Kilencven évvel ezelőtt 1924. március 20-án felbőgött egy Junkers F.13 típusú hidroplán motorja a helsinki Katajanokka öbölben és elindult hosszú útjára Tallinba. Az akkor Aero Oy néven induló ma már Finnair-ként működő légitársaság azóta is szárnyal és dinamikus fejlődésével Európa és a világ meghatározó légi fuvarozójává vált.

Az első fecske a Junkers F.13 hidroplán (Fotó: Finnair). | © AIRportal.hu

Az első fecske a Junkers F.13 hidroplán (Fotó: Finnair).

Európa egyik legpatinásabb légi vállatát Bruno Lucander alapította 1923 november első napján légi teherszállítás és charter repülések lebonyolítására, majd 1937-ben elindulnak az első menetrend szerinti járatok is Helsinki – Viborg és Helsinki – Tampere városok között, ekkor a flottát két új DH 89A Dragon Rapid gyarapítja.

A vállalat az 1952-es Nyári Olimpiai Játékok alatt eléri a százezres utasszámot, majd 1953-ban felvette a Finnair nevet, mely azóta is egyértelműen azonosítja a vállalat gépeit bárhol legyenek is a világban.

Az 1970-es és 1980-as években a vállalat látványos fejlődésnek indul, sorra érkeznek a flottába a sugárhajtású repülőgépek, kizárólag a McDonnell Douglas gyártmányai a DC-9 a DC-10 majd később 1989-ben az MD-11-es. A széles törzsű nagy teljesítményű gépekkel elindítják a Helsinki -Tokió és a Helsinki – Peking járatokat. A transzatlanti desztinációk között szerepel a finn főváros Vantaa repülőteréről Los Angeles és Seattle is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kilencvenes évek sem teltek eseménytelenül, a flotta folyamatosan új típusokkal bővült és a desztinációk száma is jelentősen növekedett. A OneWorld légi szövetséghez 1999-ben csatlakozik a Finnair, mely jelentősen növeli a vállalat gépeivel elérhető városok számát.

Napjainkban

A Finnair jelenleg 43 gépes flottával rendelkezik, melyben az európai repülőgépgyár széles törzsű típusai az A330/340 és a keskeny törzsű típusok majdnem mindegyike az A318-as kivételével megtalálható. A regionális flottát a brazil Embraer E190 és E170 alkotja. A vállalat 60 várost köt össze közvetlenül Helsinkivel.

A finn vállalat 9,3 millió utast szállított 2013-ban, és 120 ezer embernek nyújt megélhetést közvetve vagy közvetlenül, így az ország legfontosabb nemzetgazdasági szereplője. A Finnair a világ hatodik legrégebbi légitársasága, és a FlightStats elemzése szerint övék a legpontosabb légi fuvarozó cím is.


A Finnair történetét bemutató videó (Forrás: Finnair, YouTube csatorna)

A társaság folyamatos járatbővítésekkel, fedélzetmegújító programmal és látványos festésekkel hívja fel a figyelmet magára. Az első sharkletes A321-est a Finnair vette át Európában, így a kontinensen a kibocsátó légitársasága lett a típusnak.

Szerény kezdés után, hatalmas fejlődés jellemzi a finn nemzeti fuvarozót, melyre méltán büszke Finnország népe. A fejlődés nem áll meg további növekedés várható a zászló vivő, kék fehér légitársaság háza táján.

Boldog születésnapot Finnair! – Hyvää syntymäpäivää Finnair!

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!