Komolyan érdekli a Qatar Airwayst a Boeing 787-es Dreamliner leghosszabb törzsű, 787-10X fejlesztési kódnéven futó változata – erről Akbar Al Baker vezérigazgató nyilatkozott Seattleben, majd ma délután Dohában is az első 787-esük átvétele kapcsán.

A nagyszabású hangár ceremónia keretében tartott gépátadást követően ma délután érkezett meg Dohába a Qatar Airways első, 254 utas szállítására alkalmas Boeing 787-8-asa. A világ ötcsillagos légitársaságának összesen 60 gépes rendelésállománya (ebből 30 fix, 30 pedig opciós) van a kompozit anyagokból készülő új generációs típusra.

Mint az a Flightglobal seattle-i tudósítójának riportjából kiderült az idei évben még további négy darab Boeing 787-8-assal bővül a Qatar Airways flottája. Két gépet már elő is készített a Boeing az átadásra, azokon már csak az utolsó, a fedélzeti szórakoztató rendszert érintő simításokat végzik.

A személyzet gyakorlatszerzése érdekében a katari légitársaság először rövidebb távú regionális útvonalon, Doha és Dubai között állítja szolgálatba a típust. Az első hosszú távú menetrendszerű járat – az eddigi bejelentéseknek megfelelően – december 1-jén indul Doha és London-Heathrow között.

Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója azonban máris érdeklődését fejezte ki a Boeing 787-es típuscsalád legnagyobb utasférőhely kapacitású változata iránt. A seattle-i gépátadó ünnepségen adott nyilatkozata szerint a 787-10X az egyik leggazdaságosabban üzemeltethető típus lenne az utasülés/mérföldre levetített mérőszámok tekintetében.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A legnagyobb Dreamliner tetszik Al Bakernek (Fotó: Boeing Company)


Al Baker szerint amennyiben a Boeing döntéshozó testülete szabad utat ad a 787-10X fejlesztési programjának a Qatar készen áll akár teljes fennmaradó rendelését a legnagyobb típusváltozatra konvertálni. A 60 gépes rendelésállomány, ugyanis típusfüggetlen.

Az előzetes tervek szerint a -10X széria törzse 6.1 méterrel lenne hosszabb a jelenlegi alapváltozat, a 787-8-aséhoz képest. A szállítható utasok száma így már elérhetné a 300 körüli létszámot, amely nemcsak a standard hosszú távú, hanem a nagy kihasználtságú regionális útvonalakon is előnyös lehet, hisz ezzel 30%-kal nagyobb kapacitást kínálhatna, mint a kisebb 787-es széria – nyilatkozta Ray Conner, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója, aki megerősítette, hogy több komoly érdeklődő is van erre a változatra, amely alapvető fontosságú a fejlesztési program magasabb szintre emelése szempontjából.

Az Airbus A350-esből is a hosszabb törzsű széria kell a Qatarnak

Az első 787-es mai dohai landolását követően Akbar Al Baker, leszállva a gépről máris újabb bejelentést tett, amely szerint légitársasága visszamondja az Airbus A350-es típuscsaládjának legrövidebb törzsű, -800-as szériára vonatkozó 20 darabos rendelését és azokat a nagyobb, -900-as modellre konvertálja. Ezzel a Qatar Airwaysnek összesen 60 darab A350-900-asra és 20 darab A350-1000-esre van fix rendelése.

Az Airbus A350-es típuscsalád első megrendelője a Qatar Airways. A mai dohai sajtótájékoztató szerint pedig az sem kizárt, hogy a 787-10X-re is elsőként ír alá vásárlási szerződést a rohamos léptékben fejlődő vállalat. Al Baker ugyanis Seattle után Dohában is megerősítette, hogy komolyan érdeklődnek a legnagyobb Dreamliner iránt.

Az A350-800XWB rendelésállománya viszont folyamatosan apad, hiszen a líbiai Afriqiyah Airways is a héten változtatta meg rendelését a hosszabb törzsű változatra. Ezzel, valamint a Qatar konverziójával mindössze 92 darab 800XWB-re van rendelése az Airbusnak.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!