Alig 4 hónappal a testvér szűzrepülését követően végrehajtotta első repülését a CFM LEAP-X erőforrás Airbus A320neo típusú utasszállító repülőgép számára fejlesztett verziója, a LEAP-1A is.

Az első LEAP hajtómű-prototípus októberben még a 45 éves Boeing 747-100-as tesztgéppel emelkedett magasba, de a hajtómű-család berepülési programjában most már az újabb, Boeing 747-400-as repülő próbapad is részt vesz. (Fotó: CFM International) | © AIRportal.hu

Az első LEAP hajtómű-prototípus októberben még a 45 éves Boeing 747-100-as tesztgéppel emelkedett magasba, de a hajtómű-család berepülési programjában most már az újabb, Boeing 747-400-as repülő próbapad is részt vesz.
(Fotó: CFM International)

A Flightglobal beszámolója szerint február 5-én a General Electric “repülő próbapadján”, egy Boeing 747-400-as kettes hajtóművének helyére szerelve a kaliforniai Victorville-ben végrehajtotta első repülését az Airbus A320neo gépcsaládnak szánt LEAP-1A típusú hajtómű prototípusa. Az eseményről eddig hivatalos közlemény és kép nem látott napvilágot.

A LEAP-1A első szárnyalása alig négy hónappal követte a LEAP-1C szűzrepülését, míg a LEAP-1B még idén követi két testvérét.

Az amerikai General Electric és a francia Snecma kooperációjában készülő új generációs hajtóművet több gyártó is várja keskenytörzsű típuscsaládjának programjához. Ilyen technológiájú hajtómű lesz kizárólagosan a Boeing 737 MAX és a Comac C919, valamint választható, opciós formában az Airbus A320neo típusain is. A hírben szereplő, az Airbus A320neo számára fejlesztett LEAP-1A, valamint a kínai Comac C919-nak szánt a LEAP-1C hasonló méretekkel és paraméterekkel büszkélkedhet: 78 hüvelyk (1 981.2 mm) átmérőhöz 11:1-es kétáramúsági fok tartozik, míg a Boeing 737 MAX-nek kreált LEAP-1B “csupán” 69.5 hüvelykes (1 765.3 mm) átmérővel és 9:1-es kétáramúsági fokkal rendelkezik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mivel a CFM háromféle változatban kínálja a LEAP családját a programhoz összességében 28 darab hajtóművet készítenek, beleértve a földi és repülési tesztekre szánt példányokat egyaránt. Ezen felül készül még 32 darab olyan, a repülőgépgyártók berepülési programjaihoz szánt hajtómű, amelyeket az Airbus, a Boeing és a Comac vesz majd magához, ezért sem meglepő, amit a gyáriak közöltek, hogy a CFM történetének legkiterjedtebb teszt-programját folytatják most.

A CFM ezidáig 1940 üzemórát és 3360 ciklust dolgoztatta a LEAP-X különböző verzióit és biztosan nem állnak meg ennyinél: 2018-ra cél a 40 000 ciklusos élettartam elérése a LEAP-1A és -1C esetében, míg a LEAP-1B számára még ennél is több, 60 000 ciklusos élettartamot irányoztak elő. Emellett nem engednek a megbízhatóságból sem, az új konstrukció esetében is szeretnék fenntartani a CFM56-ossal megszerzett renomét.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!