Nem üzemelhet keddtől a Tatarstan Airlines (ICAO: TAK, IATA: U9), amelynek egy Boeing-737-500-as típusú repülőgépe lezuhant novemberben Kazanyban. A légitársaság Boeing 737, Airbus A319, Yak-42 és Tu-154-es repülőgépeket üzemeltet.

Az orosz légiközlekedési hatóság visszavonta a társaság működési engedélyét. A Roszaviacija a légitársaság rendkívüli ellenőrzését követően döntött így. A Roszaviacija egy sor szabálytalanságot állapított meg az ellenőrzés során. Nem tartották be a pilóták repülési idejét és megsértették a személyzet pihenésére megszabott normát, de nem felelt meg a követelményeknek a pilóták szakmai felkészítése sem.

A november 17-én történt katasztrófát senki sem élte túl. A hatfős személyzettel együtt 50-en vesztették életüket, közöttük az Oroszországi Föderációhoz tartozó Tatár Köztársaság elnökének a fia is. U363-os számú járata a domogyedovói repülőtérről szállt fel, és a kazanyi nemzetközi repülőtéren, Moszkvától mintegy 820 kilométerre landolt volna. A repülőgép kétszer is megpróbálta a leszállást, a második kísérletnél azonban a gép gyorsan veszített magasságából és zuhanórepülésben orrával a pályának csapódott, és kigyulladtak az üzemanyagtartályok.

A légitársaság Airbus A319-es repülőgépe Prágában 2011-ben. (Fotó: Samu Ádám – AIRportal.hu)


A Moszkvában működő Államközi Légügyi Bizottság (MAK) szakértői a Boeing 737-500-as gép fekete dobozának adataiból azt állapították meg, hogy a Tatarstan Airlines pilótái több hibát is ejtettek a leszállásra készülődve, amelyeket megpróbáltak kiküszöbölni az átstartolással. Eközben ugyanakkor kikapcsolták az egyik robotpilótát, és kézi irányítással próbálták vezetni a repülőt. Az emelkedéskor azonban túl meredeken kapták fel a gép orrát, amely gyorsan veszített magasságából és – repülési szakkifejezéssel – dugóhúzóba kerülve vágódott a betonba.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A MAK november 29-én közölt jelentésében nem nevezte meg a kazanyi súlyos repülőszerencsétlenség okait, csak ajánlásokat tett, miszerint javítani kell a pilóták képzését az átstartolás elsajátítása és a rendkívüli helyzetek felismerése és a megfelelő döntések meghozatala érdekében.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!