Majdnem pontosan 40 évvel azután, hogy a Malév első Tu-154-ese megérkezett Budapestre, megszületett a döntés az utolsó, hosszú ideje Ferihegyen parkoló Malév-nagygép sorsáról.

A HA-LHB lajstromjelű, Boeing 767-200ER repülőgép értékesítésre került, az új tulajdonos a még eladható alkatrészeit hasznosítja, így azokat kiszereltetik a repülőgépből és elszállíttatják Ferihegyről.

LHBéla sárkányszerkezetének hasznosításáról később születik döntés.

A Malév utolsó, Ferihegyen megtalálható Boeing repülőgépe 2008. óta vesztegel az Aeroplex hangárhoz tartozó műszaki előtéren.

A 767-200-as jelenlegi állapotában már nem repülőképes, az újbóli beüzemelése pedig nagyon drága lenne, emiatt repülési célokra rendkívül alacsony áron lehetett volna értékesíteni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Néhány részegység, például a hajtóművek, a segédhajtómű, a hidraulika, a műszerek, a fékszárnyak, a kormányszervek és egyéb alkatrészek viszont még jelentős értéket képviselnek az aviatikai piacon.

A repülőgépről már 2013. szeptember 6-án, pénteken eltávolították azokat a védő burkolatokat és takarófóliákat, amelyek a hajtóműveket, az ablakokat és a műszerek érzékelőit óvták meg a környezeti hatásoktól a hosszú tárolás alatt. Az AIRportal.hu információi szerint vasárnap pedig a segédhajtóművet (APU) is kiszerelték a Boeingből. Várhatóan a héten megkezdődik a General Electric által gyártott két hajtómű leszerelése is, amelyek a legnagyobb értéket képviselik.

„Sajnos a repülőgép a magas üzemanyagárak és a relatíve rövid törzs adta kis ülésszám miatt ma már nem üzemeltethető gazdaságosan, továbbá igen sokat kellene rákölteni ahhoz, hogy újra repülőképes állapotba kerülhessen. LHBéla helyzetét tovább bonyolítja a rendkívül szövevényes jogi háttér is, az állami / offshore tulajdonlás és a gépet terhelő banki jelzálogjogok – így érthető, hogy nem tolongtak érte a vevők” – mondta el Samu Ádám, az AIRportal.hu alapítója.

„A Boeing 767-es alkatrészei azonban még olyan nagy értéket képviselnek, hogy az egyetlen gazdaságilag racionális döntés a tulajdonos részéről – úgy tűnik – a szétbontásra történő értékesítés. A repülőgép múzeumi megőrzése a magyar légiközlekedés értékeinek megmentéséért küzdő Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) többszöri, kitartó tárgyalásai ellenére sem volt kivitelezhető. A leendő tulajdonos számára gazdaságilag értéktelen sárkányszerkezet sorsáról még nem született végleges döntés, arról folyamatos az egyeztetés az LKK-val és más társszervezetekkel. Bízunk abban, hogy legalább a repülőgép orr-részét és a függőleges vezérsíkot meg tudjuk menteni és méltó módon ki tudjuk majd állítani Ferihegyen.” – tette hozzá Samu Ádám.

LHBéla története címszavakban

1993. május 17. Földet ér Ferihegyen a Malév legújabb Boeing 767-200ER típusú szélestörzsű utasszállító repülőgépe. A nemzeti légitársaság második, HA-LHB lajstromú 767-200-asa akárcsak az első, egyenesen a Boeing gyárból, magyar megrendelésre, magyar igények szerint érkezik. Még ugyanebben a hónapban új fejezet veszi kezdetét a Malév és a honi repülés történetében: beindul a hosszú távú járatok menetrendszerű üzemeltetése.

A történet 1993. május 29-én kezdődött, aznap szállt fel az első, Rómán keresztül New York-ba (Newark) tartó járat. A Malév Boeing 767-es páros közös pályafutása 2008. október 26-án zárult: Az utolsó New Yorki-i járat kora reggeli Ferihegyre érkeztével a légitársaság történetében végleg leálltak a szélestörzsű repülőgépek. LHBéla 15 évi szolgálat után nyugdíjba vonult. Rendezetlen tulajdonjogi és financiális háttere következtében új üzemeltetőre nem lelhetett. 2008 óta az Aeroplex Kft. hangárjának előterén tárolva várta sorsának jobbra fordulását.

Időközben, 2012 februárjában a Malév is megszűnt és ezzel még inkább egy letűnt világ hírnöke lett, s azokra az időkre emlékeztet, amikor a vállalat még napi rendszerességgel üzemeltetett járatokat távoli városokba, amikor a magyar nemzeti légitársaság, velük a hajózók és a földi személyzet még rendszeresen készült a hosszú táv teljesítésre, amely kihívást és rangot is jelentett.

Csemniczky Kristóf írása

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!