Jelentős, mintegy 16 milliárd dollár összértékű A330-as megrendelési szerződés van kilátásban kínai vevők részéről a tárgyalásokra rálátó források szerint. Az Airbus egyelőre nem nyilatkozik, de kérdés, hogy valóban sikerül-e eladni Kínának A330-asokat, és ha igen, akkor az csak annak fejében tud-e megvalósulni, ha az Airbus Tiencsinbe telepít egy átadóközpontot a típus számára?

A330 Regional egyelőre csak látványterven. A Saudia lesz az indító, de hogy mikor azt még nem tudni. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A330 Regional egyelőre csak látványterven. A Saudia lesz az indító, de hogy mikor azt még nem tudni. (Fotó: Airbus)

Legkevesebb 50-70 darab A330-as eladásáról folytat tárgyalásokat az Airbus Kínával – számolt be róla az üzlethez közelálló, név nélküli forrásokra hivatkozva a Reuters hírügynökség, de nagyon úgy néz ki, a távol-keleti ország, amely a világ leggyorsabban növekvő légiközlekedési piaca csak akkor lesz hajlandó a gépbeszerzésre, amennyiben az Airbus megvalósítja a Tiencsinbe tervezett A330-as átadóközpontot.

A Tiencsin városában működő A320-as végszerelősor mellé települő A330-as központra az Airbus és kínai partnerei már szándéknyilatkozatot is aláírtak tavaly ősszel. A felek azóta folytatják tárgyalásaikat. A kínaiak minden bizonnyal a központért és vele az A330-as technológia egy részének odatelepítéséért, az Airbus pedig cserébe minél nagyobb megrendelésért küzd az asztaloknál. Egyes értesülések szerint július elején várható eredmény, amikor a Kínai Népköztársaság miniszterelnöke franciaországi körútja keretében a toulouse-i Airbus bázist is meglátogatja, ami magyarázatot adhat arra is, hogy miért nem a múlt héten zajlott párizsi légi szalon forgatagára időzítettek az esetleges nagy volumenű bejelentést.

A kiszivárgott hírek alapján a tárgyalások az A330 típuscsalád 300-as, vagyis a jelenlegi hajtómű opciókkal kínált, hosszított törzsű szériájáról szólnak, beleértve a hosszú távú járatok teljesítésére alkalmas és a legújabb, regionális változatot is. A sűrűn székezhető, legfeljebb középhatótávú útvonalakra kínált A330 Regional indító légitársaságát az Airbus a múlt héten Párizsban jelentette be, ahol kiderült, hogy 20 gépes megrendelésével a Saudi Arabian Airlines szavazott elsőként bizalmat a 400 utas felvételére képes, a legnagyobb felszállósúlyát tekintve 200 tonnában maximalizált típusváltozatnak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Szükség van a gyártósorok lekötésére

Az új hajtómű opciós A330neo-nak még egyetlen kínai vevője sincs. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az új hajtómű opciós A330neo-nak még egyetlen kínai vevője sincs. (Fotó: Airbus)

Az Airbus által a 2013. évi pekingi légi szalonon meghirdetett A330 Regional program indító légitársaságára igen sokat kellett várni, és szinte meglepetésként hatott, hogy nem egy távol-keleti légitársaság lett az első vevő. Tekintve, hogy az Airbus a kezdetektől fogva abból a térségből és azon belül is elsősorban Kínától várta és a jelek szerint még várja is a típus sikerét.

Figyelembe véve a programindítástól eltelt idő mennyiségét az Airbusnak aligha valósulnak meg azon álmai, miszerint akár 200 regionális A330-as is gazdára találhat Kínában. Közben ráadásul útjára bocsátották az A330neo-t, amely interkontinentális járatokra alkalmas teljesítménnyel rendelkezik, de már a legújabb technológiákkal, amelynek képe semmiképp sem könnyíti A330ceo (current engine option) vásárlásra bírni a légitársaságokat. A tárgyalások során pedig a kínaiak valószínűleg már azt várják, hogy a tiencsini átadóközpont a 2017 végén érkező A330neo-val is kompatibilis legyen.

Egy jelentős megrendelés fejében az Airbus várhatóan nem fog átalkodni a legújabb A330 technológiát sem elvinni Kínába, mivel számára most az egyik legfontosabb cél az A330-as programjának lehető legkevesebb kieséssel történő átállítása az újabb szériák gyártására, minek érdekében a jelenleg még havi tíz gépes kibocsátással dolgozó szerelősorokat az idei utolsó negyedévben kilenc, a jövő év elejétől pedig hat gépre redukálják, de hogy ne kelljen még lejjebb menni, ahhoz már szükséges lehet a szóban forgó kínai megrendelés.

Saudi Arabian Airlines A330 Regional. Húsz darabot rendelt a szaúdi légitársaság. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Saudi Arabian Airlines A330 Regional. Húsz darabot rendelt a szaúdi légitársaság. (Fotó: Airbus)

Nem tudni mikor áll forgalomba az A330 Regional

A 2015. évi párizsi légi szalonon a Saudia 20 gépes megrendelésén túl mindössze az Eva Air igényelt négy darab A330-300-ast, de egyelőre csak szándéknyilatkozat formájában, amivel az A330ceo lezárt megrendeléseken alapuló gyártási hátraléka 188 gép. A330neo egy sem kelt el a francia fővárosban. Az új hajtómű opciós A330-asra májusig bezárólag 7 ügyféltől (amelyek között egy kínai sincs) összesen 145 gépre érkezett megrendelés.

Végezetül említést érdemel, hogy az Airbus eredetileg 2015 elején tervezte forgalomba bocsátani az A330 Regionalt, amelynek új céldátumát még most, a Saudia vásárlása kapcsán sem közölték a gyáriak.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!