A spanyol nemzeti flottába is megérkezett az első sharkletes Airbus. Az Iberia október 29-én az európai repülőgépgyár hamburgi üzemétől vette át a vadonatúj, EC-MDK lajstromot viselő repülőgépét, amelyen már rajta az új szárnyvégi elem.

Az Airbus lassan már két éve, 2012 decembere óta kínálja ügyfeleinek az új építésű A320-as típusaihoz a legújabb szárnyvég technológiáját, a sharkletet. Európában az első légitársaság, amely ilyen, elsődlegesen az üzemanyag fogyasztás csökkentésében szerepet játszó kiegészítővel állított A320-ast üzembe tavaly márciusban a német Lufthansa volt.

Azóta persze már több más európai üzemeltetőnél is megjelent a sharklet, így például az Air France, vagy a Finnair flottájában is, és most a spanyol légitársaság is már ezzel a 2,4 méter magasra felnyúló szárnyvégi elemmel rendelte legújabb A320-as gépét.

Az észak-spanyolországi Picos de Europa Nemzeti Park nevére keresztelt Airbus az Iberia tizenharmadik A320-asa, és ezen a sharklet előnyeiből fakadóan a légitársaság akár 4%-os üzemanyag megtakarítást is elérhet egy-egy járaton. A fogyasztás kedvezmény pedig 100 tengeri mérfölddel hosszabb útvonalakra, vagy csaknem fél tonnával (450 kg) nagyobb hasznos teherrel való repülési teljesítményben is kamatoztatható.

Videó bemutató az Iberia első Sharkletes Airbusáról


Forrás: Iberia YouTube csatorna

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Iberia külön kiemeli azt az előnyt is, amely a sharkletek révén a környezet védelméhez segíti hozzá a légitársaságot: évente ugyanis mintegy 900 tonna szén-dioxid kibocsátásától tudják megóvni a Földet, ezzel az egyetlen géppel, amelyen már rajta a sharklet.

Annak érdekében, hogy ez a szám növekedhessen az Iberia madridi műszaki-karbantartó bázisa megszerezte a jogosítást, hogy utólagos sharkletesítést is végezzen, vagyis a flotta azon gépeinek szárnyvégét is elláthatják majd az Airbus-féle “cápauszonnyal”, amelyeken még a korábbi, kevésbé hatékony wingtipek vannak. Ennek kivitelezéséhez egyébként a bázisnak nemcsak önmagában a szárnyvégeket kell felhelyeznie, hanem a repülőgép fedélzeti számítógépeivel is “tudatni kell” a módosítást egy új szoftver telepítésével, valamint a gép műszaki dokumentációjába is be kell vezetni a változtatást.

A sharkletek egyelőre opcionálisan rendelhető kiegészítői az A320-as gépcsaládnak, de a várhatóan jövő ősszel forgalomba álló új hajtómű opciós A320neo típusokhoz az Airbus már az alapfelszereltség részeként adja ezt a szárnyvéget.

Az első sharkletes Airbus az Iberia hangárjában

Forrás: Iberia | © AIRportal.hu

Forrás: Iberia

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!