A legújabb technológia révén a holland királyi légitársaság szakemberei pontosabb előrejelzést kaphatnak a várható fogyasztásról, az első eredmények 63 százalékos mérséklődést mutatnak az ételhulladék mennyiségében.
A KLM külön a catering számára kifejlesztett algoritmus segítségével igyekszik becsléseket készíteni arról, hogy egy-egy járatra mennyi ételt kell elkészíteni és a fedélzetre vinni, az utasszámtól függően az öntanuló algoritmus jelzi ezt előre.
Ugyanis nem minden utas érkezik meg járatához, utazási osztálytól függően 3-5 százalék közötti azok aránya, akik valamilyen ok miatt nem jelennek meg a beszállításnál.
A „Meals On Board System” nevű rendszer utazási osztályra lebontva kapja meg a várható utasszámot minden egyes járatra, az adatokat az indulás előtti 20. percig folyamatosan frissítik. Így rendkívül pontos előrejelzés adható arról, hogy mennyi utasra lehet számítani, a kiszolgálásukra mennyi étel alapanyagát kell beszerezni, majd ezekből a fogásokat elkészíteni és a fedélzetre szállítani.
A bevezetés utáni első három hónap adatai szerint 63 százalékkal kevesebb ételhulladék keletkezett.
A leginkább szembetűnő változás az interkontinentális járatokon látszik, ahol 2,5 adaggal kevesebb ételhulladék keletkezik járatonként. Ez éves szinten, a teljes járathálózatra vetítve 111 tonnát jelent, ennyi étel elkészítése és hulladékká válása spórolható meg tehát.
A KLM már dolgozik azon, hogy a catering mellett a járatüzemeltetés és gépkarbantartás területén is szélesebb körben alkalmazzon mesterséges intelligenciát.
Marjan Rintel, a KLM vezérigazgatója szerint a mesterséges intelligencia segítségével a járatüzemeltetés a mainál sokkal hatékonyabb és fenntarthatóbb lehet, jó példa az ételpazarlás csökkentésében elért eredmény is.