Csütörtökre virradó éjjel leállt a Flybe brit regionális légitársaság, a cég honlapja nem sokkal éjfél után elérhetetlenné vált, majd hajnalban a csődről szóló közlemény jelent meg az oldalon. A helyzetet főként a kormányzati hitelmegállapodás elmulasztása, illetve a koronavírus okozta igénycsökkenés váltotta ki.

A légitársaság utolsó járata helyi idő szerint szerda éjjel 11 órakor szállt fel Manchesterből, és éjfél előtt pár perccel landolt Aberdeenben. A járatot a G-ECOD lajstromú Bombardier Q400-as teljesítette. A légicég hivatalosan csütörtök hajnalban közölte, hogy beszüntette az üzemelést.

A Flybe honlapján hajnalban kiadott rövid közlemény szerint a légitársaság március 5-én befejezte az üzemelést, járatai nem szállnak fel, és a cég élére csődbiztosokat neveztek ki.

A repülőjeggyel rendelkező utasok figyelmét a közlemény arra hívta fel, hogy ne menjenek ki a repülőtérre, és hogy maguknak kell gondoskodniuk az alternatív foglalásokról, abban a Flybe nem tud segíteni.

A BBC tudósítása szerint az ügy közvetlen előzménye, hogy a légitársaság nem tudott megállapodni a kormánnyal a korábban beígért 100 millió font összegű állami hitel részleteiről. Ennek hírére csütörtökön a glasgow-i repülőtéren a Flybe több repülőgépét is zár alá vették, és csak a tartozások kifizetése fejében adták volna vissza a légitársaságnak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A tulajdonos a BBC-nek azt mondta, a koronavírus-járvány miatt az előzetes foglalási adatok 40 százalékkal rosszabbak, mint egy évvel ezelőtt.

Fotó: AIRportal.hu

A Flybe-nek az online adatbázisok szerint 65 repülőgépe volt leállás idején, többségében Bombrdier Dash 8 Q400-asok. Ezek mellett még néhány Embraer E170-es és E190-es regionális sugárhajtású repülőgéppel is rendelkezett a társaság, kivonásukról a közelmúltban döntöttek. A légitársaság az Embraerekkel teljesítette a rövid életű budapesti járatát is. A gépeiket többnyire lízingelték, legnagyobb partnerük a Nordic Aviation Capital volt.

A Flybe január elején került rendkívül közel a csődhöz, de a kormányzati hitellehetőség hírével akkor még megmenekültek. A kabinet ugyanis megállapodott a légitársaság tulajdonosaival, a Virgin Atlantic-kel, a Stobart Grouppal és egy amerikai kockázati tőkealap-kezelővel a százmillió fontos hitel és adókedvezmény mértékéről, cserébe a tulajdonosoknak több tízmillió font friss tőkét kellett a cégbe pumpálni. A lépést egyébként sem az IAG, sem a Ryanair nem nézte jó szemmel.

Az 1979-ben Jersey European Airwaysként megalakult légitársaság (innen ered a hívójele) közel 200 belföldi és regionális járatot teljesített. Londonon kívül Anglia, Wales és Skócia több nagy városában is rendelkezik központtal. A cég ugyan a nagy fapadosokhoz képest elenyésző mértékű forgalmat vitt, a gazdasági és földrajzi kapcsolatok miatt fontos szereplő volt a brit piacon.

A csőd hírére reagálva a brit kormány azt közölte, hogy szoros együttműködésben a légiközlekedési iparág többi szereplőjével azon dolgoznak, hogy mielőbb pótolni tudják azokat a belföldi és regionális összeköttetéseket, amelyeken megszűnt a légiközlekedés a Flybe kiesésével. Továbbá a cég mintegy kétezer munkavállalójának segítséget nyújtanak, hogy állást találjanak az iparágon belül.

A Flybe honlapja röviddel a leállás után.