Pontos részletek még nem láttak napvilágot az új generációs Boeing 777-esről, de máris piacot hódít az egyébként is igen népszerű kéthajtóműves szélestörzsű típus modernizált változata. Az Etihad Airways a hét elején mondott vissza Airbus A350-esekre szóló megrendeléséből és egyúttal bejelentette, hogy komolyan érdeklődik a „triplahetes” legújabb generációja iránt.

Az Etihad Airways eredetileg 25 darab Airbus A350-1000 eXtra-Wide-Body típusú kompozit utasszállító repülőgépet rendelt az európai repülőgépgyártól. Megrendelését azonban egyszer már 6 és most a hét elején további 7 géppel csökkentette.

Az Airbus A350-1000 a szélestörzsű A350 típuscsalád leghosszabb törzsű változata, amely a maga 73.88 méteres hosszával 13.34 méterrel hosszabb, mint a típuscsalád alapváltozata, az A350-800-as, amely ha sikerül tartani a programtervet 2013-ban teljesítheti szűzrepülését. A kompozit anyagokból készülő legnagyobb A350-es egyosztályos elrendezésben akár 550 főt is a fedélzetére vehet, de háromosztályos elrendezésben is 350 fő foglalhat helyet a kéthajtóműves repülőgép fedélzetén.

A típusváltozattal kapcsolatban 2011 nyarán jelentett be az Airbus módosítási szándékot, hogy a felmerült igényeknek eleget téve legfőbb paramétereit tekintve az amerikai konkurens Boeing 777-300ER típusú repülőgépével szállhasson piaci versenybe. Ennek érdekében elsősorban a hajtóművekre, a szárny-, és a súly paraméterekre kellett összpontosítania a gyárnak, hogy a típus ugyanannyi utast ugyanolyan messzire szállíthasson, mint a „triplahetes” leghosszabb törzsű, megnövelt hatótávú változata.


Etihad Airways A350-1000XWB az Airbus számítógépes grafikáján

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

James Hogan, az Etihad Airways vezérigazgatója kedden jelentette be: amellett, hogy 2017-től változatlanul szándékukban áll forgalomba állítani az A350-1000-es típust egyúttal komoly érdeklődést mutatnak a Boeing 777-es típuscsalád új generációja iránt. Hogan megerősítette, hogy ez ügyben konkrét tárgyalásokat is folytatnak az amerikai repülőgépgyárral, de további részleteket egyelőre nem kívánt közölni.

Az Egyesült Arab Emírségek nemzeti légitársasága – bár a vezérigazgató szerint jó kapcsolatokat ápol az Airbus-szal – leginkább mégis a Boeing típusai mellett tette le voksát. Ezt támasztják alá a tavalyi rendelési adatok is, hiszen 2011-ben az Etihad három Boeing 777-esre, további 10 hosszított törzsű 787-es Dreamlinerre és két teherszállító 777-esre jelentette be igényét.

Az A350-es program késése és az 1000-es változattal kapcsolatban felmerült megrendelői kételyek egyre komolyabb nehézségekbe szorítják az Airbus tervezőit és értékesítőit. Az egyik első légitársasági vezető a Qatar Airways vezérigazgatója, Akbar Al Baker volt, aki már a tavalyi év folyamán bejelentette, hogy nagy érdeklődéssel várják a Boeing 777-es új generációs változatait. A világ ötcsillagos légitársaságaként ismert Qatar lenne az első üzembeállítója mindhárom, így az – 1000-es típusváltozatú Airbus A350-esnek is.

Az ugyancsak komoly megrendelői potenciállal rendelkező Emirates vezetője, Tim Clark is szúros kritikával illette az A350-1000-est és elsőként jelentette be, hogy légitársasági partnerként vesznek részt a 777X program előkészítésében. Az Emirates a világ legnagyobb Boeing 777-es üzemeltetője, flottájában a típuscsalád minden változata szolgálatot teljesít és a légitársaság igencsak elégedett a típus teljesítményével.
Azt szintén tudni lehet, hogy a oneworld légiszövetségi alapító tag British Airways is részt vesz az új 777-es tervezésében.

Az Airbusnak azóta sem sikerült újabb megrendelést szereznie az A350-es leghosszabb törzsű változatára, hogy igyekeztek a műszaki paraméterek feljavításának eleget tenni és növelték a típus teljesítményét. Tim Clark, Emirates vezér épp azt kritizálta, hogy a gyártó nem megfelelő konzultációt folytatott a típus módosításával kapcsolatban. A teljes A350-es típuscsaládra szóló megrendelési állomány 548 gépen áll, 574-ről csökkent erre a szintre.

A Boeing legutóbb a 1000. Boeing 777-es átadása kapcsán, március elején tett nyilatkozatot az új generációs „triplahetessel” kapcsolatban. A jeles eseményen Jim Albaugh, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója úgy nyilatkozott, terveik szerint még az év végén bemutatják az új generációs 777-es körvonalait. A jelenleg 777X programnéven futó fejlesztéssel kapcsolatban Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, az Emirates Group elnöke már akkor megerősítette, hogy egyeztetések folynak az új típusról.

Az ezredik „triplahetes”, egy 777-300ER az Emirates színeiben állt szolgálatba (Fotó: Boeing)

Jim Albaugh nem kívánt tájékoztatást adni az új változat paramétereiről, de annyit elárult, hogy „igen jelentős előrelépes” várható a hatékonyság terén és úgy gondolja, hogy ügyfeleik érdeklődését is igencsak fel fogja kelteni az új típus.

A 777X tanulmányon dolgozó Boeing munkatársaktól kiszivárgott információk szerint jelenleg három, 787-es stílusú kompozit szárnyú modell van tervben: egy 353 és egy 407 üléses, 14800km hatótávú 777-8X, illetőleg 777-9X. A harmadik esetleges változat egy a 777-8X alapjaira épülő ultra nagy hatótávú típus lenne.


Raydon Designs – Cardatabase.net

A Boeing 2011 őszén jelentette be, hogy a 777-es típuscsalád új generációján dolgozik. A programban igen hangsúlyos szerepet kap az új változatok szárnykialakítása, ugyanis a Boeing kompozit anyagokból tervezi készíteni azokat. A legfőbb koncepció szerint a 787-esekhez hasonló és az új 747-8-as változatokon is megvalósult hajlított szárny-technológiát alkalmaznának. Ez a kivitel azonban mintegy 10%-kal növelné a szárnyfelületet, amelynek nagy előnye lenne a halkabb üzemelés. Ugyanakkor ezzel a technológiával több, mint 71 méteresre nőne a típus szárnyfesztávja, amely új ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) kategória-besorolásba helyezné a típust: a 777-esekre jelenleg érvényes „E” repülőtéri besorolás ezzel a jelenleg az Airbus A380-as és Boeing 747-8-asokra jellemző „F”-kategóriát érné el, amely egészen új megvilágításba helyezi az új változatok üzemeltetési paramétereit.

A Boeing jelenleg azon dolgozik, hogy miként tudnák megtartani a legújabb generációs kompozit szárnytechnológia kivitelezést úgy, hogy közben az „E” ICAO-besorlás se vesszen el. A legfrissebb koncepció szerint a 71.1 méteres szárnyfesztávolságú kompozit szárny 3.4 méteres felhajló részét behajthatóvá tennék, hogy a repülőtereken való gurulás, valamint parkolás során megtarthassák a 777-esekre jelenleg érvényben lévő „E” kategória besorolást és csak a futópályára kiérve kelljen a nagyobb „F” kategóriát érvényesíteni.

Van még tehát mit fejleszteni az új 777-esen, de a Boeing innovációs készségeit ismerve bizonyára megtalálják a megfelelő megoldást, hiszen nem is olyan rég még a keskenytörzsű 737 MAX típuscsalád új szárnyvég megoldásával tartották lázban az érdeklődőket.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!