A Heathrow repülőtér üzemeltetője benyújtotta a repülőterek fejlesztésének lehetőségeit vizsgáló Davies Bizottságnak az új, harmadik futópálya kivitelezéséről szóló tervezetüket. A vezetőség szerint ez a megoldás olcsóbb és gyorsabban kivitelezhető lenne, mint egy rivális bázis kiépítése. A tanulmány szerint az új pálya 2029-re készülhetne el, melynek köszönhetően 260 ezerrel több járat fogadására lenne képes a repülőtér, azonban más tervek is vannak. A londoni önkormányzat másképp képzeli a jövőt.

Colin Matthews, London legforgalmasabb repülőterének vezérigazgatója a bizottságnak már jelezte, hogy fennáll a veszélye, hogy az Egyesült Királyság kikerül a bázisrepülőterek elit klubjából. A környezetvédők részéről azonban erős kritika éri a tervet, valamint Boris Johnson, londoni főpolgármester sem tartozik éppen a támogatók sorába. “Egy évvel ezelőtt a kormányzati illetékesek közölték, hogy a harmadik futópálya ötletét eltemették, de most úgy tűnik, hogy mégis újra napirendre került.” – nyilatkozta Richard Wescott, a BBC tudósítója.

Új repülőtér épülhet London mellett?

A repülőtér vezetősége az ellenzők és a versenytársak ellenére is hisz a harmadik futópálya kivitelezéshetőségében. Johnson főpolgármester legújabb elképzelése azonban egy Londontól keletre elhelyezkedő új repülőtér fejlesztése.

“Ha az Egyesült Királyság nem akar lemaradni a külföldi riválisoktól, akkor létfontosságú egy nagy elosztóközpontként szolgáló repülőtér, hogy világszinten versenyezzünk és kereskedjünk. Ez az összeköttetés egyetlen bázisrepülőtérrel jöhet létre az adófizetők, utasok és az üzleti élet részére.” – tette hozzá Colin Matthews.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

David Learmount, a Flightglobal szakértője szerint Heathrow a legrosszabb lehetőség a lég- és zajszennyezést tekintve, de rövid távon ez volt a legjobb megoldás. Véleménye szerint hosszú távon a Gatwick és Stansted repülőterek nagy bázissá bővítése lenne megfelelő, miközben a Temze-menti terv is végrehajtható lehetne, bár ez jó pár évet felemésztene.


“Az abszolút nyertes megoldás egy négypályás repülőtér lenne 24 órás műszakkal, amelyre a Heathrow nem képes.” – nyilatkozta a szakértő. Learmount szerint a brit gazdaságot drámaian megviselné, ha a Heathrow repülőtér fejlesztése akadályozva lenne és más helyettesítő bázis építése nem történne meg.

Boris Johnson főpolgármester hétfőn ismertette három tervezetét. Az első egy mesterséges szigetre (ezt sokan csak Boris-szigetnek gúnyolják) épülő repülőtér létrehozását részletezi, amely a Temze torkolatánál kerülhetne felépítésre. A második a Stansted repülőtér bővítéséről szól, míg a harmadik a Kenttől északra található, Isle of Grain területén létesülne.

“A világ számos elszánt városa már most előttünk jár és olyan helyzetbe kerülnek, hogy Londont felfalják reggelire, ebédre és vacsorára a mega repülőterek építésével. Ezek a városok mindent megmozgattak, hogy a repülőtereiket áthelyezzék a nagy népességű központból olyan területekre, ahol akár négy, esetleg több futópálya létesítése sem okoz gondot.” – vélekedik a főpolgármester. “Aki szerint a Heathrow környéke alkalmas lenne ezekre a bővítésekre, amely már most százezer londoni életét nehezíti meg, annak elment az esze” – tette hozzá Johnson.

Nincs is szükség kapacitásbővítésre?

Nic Ferriday, az Airport Watch munkatársa szerint Délkelet-Anglia nem szűkölködik futópálya-kapacitásban, ezért a régió nem is igényel nagyobb repülőtér teljesítményt. Andrew Pendleton, a Friends of the Earth (A Föld barátai) szervezet kampányfőnöke pedig azt nyilatkozta, hogy “Londonból már most több, világszinten az élvonalban szereplő üzleti központ érhető el, mint bármely már európai versenytárs repülőtérről.”

A Davis Bizottság, amelynek elnöke Sir Howard Davies, tavaly óta ülésezik, hogy megvizsgálja az Egyesült Királyság rövid, közép, és hosszú távú repülőtér-kapacitás igényeit és ajánlást készítsen a kormányzat számára. Bár a vizsgálati eredményekre, illeőleg az elkészült ajánlásokra már ez év végén számítanak a szereplők, mint kiderült a végső beszámoló várhatóan csak a 2015-ös választások után kerül a kormányzat asztalára.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!