A piaci keresletet figyelembe véve tovább csökkenti legnagyobb típusának gyártási ütemét a Boeing, amely múlt héten pénteken jelentette be, hogy a 747-8-as gyártósorok 2015-ben már csak havi másfél gépet fognak előállítani, de a program leállításáról egyelőre szó sincs, sőt az everettiek az elkövetkező években felfutást is remélnek, igaz elsősorban a cargo-, és nem az utasszállító piacról eredően.
Még takarékosabb lesz a Boeing 747-8-as
A Boeing legutóbb idén áprilisban jelentette be, hogy visszavesz a 747-8-as gyártókapacitásából. Akkor a havi két gépes ütemet csökkentették 1.75 darabra, de a legfrissebb hírek szerint az új generációs Jumbónak olyan kevés a vevője, hogy még ez is sok lesz az elkövetkező időkben, ezért további redukciót eszközölnek és csak 1.5 óriásgépet fognak készíteni egy hónapban.
A legszkeptikusabb elemzők látva a mutatókat a gyártás teljes leállításáról és a 747-8-as program zárásáról is hangot adtak már, de ennyire azért nem vészes a helyzet. A Boeing valaha készített legnagyobb kereskedelmi célú típusa továbbra is a kínálatban marad. Az viszont látható, hogy sokkal inkább lesz sikeres a teherszállító, mintsem az utasforgalomban.
Eric Lindblad, Boeing alelnök és 747 programmenedzser elmondta, hogy bizalmuk továbbra is töretlen a típusban. A gyártási ütem módosítása inkább csak hozzáigazítás a jelenlegi kereslethez, amely a piac helyreállását követően újra felfuthat. Előrejelzéseik szerint ugyanis a cargo piacon 2014-től fellendülés várható, amely az elkövetkező húsz évben körülbelül 760 nagygépre hoz igényt, mintegy 280 milliárd dollár értékben.
A Boeing 747-8-as típuscsaládnak eddig összesen 107 darab megrendelést sikerült szereznie, amelyből már 56 darabot teljesített is a gyártó. Az első, áprilisban módosított teremélési ráta szerint készülő 747-est 2014 elején készül átadni a Boeing.
A 8-as széria a 747-es család 2005-ben bejelentett, továbbfejlesztett változata. A hosszabb törzzsel, újratervezett szárnyprofillal, új generációs General Electric hajtóművekkel és frissített avionikai rendszerekkel kínált típus 2010. február 8-án teljesítette első felszállását. A prototípus egy Freighter változat volt. Az utasszállításra alkalmas Intercontinental csak később, 2011. március 20-án emelkedett először magasba.
Az utasszállító változat jelenleg egyedüli üzemeltetője a Lufthansa. Amíg a cargo változat viszonylag sikeresnek könyvelhető el, addig az Intercontiental a német légitársaságon kívül mindössze két fix megrendelővel büszkélkedhet, a Korean Air és az Air China személyében. Rendelésének véglegesítéshez közeli ügyfél még a Transaero Airlines, amely Oroszországban elsőként készül a típus üzembe állítására.
(Adatok forrása: Boeing Company, Airbus Industrie)
A legtöbb légitársaság költséghatékonysági szempontokat figyelembe véve a két-hajtóműves szélestörzsű típusok felé fordult, köztük kiemelkedően a házon belül kínált 777-eshez, amelynek újabb generációja várhatóan az évtized végén lép színre, és egyre többen választják a kompozit-generációt képviselő 787-es Dreamliner, vagy A350XWB leghosszabb törzsű változatait is.
A konkurens Airbus legnagyobb gépéből, az A380-800-asból eddig összesen 259 darabot értékesített, amelyből 111 darab áll szolgálatban a világ tíz légitársaságánál. Az A380-asnak azonban egyelőre nincs teherszállító változata.