Erős lejtmenetbe kapcsolt az Airbus: kevesebb árbevétel, kisebb értékű megrendelés és lényegesen kisebb eredmény jellemezte a cég 2016-os gazdálkodását.
Romlott a Boeing pénzügyi helyzete 2016-ban
Az európai gyártó 2016-os üzleti jelentésében közölt adatok azt mutatják, hogy az árbevétel ugyan 3 százalékkal 66,8 milliárd euróra nőtt, ez nem mentette meg a céget a rendkívül rossz eredményektől. A kiigazított üzemi eredmény, a jelentett üzemi eredmény 44 százalékot zuhant, utóbbi mutató 2,2 milliárd eurót tett ki.
Az Airbus adózott eredménye 2016-ban 995 millió euró volt, míg 2015-ben még 2,6 milliárdos profittal zárt, vagyis eltűnt a cég nyereségének 63 százaléka.
Egy évvel korábban az Airbus még 158,9 milliárd euró értékű rendelésre tett szert, 2016-ban a rendelés értéke már „csak” 134 milliárd euró volt, de a teljes állomány értéke a tavalyi 1005 milliárd euróról 1060 milliárd euróra emelkedett.
A kereskedelmi repülőgépek gyártásával foglalkozó részleg 7 százalékkal 49,2 milliárd euróra növelte árbevételét, az üzemi eredmény viszont 33 százalékkal 1,5 milliárd euróra csökkent. Az Airbus Helicopters 2 százalékkal 6,6 milliárdra csökkentette bevételét és 28 százalékkal 308 millióra az üzemi eredményét. A hadiipari leányvállalat 9 százalékkal 11,8 milliárd euróval kevesebb pénzből gazdálkodhatott, és a tavalyelőtti 736 milliós nyereség után idén 93 milliós veszteséget hozott össze.
Az eredményeket Tom Enders, az EADS elnöke úgy kommentálta, hogy a várakozásoknak megfelelően teljesített a társaság és minden korábbi vállalásukat be is tartották, egyetlen fekete folt van csak, ami már a cég vezetésének a szemét is szúrja, az A400M katonai szállítógép fejlesztési programja, amely újabb csúszásokat szenvedett és 2,2 milliárdos plusz költséget jelentett.
Hangsúlyozta továbbá, hogy a rekord nagyságú rendelésállomány segít a cégnek abban, hogy felpörgessék a gyártást azokon a területeken, ahol ezt korábban is tervezték. Bár Enders nem nevezte nevén a gyereket, nyilván az A320neo és az A350 gyártási rátájának emelésérre gondolt, miután megoldódni látszik a beszállítói, illetve hajtóműprobléma.
Előrejelzésében az Airbus több mint 700 gép átadásával és 5 százalék körüli javulással számol az üzemi eredményben.
Az Airbus fő versenytársa, a Boeing január végén közölte üzleti eredményét. 2016-ban 2 százalékkal kevesebb, 94,5 milliárd dollár árbevételből tudott gazdálkodni, az üzemelés költségszintje 1 százalékkal 80 milliárdra csökkent. Ezek eredőjeként az amerikai repülőgépgyár üzemi eredménye 5,8 milliárd dollár volt, 22 százalékkal alacsonyabb, mint 2015-ben.
A Boeing adózott eredménye 5 százalékkal 4,8 milliárd dollárra csökkent.