Rafal Milczarski szerint lesznek légitársaságok, amelyek nem tudják kifizetni a késések utáni kompenzációt, és csődbe mennek, ha nem változtatják meg az európai légiforgalmi irányítás rendszerét.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) berlini konferenciájának kapacitáshiányról szóló panelbeszélgetésén Eamonn Brennan, az Eurocontrol vezérigazgatója ismertette, hogy 2017-hez képest még mindig 84 százalékkal több késés van, és egyelőre nincs hosszútávú megoldás, mert az országok elutasítják az Egységes Európai Égbolt bevezetését, mivel az a légterük szuverenitásának feladását jelentené.
Erre reagálva Rafal Milczarski azt mondta, azért jutott ide az iparág, mert „európai módon” viselkedtek, mást tettek, mint amit mondtak. Hozzátette: megérti, hogy minden ország meg akarja tartani a saját légtere feletti irányítási jogot, de végül is csupán repülőgépek navigálásáról van szó, ebben semmi politika nincs.
A késések miatt az utasoknak járó kompenzációt a légitársaságok fizetik, akkor is, ha nem ők okozták a késést, hanem a légiforgalmi irányítás.
Megjegyezte ugyanakkor, hogy ezekbe a költségekbe a légitársaságok belerokkannak, a légiforgalmi irányító szolgálatokra nézve viszont semmilyen következménye nincs annak, ha késést okoznak.
Ezért Milczarski szerint be lehetne perelni utóbbiakat, de ehhez „sok sikert” kívánt a légitársaságoknak, megjegyezve, hogy nem ajánlatos ez ügyben a szolgáltatókkal harcolni.
Szerinte a légiforgalmi irányításban nem következett be az a hatékonyságnövekedés, amely a légitársaságoknál az új gépek és technológiák beszerzésével végbement.
Álláspontja az, hogy az Eurocontrolnak kellene a kezébe vennie a humánerőforrás kezelését, és oda vezényelni az embereket, ahol valami miatt fennakadások vannak.
Ha nem oldják meg a légiforgalmi irányítás kapacitáshiányát, akkor sok légitársaság emiatt csődbe fog menni Milczarski szerint.
A LOT vezérigazgatója ennek érdekében kezdeményezte, hogy egységesítsék a képzést, csak az angol nyelvet írják elő kötelező nyelvként, és felső korlátot vezessenek be az átrepülési díjakban. Utóbbit azzal magyarázta, hogy a légitársaság sokszor azért repül némileg hosszabb útvonalon és okoz kapacitáshiányt, mert az adott országnak alacsonyabb átrepülési díjai vannak, mint a legrövidebb útvonalat érintő államban.
Eamonn Brennan erre azt válaszolta, el kell fogadni, hogy senki nem fogja feladni az országa légterének szuverenitását, viszont
megvan a technológia arra, hogy az irányítóhiány miatt szűkös kapacitással rendelkező légtereket olyan országból irányítsanak, ahol van erre szabad ember.
Ez az elképzelés ugyanakkor politikai okokból egyelőre megvalósíthatatlan – mondta később az AIRportal.hu kérdésére válaszolva.