Pontos részletek még nem láttak napvilágot az új generációs Boeing 777-esről, de máris piacot hódít az egyébként is igen népszerű kéthajtóműves szélestörzsű típus modernizált változata. Az Etihad Airways a hét elején mondott vissza Airbus A350-esekre szóló megrendeléséből és egyúttal bejelentette, hogy komolyan érdeklődik a „triplahetes” legújabb generációja iránt.
Az Etihad Airways eredetileg 25 darab Airbus A350-1000 eXtra-Wide-Body típusú kompozit utasszállító repülőgépet rendelt az európai repülőgépgyártól. Megrendelését azonban egyszer már 6 és most a hét elején további 7 géppel csökkentette.
Az Airbus A350-1000 a szélestörzsű A350 típuscsalád leghosszabb törzsű változata, amely a maga 73.88 méteres hosszával 13.34 méterrel hosszabb, mint a típuscsalád alapváltozata, az A350-800-as, amely ha sikerül tartani a programtervet 2013-ban teljesítheti szűzrepülését. A kompozit anyagokból készülő legnagyobb A350-es egyosztályos elrendezésben akár 550 főt is a fedélzetére vehet, de háromosztályos elrendezésben is 350 fő foglalhat helyet a kéthajtóműves repülőgép fedélzetén.
A típusváltozattal kapcsolatban 2011 nyarán jelentett be az Airbus módosítási szándékot, hogy a felmerült igényeknek eleget téve legfőbb paramétereit tekintve az amerikai konkurens Boeing 777-300ER típusú repülőgépével szállhasson piaci versenybe. Ennek érdekében elsősorban a hajtóművekre, a szárny-, és a súly paraméterekre kellett összpontosítania a gyárnak, hogy a típus ugyanannyi utast ugyanolyan messzire szállíthasson, mint a „triplahetes” leghosszabb törzsű, megnövelt hatótávú változata.
James Hogan, az Etihad Airways vezérigazgatója kedden jelentette be: amellett, hogy 2017-től változatlanul szándékukban áll forgalomba állítani az A350-1000-es típust egyúttal komoly érdeklődést mutatnak a Boeing 777-es típuscsalád új generációja iránt. Hogan megerősítette, hogy ez ügyben konkrét tárgyalásokat is folytatnak az amerikai repülőgépgyárral, de további részleteket egyelőre nem kívánt közölni.
Az Egyesült Arab Emírségek nemzeti légitársasága – bár a vezérigazgató szerint jó kapcsolatokat ápol az Airbus-szal – leginkább mégis a Boeing típusai mellett tette le voksát. Ezt támasztják alá a tavalyi rendelési adatok is, hiszen 2011-ben az Etihad három Boeing 777-esre, további 10 hosszított törzsű 787-es Dreamlinerre és két teherszállító 777-esre jelentette be igényét.
Az A350-es program késése és az 1000-es változattal kapcsolatban felmerült megrendelői kételyek egyre komolyabb nehézségekbe szorítják az Airbus tervezőit és értékesítőit. Az egyik első légitársasági vezető a Qatar Airways vezérigazgatója, Akbar Al Baker volt, aki már a tavalyi év folyamán bejelentette, hogy nagy érdeklődéssel várják a Boeing 777-es új generációs változatait. A világ ötcsillagos légitársaságaként ismert Qatar lenne az első üzembeállítója mindhárom, így az – 1000-es típusváltozatú Airbus A350-esnek is.
Az ugyancsak komoly megrendelői potenciállal rendelkező Emirates vezetője, Tim Clark is szúros kritikával illette az A350-1000-est és elsőként jelentette be, hogy légitársasági partnerként vesznek részt a 777X program előkészítésében. Az Emirates a világ legnagyobb Boeing 777-es üzemeltetője, flottájában a típuscsalád minden változata szolgálatot teljesít és a légitársaság igencsak elégedett a típus teljesítményével.
Azt szintén tudni lehet, hogy a oneworld légiszövetségi alapító tag British Airways is részt vesz az új 777-es tervezésében.
Az Airbusnak azóta sem sikerült újabb megrendelést szereznie az A350-es leghosszabb törzsű változatára, hogy igyekeztek a műszaki paraméterek feljavításának eleget tenni és növelték a típus teljesítményét. Tim Clark, Emirates vezér épp azt kritizálta, hogy a gyártó nem megfelelő konzultációt folytatott a típus módosításával kapcsolatban. A teljes A350-es típuscsaládra szóló megrendelési állomány 548 gépen áll, 574-ről csökkent erre a szintre.
A Boeing legutóbb a 1000. Boeing 777-es átadása kapcsán, március elején tett nyilatkozatot az új generációs „triplahetessel” kapcsolatban. A jeles eseményen Jim Albaugh, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója úgy nyilatkozott, terveik szerint még az év végén bemutatják az új generációs 777-es körvonalait. A jelenleg 777X programnéven futó fejlesztéssel kapcsolatban Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, az Emirates Group elnöke már akkor megerősítette, hogy egyeztetések folynak az új típusról.
Jim Albaugh nem kívánt tájékoztatást adni az új változat paramétereiről, de annyit elárult, hogy „igen jelentős előrelépes” várható a hatékonyság terén és úgy gondolja, hogy ügyfeleik érdeklődését is igencsak fel fogja kelteni az új típus.
A 777X tanulmányon dolgozó Boeing munkatársaktól kiszivárgott információk szerint jelenleg három, 787-es stílusú kompozit szárnyú modell van tervben: egy 353 és egy 407 üléses, 14800km hatótávú 777-8X, illetőleg 777-9X. A harmadik esetleges változat egy a 777-8X alapjaira épülő ultra nagy hatótávú típus lenne.
A Boeing 2011 őszén jelentette be, hogy a 777-es típuscsalád új generációján dolgozik. A programban igen hangsúlyos szerepet kap az új változatok szárnykialakítása, ugyanis a Boeing kompozit anyagokból tervezi készíteni azokat. A legfőbb koncepció szerint a 787-esekhez hasonló és az új 747-8-as változatokon is megvalósult hajlított szárny-technológiát alkalmaznának. Ez a kivitel azonban mintegy 10%-kal növelné a szárnyfelületet, amelynek nagy előnye lenne a halkabb üzemelés. Ugyanakkor ezzel a technológiával több, mint 71 méteresre nőne a típus szárnyfesztávja, amely új ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) kategória-besorolásba helyezné a típust: a 777-esekre jelenleg érvényes „E” repülőtéri besorolás ezzel a jelenleg az Airbus A380-as és Boeing 747-8-asokra jellemző „F”-kategóriát érné el, amely egészen új megvilágításba helyezi az új változatok üzemeltetési paramétereit.
A Boeing jelenleg azon dolgozik, hogy miként tudnák megtartani a legújabb generációs kompozit szárnytechnológia kivitelezést úgy, hogy közben az „E” ICAO-besorlás se vesszen el. A legfrissebb koncepció szerint a 71.1 méteres szárnyfesztávolságú kompozit szárny 3.4 méteres felhajló részét behajthatóvá tennék, hogy a repülőtereken való gurulás, valamint parkolás során megtarthassák a 777-esekre jelenleg érvényben lévő „E” kategória besorolást és csak a futópályára kiérve kelljen a nagyobb „F” kategóriát érvényesíteni.
Van még tehát mit fejleszteni az új 777-esen, de a Boeing innovációs készségeit ismerve bizonyára megtalálják a megfelelő megoldást, hiszen nem is olyan rég még a keskenytörzsű 737 MAX típuscsalád új szárnyvég megoldásával tartották lázban az érdeklődőket.