Teljesen felújítja a ferihegyi repülőtér mindkét futópályájának fénytechnikai rendszerét a Budapest Airport. A beruházás révén a BA a jelenlegi legkorszerűbb rendszert építi ki Ferihegyen, ami által a budapesti repülőtér még biztonságosabb lesz. Az új berendezések ráadásul energiatakarékosak, így mintegy harmadával csökken a futópályák energia igénye.
A felújítási munkálatokat szigorú nemzetközi repülésbiztonsági előírások indokolják, s egyben részét képezik a repülőtér fejlesztését és modernizálását szolgáló 65 milliárd forint összértékű BUD Future programnak.
A karbantartás többek között magában foglalja a mintegy 400 ezer négyzetméter alapterületű pályák küszöb és szárnykereszt-fénysorainak újratelepítését, a földetérési-zóna és középvonal fényeinek cseréjét, valamint a fénytechnikai aknák javítását és a bevezető fénysorok oszlopainak festését.
A BA a pályák felújítása során 900 új lámpát és fénytechnikai eszközt helyez el repülőtéren. Az égőket és lámpatesteket speciálisan repülőterekre tervezték. A több prizmával ellátott világítótestek fényereje akkora, hogy akár 20 km-ről is tisztán látszanak. A lámpatestek rendkívüli körülmények között is stabilan működnek. Kibírják a repülőgépek le-, és felszállásakor keletkező akár 80 tonnás terhelést, nem árt nekik a síkosság mentesítő folyadék és a hótakarító nehéz gépjárművek 8 méter széles kotrólapátjai sem tudnak kárt tenni bennük.
Egy lámpatest ára meghaladja a 250 ezer forintot.
A BA a létező legmodernebb fénytechnikai berendezés telepítésével egyúttal komoly lépést tesz a környezettudatos üzemeltetés felé is, hiszen az új berendezés egy harmaddal kevesebb energiát fogyaszt, óránként 45 kW villamos áramot tud megspórolni a BA, így jelentősen csökken a széndioxid kibocsátás a repülőtéren.
A munkálatokon egyszerre kb. 40 szakember dolgozik és a BA közel száz tonna anyagot mozgat meg. A telepítendő csúcstechnika miatt a rekonstrukciós program összértéke meghaladja a 1 milliárd forintot.
A karbantartás miatt március 9-től egészen április 29-ig, mintegy 42 napig a BA teljesen lezárja az 1-es pályát. Ebben az időszakban a repülőtérrel szomszédos Rákoshegyen átmenetileg fokozott zajterhelésre lehet számítani mivel az érvényben lévő szigorú korlátozásokat most átmeneti időre felfüggeszti a BA – olyan lesz, mintha semmilyen korlátozás nem vonatkozna a rákoshegyi pályavégre.
A lakosság védelme érdekében jogszabály írja elő, hogy a 2-es pálya rákoshegyi végén negyedéves szinten a teljes érkező forgalom mindössze 5 százaléka megengedett. Az üzemeltető ezt az előírást betartja, sőt általában jelentősen ez alatt, átlagosan 1-2 százalék körüli szinten tartja a XVII. kerületet érintő leszálló forgalmat. 2008-ban a forgalom 2,7%-a, mindösszesen 1567 gépmozgás volt Rákoshegy felett.
A munkálatok alatt a BA ezt a gyakorlatot kénytelen felfüggeszteni.
Forrás: BA