Még folyamatban van a vezető nélküli légitaxik és csomagszállító drónok légialkalmassági vizsgálatára szóló eljárásrend kidolgozása, ilyen eszközök legkorábban négy év múlva válhatnak elérhetővé az Európai Repülésbizonsági Ügynökség (EASA) szerint. A szervezet felmérése azt mutatja, hogy a többség támogatja a technológia bevezetését.
Az unió repülésbiztonsági szerve az elmúlt időszakban hat városban végzett felmérést a drónok és vezető nélküli légitaxik elfogadottságáról, az EASA Budapestet is bevonta a tanulmány elkészítésébe.
Ennek során városonként 4 ezer embert kérdeztek meg mélyinterjúk és kérdőívek segítségével, Budapest mellett Barcelonában, Hamburgban, Milánóban, Alesundban és Párizsban végeztek kutatást.
Ennek eredményeiről videokonferencián számolt be Patrick Ky, az EASA vezérigazgatója szerdán: a megkérdezettek 83 százaléka általában pozitívan állt hozzá a csomagküldésben és személyszállításban használni tervezett vezető nélküli eszközökhöz, 71 százalék a városban is használná ezeket a szolgáltatásokat, 29 százalék viszont ellenzi.
A válaszadók legfőbb érve az ilyen drónok mellett, hogy a transzplantációhoz szükséges szervek vagy egyéb orvosi ellátások során gyorsabban tudnák a küldeményt célba juttatni, és a katasztrófavédelemnek is nagy hasznára lehetnek. A személyszállításban a legnagyobb pozitívum a válaszadók szerint, hogy csökkenne a károsanyag-kibocsátás.
Az ellenérvek között a legfontosabb az eszközök biztonsága, 44 százalék vélte úgy, hogy ezen a területen sokat kell még fejlődni.
Ezzel kapcsolatban Patrick Ky az AIRportal.hu kérdésére válaszolva elmondta, az utasszállító repülőgépeknél alkalmazott biztonsági előírásokat veszik majd alapul a szabályozás kialakításakor.
A másik fő aggodalom a drónokkal kapcsolatban a zajszennyezés, a megkérdezettek 38 százaléka szerint ezen eszközöknek nem szabadna a városi háttérzajnál nagyobb hangot kiadniuk, ezért ezen a területen is fejlődni kell még.
Több mint 60 százalék amiatt is aggódott, hogy a légitaxik, csomagszállító drónok milyen hatással lesznek a környezetre, élővilágra, és a gyártás környezeti terhelése is aggályos a megkérdezettek 40 százaléka szerint.
A járművek kiberbiztonsága a kutatásban résztvevők 53 százalékát aggasztotta.
Kérdésre válaszolva a vezérigazgató arról is beszámolt, hogy 2024-ben fejeződhet be az első ilyen jármű légialkalmassági vizsgálata, a szolgáltatás 2025-ben jelenhet meg a piacon. Több tucat, jóváhagyás alatt lévő projekt fut most, ezekbe az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalt (FAA) is bevonják, de egyelőre mindkét fél a jóváhagyási eljárás kereteit igyekszik tisztázni.