefoglalt járatukat az utazásszervezők visszamondták. A hárommillió forintos alaptőkével bejegyzett, magyar tulajdonban lévő Pannon Airlines 2002. május 27-én megszűnt.


A Tu-154M repülőgépük, amely mintegy 2000 órát repült a vállalatnál a Bulgarian Air Charter légitársasághoz került. A bérlet lejártával 2004-ben ismét orosz lajstromjel alatt működött. 2005 szeptemberétől az Iran Air Tours színeiben repült. Egy évvel később, 2006. szeptember 1-jén az iráni Mashadban leszállás közben katasztrófát szenvedett. | © AIRportal.hu

A Tu-154M repülőgépük, amely mintegy 2000 órát repült a vállalatnál a Bulgarian Air Charter légitársasághoz került. A bérlet lejártával 2004-ben ismét orosz lajstromjel alatt működött. 2005 szeptemberétől az Iran Air Tours színeiben repült. Egy évvel később, 2006. szeptember 1-jén az iráni Mashadban leszállás közben katasztrófát szenvedett.

© Fotók: Csemniczky Kristóf

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!