Az Airbus Helicopters vezetője szerint össze kell fogni az olasz Leonardóval, különben nem tudnak érdemi konkurenciát teremteni a tengerentúli cégekkel szemben a katonai szektorban, és az új generációs katonai helikopterekbe ölt pénzek nem fognak megtérülni.
Jerome Combe, az Airbus Helicopters termékpolitikai és stratégiai vezetője a szerinte fennálló problémákról a Királyi Repüléstudományi Társaság (Royal Aeronautical Society) Next-Generation Rotorcraft konferenciáján beszélt.
Szerinte a katonai helikopterek piaca jelenleg zsugorodik, és mindenki érdekeivel ellentétes, ha két nagy európai cég egymással versenyez az összefogás helyett.
A Flightglobal beszámolója szerint Combe az Airbus helikopteres üzletága és a Leonardo közötti együttműködést szorgalmazza, amivel négy országban: Nagy-Britanniában, Olaszországban, Franciaországban és Németországban tudnának a gyárak akár egyetlen projekten dolgozni.
„Enélkül azt kockáztatjuk, hogy nem érjük el a kritikus tömeget, és nem térülnek meg az új generációs gépekbe befektetett összegek” – fejtette ki Combe.
Az érintett négy ország, Görögországgal kiegészülve hajlandó lenne beszállni egy közös projektbe, amihez már a NATO-n belül is indult kezdeményezés, a cél egy teljesen új generációs közepes helikopter kifejlesztése 8-15 tonna maximális felszállótömeggel.
Ilyen kategóriájú gépből a számítások szerint 2030-2040 között ezer darab szorul cserére az öreg kontinensen.
Az együttműködés lehetőségeiről már zajlanak a tárgyalások a két cég között, és a finanszírozás kérdése sem tűnik megoldhatatlan feladatnak. Van már rá precedens, hogy az Európai Védelmi Alap ilyen nemzetközi kezdeményezést támogat.
Eközben külön-külön már a Leonardo és az Airbus Helicopters csapata is dolgozik nagysebességű, de civil felhasználásra szánt forgószárnyasokon, Racer és Next-Generation Civil Tiltrotor projektnevek alatt, amiket az Európai Unió Clean Sky 2 programja is támogat. Ezek a platformok a gyártók szerint akár a katonai technológiademonstrátor szerepét is betölthetik.
Ezzel együtt vannak olyan országok, amelyek már jelezték érdeklődésüket az USA Future Vertical Lift (FVL) program termékei iránt is. Itt már kész koncepciók és technológiademonstrátorok állnak rendelkezésre, a nagy kérdés az, hogy a fent említett NATO-szintű program ezzel konkurálni szeretne, vagy kiegészíteni ezeket a beszerzéseket, a rossz kormányzati döntések akár az Airbus-Leonardo közös erőfeszítéseinek létjogosultságát is megkérdőjelezhetik.