Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal, a TSA (Transportation Security Administration) döntése nyomán 2013. június 1-ig az összes olyan testszkennert kivonják a használatból az USA repülőterein, amelyek a kelleténél több részletet felfedve, képesek az utasokat virtuálisan meztelenre vetkőztetni – adta hírül a TTG Hungary hírlevele.
A TSA azért döntött a visszavonás mellett, mert az eddig alkalmazott Rapiscan AIT-technológiát az amerikai kongresszus által megszabott határidőig nem sikerült úgy módosítani, hogy megfeleljen a személyiségi jogokkal kapcsolatos (egyébként jogos) elvárásoknak.
A döntés nyomán 30 amerikai repülőtérről, összesen 174 ilyen berendezést kell eltávolítani. Az amerikai kormány ugyanakkor továbbra is jelentős támogatást kíván nyújtani a TSA számára ahhoz, hogy az új, korszerűsített biztonsági ellenőrző berendezések mielőbb rendelkezésre álljanak a régiek helyett. Utóbbit egyébként már sikeresen tesztelik Boston Logan repülőterén. A TSA még 2011-ben megkezdte egy olyan kiegészítő szoftver telepítését, amelyik a milliméteres hullámhosszon működő AIT-testszkennerek által generált képet leegyszerűsíti.
Az ATR (Automated Target Recognition) nevű rendszer már nem mutatja meg a biztonsági ellenőröknek a vizsgált személy felismerhető körvonalait, csak az utasok „általános vázlatképét”, illetve a náluk lévő légiközlekedésre veszélyes tárgyakat. Az új megoldással tehát a testszkennerek monitorján – a korábbi röntgenkép helyett – csak „pálcikaemberek” jelennek meg. Így a figurák semmilyen személyes vonást vagy nemi jelleget nem tükröznek, a lehetséges fenyegetések pontos helyét viszont az alkalmazás feltűnően kijelöli rajtuk.
A TSA megelégelte az évek óta folyamatosan hozzá érkező kritikákat, ezért gyorsította fel a módosításhoz szükséges kutatásokat. A „vetkőztető” biztonsági testszkennerek csaknem egy évtizeddel ezelőtti megjelenése azonban nem csak az Egyesült Államokban, hanem a világ más országaiban, köztük Európában is hatalmas felháborodást váltott ki. Bár a néhány milliméteres hullámhosszú elektromágneses hullámokkal működő, az utasok ruhája alá „belátó” berendezések teljesen veszélytelenek az egészségre, úgymond szeméremsértő mivoltuk miatt egyre több helyen követelik a betiltásukat.
Az Európai Bizottság (EB) első ízben 2010 júniusában hozta nyilvánosságra az új generációs testszkennerekről, illetve a légiutasok biztonsági ellenőrzéséről szóló jelentését. Bár előbbieket kísérleti jelleggel akkoriban már számos tagállam repülőterein használták (Egyesült Királyság, Hollandia, Franciaország és Olaszország), alkalmazásukról még nem készült egységes, közösségi szintű szabályozás.
A tagállamok, valamint az Európai Parlament felkérésére elkészült jelentés megállapította, hogy Európában mielőbb egységesíteni kellene a biztonsági ellenőrzésről szóló szabályokat, mert jelenleg az átszálló utasokat szükségtelenül vetik alá több szűrésnek, holott elegendő lenne az egyszeri – az első felszállás előtti – szakszerűen elvégzett kontrol is. A jelentés szerint a testszkennerek által készített képnek olyan minőségűnek kell lennie, hogy biztonságos és egyértelmű módon kiszűrhetők legyenek a különösen veszélyes folyékony vagy plasztik robbanóanyagok, melyeket a hagyományos hordozható detektorokkal ma még nem lehet kimutatni.
Ugyanakkor az ellenőrzési procedúra nem sértheti az alapvető emberi jogokat, s ebbe beletartozik például a vizsgálat időtartama is, melynek ésszerű felső határa maximum 20 másodperc lehetne. 2011 novemberében az EB úgy döntött, hogy engedélyezi az unió repülőterein a sok vitát kiváltott biztonsági átvilágító berendezések használatát, miközben továbbra is a tagállamok dönthetnek azok telepítéséről, de az alkalmazott technológiát az uniós szabványoknak megfelelően kell bevezetni.
Az EB által javasolt keretjogszabály alapján a repülőterek csak akkor működtethetnek speciális átvilágító berendezéseket, ha azok és a hatóságok nem tárolják, sokszorozzák, vagy nyomtatják ki a beolvasott képeket és adatokat. A testület azt is előírná, hogy a beolvasott képeket vizsgáló szakembereknek nem szabad egy helységben tartózkodniuk az utasokkal, és a képek nem tartalmazhatnak olyan adatot, amely későbbi beazonosításra alkalmas lehet.
Fotó: TSA