Piaci elemzők szerint masszív csődhullám söpörhet végig a légiközlekedési iparágon fél éven belül, ha a koronavírus-járvány elhúzódik, a Korean Air maga jelezte, hogy veszélybe kerülhet.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség még múlt héten arra figyelmeztetett, hogy jobb esetben 60, rosszabb esetben 113 milliárd USA-dollár bevételkiesés érheti a légiközlekedési szektort a koronavírus hatásai miatt, és a szakértők is borúlátók.

A BBC-nek nyilatkozó, a szektorral foglalkozó elemzők és tanácsadók konkrétan csődhullámra figyelmeztetnek.

Fotó: AIRportal.hu

James Goodall, a Redburn közlekedési elemzője azt mondta, a Flybe volt az első a sorban és sokan mások követni fogják. Arra számít, hogy a kereslethiány fel fogja gyorsítani a folyamatokat, és pár hónapon belül újabb cégek húzzák le a rolót.

Michael Duff, a The Airline Analyst vezetője ezt annyival toldotta meg, hogy kínai, hongkongi, thaiföldi, dél-koreai, norvég és mexikói légitársaságok is nagyon gyenge pénzügyi helyzetben vannak, utalva ezzel arra, hogy ezek is becsődölhetnek, ha nincs elég készpénzállományuk átvészelni ezt az időszakot.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Bár a szakértő nem nevesített légitársaságokat, többük kikövetkeztethető, van viszont olyan, amely maga közölte, hogy nagy a baj.

A közelmúltban tulajdonosváltáson átesett Korean Air a Reutersnek jelezte, hogy ha elhúzódik a válság, akkor csődbe fog menni.

Vu Ki-hong, a cég elnöke azt mondta: nemzetközi kapacitásaik 80 százalékát kivonták a piacról, 145-ből 100 gép nem közlekedik, és senki nem tudja, meddig fog még tartani ez a válság.

Forrás: Boeing

A hongkongiak közül a Cathay Pacific lehet veszélyben, a társaság csak nemrég stabilizálta anyagi helyzetét, most viszont a South China Morning Post szerint 152 gépéből 120-at már kényszerpihenőre kellett küldenie, dolgozói kétharmada, több mint 20 ezer ember fizetés nélküli szabadságon van.

Közben az Emirates is csatlakozott azokhoz a légicégekhez, akik ingyenes átfoglalást vagy teljes visszatérítést biztosítanak az utasoknak, a Virgin Atlantic pedig a csökkenő kereslet miatt korábbra hozta három utolsó Airbus A340-600-asának kivonását.

A járatok törlése a repülőterekre és földi kiszolgálókra is hatalmas anyagi terhet ró, mivel az elmaradó járatok miatt a légikikötők is tetemes bevételektől esnek el. Szerkesztőségünk ez ügyben kereste a Repülőterek Nemzetközi Tanácsát (ACI), a szervezet jelezte, hogy a héten állásfoglalást tesznek közzé ez ügyben.