Még nagyobb tolóerejű General Electric GEnx sugárhajtóművek kerülhetnek a Boeing 787-es Dreamlinerekre miután a gyártónak sikerült megszereznie a szükséges hatósági engedélyeket – adta hírül a Flightglobal légiközlekedési hírportál.

A Boeing 787-es megrendelők ezentúl egy még nagyobb, összesen 334kN (75000lb) tólóerejű hajtóművel is választhatják Dreamlinereiket. A megnövelt teljesítményű hajtómű a General Electric GEnx-1B új típusváltozata.

Az eddig elérhető saját gyártású GEnx, valamint a konkurens Rolls-Royce Trent 1000-es hajtóművekhez képest mintegy 7%-os teljesítménytöbbletet tud felmutatni az új GEnx variáns.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) idén márciusban adott típusengedélyt a Boeing 787-es General Electric GEnx hajtóművekkel szerelt változataira. Az első megrendelő, amely GEnx hajtóművel vette át Dreamlinerét a Japan Airlines volt.

Azóta mindössze nyolc darab GEnx-1B típusú hajtómű áll szolgálatban a Japan Airlines négy darab Boeing 787-8-asán, de a GEnx-program vezetője, Chuck Nugent szerint dolgos hónapok várnak a vállalatra mivel sorra jönnek az új üzemeltetők, az Air India, a Qatar Airways, az Ethiopian, az United, a China Southern és Hainan Airlines személyében. Azt azonban egyelőre nem ismertették, hogy melyik légitársaság lesz az első üzemeltetője a jelenlegi legnagyobb tolóerejű GEnx-1B-nek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

GEnx hajtóműveknek eddig kétféle változata volt hatóságilag jóváhagyva, a Block4-es alapváltozat, valamint a nagyobb teljesítményű PIP1-es (Product Improvement Package). Nugent szerint elenyésző a kisebb tolóerejű változat iránti igény, szállításaik túlnyomó része már a PIP1-es variáns. A most bejelentett tolóerő növekményt is ezen a változaton realizálták.

Említést érdemel, hogy a GE Aviation javában dolgozik a PIP2-es változaton is, amely mind a 787-8, mind a 787-9-es változathoz rendelhető lesz, bár a megrendelők vélhetőleg az utóbbi, a hosszabb törzsű Dreamlinerhez fogják igénybe venni a 346kN (78000lb) tolóerejű GEnx-et. A PIP2-es várhatóan 2014-ben kerül forgalomba.

A GEnx hajtóműcsalád programvezetője szerint a 787-es eladások 60%-ában a General Electric gyártmányát választották a vevők, szemben a Rolls-Royce Trent 1000 hajtóművével. A Boeing 747-8-asokon működű GEnx-2B típusváltozattal együtt immáron 44 Boeing repül GEnx hajtóművekkel és mintegy 115 ezer repült órát, valamint 99.9%-os megbízhatósági arányt tudnak felmutatni.

A GE Aviation 140 GEnx hajtóművet tervez gyártani ebben az évben, ez 20 darabbal haladja meg a tavalyi produktumot. A jövő évre már 200-at irányoztak elő és meg sem állnak a célként kitűzött 300db/év gyártási kapacitásig.

2010. június 16-án emelkedett először magasba GEnx hajtóművel szerelt Dreamliner (Fotók: Boeing)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!