Búcsút int a Boeing 747-es családnak az All Nippon Airways (ANA). Japán második legjelentősebb légitársaságának flottájában már csak két Jumbo üzemel, az utolsó járatteljesítésre március 31-én kerül sor.
Még kevesebb 747-8-ast készít a Boeing
Regionális A350XWB az Airbus kínálatában
A japán légiközlekedési hírekre szakosodott ZipanguFlyer információi szerint az All Nippon Airways meghirdette az utolsó Boeing 747-400D típusaival teljesített járatait. A Tokió-Haneda – Okinawa – Naha útvonalú búcsúrepülés előtt az utazóközönség március 30-án még Tokió-Haneda és Fukuoka, valamint Sapporo között közlekedő járatokon repülhet a belföldi Jumbóval.
Az utolsó járatokat a flotta JA8961 lajstromú Boeing 747-481D gépe fogja teljesíteni. A másik még meglévő gép, JA8960 ugyanis már március közepe folyamán kivonásra kerül.
A Boeing 747-400D, vagyis Domestic változatát kimondottan a japán igényeknek megfelelően fejlesztette az amerikai repülőgépgyár. Csökkentett hatótáv teljesítménye, ugyanakkor nagy férőhely kapacitása révén ideális választás volt a nagy forgalmú, regionális jellegű járatok teljesítésére. Az ANA konfigurációjában ez a típus két osztályon összesen 565 utas szállítására alkalmasan üzemel.
Az első Domestic Jumbo átadásra a Boeing gyár adatbázisa szerint 1991 októberében került sor, üzemeltetője a Japan Airlines (JAL) volt, az utolsó legyártott példányt pedig 1995 decemberében az All Nipppon Airways vette át. Nem sokat, összesen 19 darabot bocsátott ki a Boeing.
A távol-keleti szigetország egykori legelső 747-es üzemeltetője a Japan Airlines volt, 1970-ben vették át a 100-as szériás ős Jumbójukat. A zászlóvivő légitársaság 2011 márciusában intett végleg búcsút a típusnak, amikor utolsó 747-400-asaitól is megvált, azok Honoluluból és Okinawáról vissza, Tokióba teljesítették szélső járataikat.
Most pedig az ANA gépein a sor. A megmaradtak mind 1993 májusában érkeztek a flottába, idén lennének 21 évesek, de addigra már nem repülnek a társaság színeiben. Az ANA legelső 747-ese egyébként egy 747SR-100 változat volt 1979-ben. Megfordult még a gépparkban a 747-200B is, amely 1986-ban debütált, vele indult az első interkontinentális hosszú táv is, Los Angeles városába, majd 1990-ben az első 747-400-as is a flotta része lett.
A Boeing 747-esek helyét a nemzetközi trendnek megfelelően a gazdaságosabban üzemeltethető két-hajtóműves típusok, a Boeing 777-es és a 787-es Dreamliner veszik át. A Jumbo család új generációs utasszállítója, a 747-8 Intercontinental iránt egyik japán légitársaság sem mutatott komoly érdeklődést, nem adtak le rendelést rá.