Péntekre összehívták ugyan a Malév közgyűlését, de az csak formai lesz, mert az érdemi döntések a január 27-ei rendkívüli kögyűlésen születnek meg. A légitársaságnak mielőbbi anyagi segítségre van szüksége, hiszen veszteségei és néhány tárgyi eszközének eladása vagyonvesztést okozott – írja a keddi Magyar Hírlap.

A Malévnak talán még sosem mentek ennyire rosszul a dolgai. Legalábbis a 2007-es 17,4 milliárd forint negatív üzemi eredmény erre utal. A tavalyi év általános recessziót hozott a világ légitársaságainak, ami előre vetíti, hogy a Malév 2008-as eredményei is a vártnál rosszabbak lehetnek.

A légitársaságot nemcsak a válság sújtja: korábban hat turbólégcsavaros Bombardier Q–400 Dash 8-as repülőgépet vett, melyek közül egy decemberben megérkezett, használni azonban alig tudták, mert szétfagyott a víztartálya.

A Magyar Hírlap úgy tudja, hogy a második gépet is már meg kellett volna kapnia, de hiába vár rá. A földön vesztegel a két CRJ is (amelyből egyet már megvásárolt egy holland cég) és egy Fokker–70-es. A Malév személyzetéből származó információk szerint ezek a gépek azért nem repülnek, mert nincs pénz a szükséges alkatrészekre.

Németh Krisztina, a Malév szóvivője határozottan cáfolta a fenti állításokat. Azt mondta, nincsenek alkatrész-problémáik, a gépeket folyamatosan javítják, és felkészítésük után forgalomba állnak. Az egyik, már eladott CRJ-nek épp tegnap volt a hibamentes próbarepülése. A másik pedig nincs menetrendbe állítva, mert árulják. A Fokker–70-es nagykarbantartásra vár, aminek elvégzését azért nem sürgetik, mert a Malév télen kisebb járatszámmal üzemel, mint más évszakokban, s ezt a gépet nem tervezték be a jelenlegi menetrendbe. A Bombardier Q–400-asnak ugyan valóban szétfagyott a víztartálya, ám megjavították, s épp ma áll forgalomba – közölte a szóvivő.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Malévnál a héten közgyűlést tartanak, miután a december 19-i rendkívüli közgyűlést felfüggesztették. A törvény szerint legkésőbb harminc nap múlva újra össze kell hívni, és most péntekre tűzték ki.

A Magyar Hírlap információink szerint ez a közgyűlés rövid lesz, érdemi döntések nem születnek, mivel várhatóan csak a jövő héten ül össze a magyar–orosz kormányközi bizottság, amelyen tárgyalnak a Malévról.

Az ottani döntésektől is függ, hogy a január 27-i közgyűlésen milyen témák kerülnek napirendre. S mivel a légi cég saját tőkéje negatívba fordult, a veszteségek és a tárgyi eszközök értékesítése miatt pedig vagyonvesztés következett be, várhatóan ötmillió forintra szállítják le a Malév jelenleg 3,6 milliárd forintos jegyzett tőkéjét, majd alaptőkét emelnek.

Értesülések szerint a Malévot birtokló AirBridge elnöki posztját betöltő Borisz Abramovics részvényeire aspirál az Aeroflot. Ara is van esély, hogy a két magyar magánszemély is kiszálljon a cégből. Helyükre azonban kizárólag magyarok kerülhetnének, mert különben a Malév elveszti az előjogokat biztosító nemzeti légitársasági státust.

Németh Krisztina leszögezte: nem kívánnak foglalkozni a tulajdonosi struktúra esetleges változását érintő találgatásokkal, a közgyűlés döntése után adnak majd teljes körű tájékoztatást.

Eközben újabb fideszes országgyűlési képviselő adott be írásos kérdést a pénzügyminiszterhez. Márton Attila arra kért választ, kíván-e a kormány valamit tenni azért, hogy a Malév ne csak márkanévként, hanem működő légitársaságként is létezzen az elkövetkezendő években.

A képviselő a Magyar Hírlapnak elmondta: Veres János december 31-én keltezett válaszlevele számára elfogadhatatlan, mert semmitmondó, sablonos és nélkülözi az érdemi válaszokat. Csupán annyit mond, hogy a „vagyonkezelő folyamatosan figyelemmel kíséri a privatizációs szerződés teljesülését”. Márton Attila ezért újabb levelet ír Veres Jánosnak, és tárgyszerű, érdemi választ vár rá.

Forrás: Magyar Hírlap, EchoTV

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!