A Boeing Commercial Airplanes munkatársaihoz eljuttatott közleményében tette egyértelművé Ray Conner, hogy napirendben van a Boeing 777-es típuscsalád új generációjának fejlesztése, valamint az évtized végére várható bemutatása – adta hírül a The Seattle Times.
Az elmúlt napokban számos, elsősorban a potenciális megrendelők felől érkező kritika érte a Boeing 777-es típuscsalád új generációján dolgozó 777X programot. A korszerűsített típus iránt leginkább érdeklődést mutató légitársaságok azzal a megállapítással éltek, hogy az amerikai gyártó láthatóan „befékezte” a programot.
Ray Conner, a Boeing Commercial Airplanes új vezérigazgatója azonban cáfolja ezeket a híreszteléseket és munkatársainak eljutatott közleményében megerősítette, hogy tervben van az új 777-es fejlesztése. Technikai részletek most sem kerültek közlésre így egyelőre maradnak a február közepén kiszivárgott információk.
A légitársasági partnerekben való megütközést leginkább az generálhatta, hogy a korábbi elnök-vezérigazgató, Jim Albaugh, aki az idén ősszel vonul nyugdíjba már az idei év végére tervezte a 777X típusok bemutatását a Boeing döntéshozó testülete számára, ezzel szemben Conner az évtized, tehát csak a 2010-es évek végéről nyilatkozott a programot illetően.
Iparági szakértők szerint a Boeing értékes időt veszteget a konkurens gyártó Airbus A350-1000-es típusával szemben. „Ha a Boeing nem csinál semmit, az A350-es megöli a 777-est” – tette hozzá az egyik közel-keleti légitársaság névtelenséget kérő vezérigazgatója. Még a végén könnyen igaza lehet John Leahy-nek, az Airbus vezető tisztségviselőjének is, aki május végén jelezte, hogy a 777-es nem ellenfél az A350-es legnagyobb típusváltozata számára.
Conner közleménye szerint a vállalat teljes mértékben elkötelezett a 777X programot illetően, de azt csak akkor teszik a gyártást jóváhagyó döntéshozó testület asztalára, ha teljesen elkészülnek a tervek és elégedettek lesznek azok meghatározó mutatóival.
Egyelőre tehát nem tudható pontosan, hogy mi állhat a 777X program lassulásának hátterében, de annyi bizonyosan megállapítható, hogy valamilyen oknál fogva az új Boeing vezérigazgató – elődjéhez képest legalábbis – kevésbé kezeli kiemelten a gyár szélestörzsű sikermodelljének új generációs programját. Az pedig szinte biztosra vehető, hogy ennek technikai, vagy épp gazdasági jellegű indokai még a későbbiekben sem fognak nyilvánosságra kerülni.
Túlságosan sok ideje azonban nincs a Boeingnek, hiszen az európai konkurens – eleget téve a megrendelői kívánalmaknak – már az A350-1000XWB teljesítménynövelő áttervezésén is túl van és a 777X-hez képest teljes egészében kompozit anyagokból készülő típus várhatóan 2017-ben bemutatásra is kerül. Mint az eddig kiszivárgott információkból kiderült az új 777-es család esetében csak a szárnyak készülnének könnyebb, kompozit anyagokból, azok a hosszabb törzshöz igazított megnövelt mérete pedig komoly döntés elé állítja a tervezőket.
Érdekes motívuma a 777X programnak Lars Andersen, a 777-es program vezető mérnökének esete, aki nyugdíjazásából tért vissza, hogy konzulensként részt vegyen az új generáció fejlesztésében. Idén nyáron azonban elhagyta a programot és csak Ray Conner személyes kérésére volt hajlandó folytatni a munkát.
Céldátumok, vagy véglegesített technikai paraméterek még korántsem állnak rendelkezésre, de látva a projekt alakulását erősen feltételezhető, hogy izgalmas részletek várhatók még a Boeing 777X programjának futásában.