Flottamegújítási programot indított a KLM, amelynek nyitánya a tegnap elsőként átvett Airbus A330-300 típusú repülőgépe. Az Air Transport World beszámolója az átadás helyszínéről, Toulouse-ból.

Tegnap vette át első Airbus A330-300 típusú szélestörzsű utasszállító repülőgépét a Holland Királyi Légitársaság. Az átadás helyszínén, a franciaországi Airbus bázison a légitársaság flottáért felelős alelnöke közölte, hogy a flottamegújítási program keretében nemcsak új repülőgépeket szereznek be, hanem meglévő szélestörzsű gépeiken a business osztály fedélzetét is felújítják. Ez a kabinfelújítási program a jövő év elején a Boeing 747-esekkel veszi kezdetét. A 22 747-400-ast üzemeltető légitársaság rövidesen azt is bejelenti, hogy mely cég lesz a szállítója az új, fekhellyé is alakítható business üléseknek – tette hozzá Peter Slobbe, KLM alelnök.

Az első KLM Airbus A330-300-as lajstromjele: PH-AKA (Gyári lajstroma: F-WWYP volt) Keresztneve: Times Square – New York.

A KLM összesen 4 darab hosszított törzsű Airbus A330-300-ast rendelt. Négy repülőgépből hármat lízingelés útján szerez be a holland légitársaság. Az első repülőgépet az Air Lease Corporation-től (ALC), a másodikat és harmadikat, amelyek érkezése márciusban, illetve áprilisban várható a GECAS adja bérbe. A negyedik A330-300-as 2013 januárjában érkezik a légitársasághoz, amely tulajdonosa is lesz a repülőgépnek, bár Slobbe úgy fogalmazott, hogy még fennáll a lehetősége, hogy a gép értékesítését követően visszlízing tranzakció formájában azt a gépet is bérelni fogják. Az szélestörzsű Airbus flottában várható még egy új gép, 2013 áprilisában érkezik – a KLM-nél már jól megszokott, rövidebb törzsű – A330-200-as. A flottába tizenkettedik -200-asként érkező repülőgépet ugyancsak lízingelni fogja a vállalat.

A Boeing flottát illetően idén júniusban és júliusban 2 új 777-300ER típusú repülőgép érkezik a KLM-hez. 2013 májusában pedig még egy hosszított törzsű „triplahetes” csatlakozik a flottához. A jelenlegi gépparkban 5 darab 777-300ER és 15 darab 777-200ER teljesít szolgálatot. A KLM az Airbus A330-asokkal, valamint a Boeing 777-esekkel tervezi leváltani háromhajtóműves McDonnell Douglas gyártmányú MD-11 típusú repülőgépeit, amelyből összesen 10 darab szolgál a holland flottában.


A KLM Airbus A330-300-asa számítógépes grafikán (Forrás: KLM)

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A flottából még az idei év végéig kivonásra kerülnek a Fokker F100 típusú repülőgépek, amelyekből még 5 darab teljesít szolgálatot. Helyükre brazil gyártmányú Embraer E-190 típusú repülőgépek érkeznek március és május között, azzal 21-re növelve az Embraerek számát. A rövidebb törzsű, összesen 25 darab Fokker 70-es egyelőre marad a flottában. Az MD-11-esek kivonásának pontos dátumáról egyelőre nem beszélt a KLM illetékese, sőt olyan kijelentést tett, hogy jelenleg tudnak olyan rugalmasak lenni, hogy akár még lassítani is képesek a háromhajtóműves gépek kivonásának programját.

A hosszabb távú flottamodernizációt illetően a KLM 2015 októberére várja első Boeing 787-9 típusú Dreamlinerét. Érdekes azonban, hogy a holland vállalat még mindig nem közölte, hogy milyen hajtóművel szeretné üzemeltetni kompozit anyagokból készülő szélestörzsűit. Slobbe ezzel kapcsolatban csak annyit mondott, hogy megszeretnék várni, hogy a többi üzemeltetőnél miként működnek a hajtóművek. Jelenleg egyetlen 787-es üzemeltető van, az All Nippon Airways, amely Rolls-Royce Trent 1000 típusú hajtóművekkel használja a Dreamlinert. A KLM összesen 23 darab Boeing 787-est rendelt, további 25 gépre szóló opcióval kiegészítve.

Forrás: ATW Online (2012. március 1.) / Fotó: KLM Royal Dutch Airlines.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!