A Föld mágneses pólusainak vándorlása miatt a londoni Luton repülőtéren a futópálya jelzésének megváltoztatására kényszerültek, az éjjeli munka során módosították a felfestéseket és táblákat is.

Régóta ismert, hogy a bolygónk mágneses pólusai folyamatosan vándorolnak, ám még az apró, évi 0,1-0,2 fokos elmozdulások is nagy jelentőséggel bírnak a navigációban, főleg, ha növekszik a földrajzi és mágneses észak közötti különbség.

A precíziós navigációban, a GPS-berendezésekben így folyamatosan szükségesek korrekciók, például a repülőtereken a futópálya jelzésének módosítása. Ezek végén tízesre kerekített irányuk két számjegye szerepel, az egyes helyiérték elhagyásával.

Például, ha egy pálya iránya 255/075 fok, akkor 26/08-as jelzést kap, de 254/074 fok esetén már 25/07-est, a kerekítés szabályai szerint.

Korrekciókra bizonyos időközönként szükség lehet, ha a viszonyítási alapul használt mágneses pólusok túlságosan elmozdultak. Az északi pólus vándorlása a félteke Északi-sarkhoz közelebbi részén jobban érezteti hatását, mint az egyenlítőhöz közel, így Európában és Észak-Amerikában gyakrabban válik szükségessé a változtatás.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Erre legutóbb London Luton repterén került sor, a korábbi 26/08 futópálya jelzését 25/07-re módosították a május 21-re virradó éjjel.

Az ilyen módosítások alapját az amerikai Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal (NOAA) és partnerei által fejlesztett, öt évente felfrissített mágneses modell jelenti, amelyet 120 obszervatórium és több műhold adataiból állítanak fel.

A közforgalmi repülésben a leglátványosabb eredmény a futópályák ilyen átnevezése, szinte minden évben van a világon egy-egy repülőtér, ahol meg kell ezt lépni. A térképek frissítésén túl ez hatalmas munka és költség, tavaly a svájci Genf repülőterének 150 új jelzésre és 100 kilogramm festékre volt hozzá szüksége. Hasonló módosítás történt az elmúlt években a brüsszeli és prágai repülőtéren is.

Az alaszkai Fairbanks Nemzetközi Repülőterén pedig 2009-ben módosították az 1L-19R jelzését 2L-20R-re, de a szóvivő elmondása szerint már most tudható, hogy 2033-ban újabb módosításra lesz szükség.

Budapesten ilyen műveltre belátható időn belül biztosan nem lesz szükség, a 13/31-es jelzésekkel ellátott pályák hivatalos iránya jelenleg 128/308 fok.

Videó a lutoni futópálya éjszakai átszámozásáról

London Luton Airport: Runway designation change

Goodbye runway 26/08 👋 Hello 25/07 ✈️

Közzétette: London Luton Airport – 2020. május 26., kedd