2013 ősze jeles évfordulósort rejt a magyar polgári repüléstörténetében. Primátusánál fogva kimagaslik 1973. szeptember 5-e, amikor Ferihegyre érkezett a Malév első Tu-154 típusú utasszállító repülőgépe, amelynek 40 éves jubileumáról az AIRportal.hu két cikkben is megemlékezést adott, de ma, október 2-án is történt valami, amire a repülésrajongók és kiváltképp az egykori nemzeti légitársaság szimpatizánsai büszkén emlékeznek.

1973-ban ugyanis ezen a napon landolt Budapesten a harmadik Tu-154-es, amelyet később még 15 gép követett a teljes flottatörténetben, de talán egy rövid összefoglaló erejéig érdemes külön is említést tenni arról a gépről, amellyel a Malév Tu-154-es induló flottája teljessé vált, s amellyel a Nagyvas-sztori kezdetét vette.

A Malév 1972-ben véglegesítette elhatározását miszerint forgalomba állítja a Tupoljev Tervező Iroda legújabb és egyben első, kimondottan utasszállításra fejlesztett típusát, a Tu-154-est. A magyar vállalat három gépet rendelt flottája számára.

Az első, HA-LCA, amely még napjainkban is a ferihegyi repülőtér területén található 1973. szeptember 5-én csatlakozott a Malév flottájához, vele indult a légitársaságnál egészen 2001-ig tartó Tu-154-es korszak. A második, HA-LCB szeptember 25-én érkezett Budapestre, Maléves pályafutása után földi gyakorlógépként a stuttgarti repülőtérre került. Nem hazai földön, de még ő is megvan.

A harmadik gépet, HA-LCE-t október 2-án, társaihoz hasonlóan egyenesen a gyárból, újonnan repülték haza pilótái. A Malév Tu-154-es flottája első körben így vált teljessé. Legközelebb csak két év múlva, 1975-ben gyarapodott a flotta három-hajtóműves Tupoljevvel. A vállalat ezzel a három géppel indította az első Tu-154-es teljesítette járatokat, ezekkel gépekkel jelent meg a Malév nemzetközi színtéren először a típussal.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

LCElemér tárgyi emlékét már legfeljebb csak relikviák őrzik. Ezek közül az egyik legutóbbi a tavaly megjelent 1:200 méretarányú modellje. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


A mai évforduló főszereplője első menetrendszerinti útját 1973. december 25-én, Budapest – Varsó – Leningrád – Budapest útvonalon teljesítette. Az utolsó utasokat szállító járatát pedig 1995. november 17-én repülte. Ezt követően 1997. február 27-től a ferihegyi repülőtéren található Malév Oktatási Központjának gyakorlógépe volt, ahol az utódok képzésében vette ki szép részét.

LCElemér számos korabeli brossurában és képeslapon hirdette a büszkén vállalt Tu-154-es típust. A Malévnál kezdte pályafutását, a magyar nemzeti légitársaság számára készült és onnan is ment nyugdíjba.

2011 decemberében a ferihegyi repülőtér tűzoltó szolgálata, amelynek rendelkezésére bocsátották gyakorlat keretében levágta a gép vezérsíkját és farokrészét. Kezdetét vette a végső feldarabolás. LCElemér szárnyai ezt megelőzően már szintén csonkításra kerültek.

Az Oktatási Központ által igen jó állapotban megőrzött repülőgép, amely értékes darabja volt a magyar repüléstörténetnek ily módón megsemmisült. Jelenleg egyetlen múzeumi céllal kiállított Malév Tu-154-es, LCGéza található Ferihegyen. LCAladár a repülőtér kerítésen belüli, zárt területén vár sorsára.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!